DOI QR코드

DOI QR Code

Research Student Teacher's Sense of Humor, Psychological Well-being and Ego-resilience Correlation with each other

예비유아교사의 유머감각과 심리적 안녕감 및 자아탄력성의 관계에 관한 연구

  • 최남정 (부산대학교 유아교육학과 BK21 플러스 사업팀) ;
  • 오정희 (부산대학교 유아교육과)
  • Received : 2013.10.15
  • Accepted : 2013.12.24
  • Published : 2013.12.31

Abstract

This study studies the effect of student teacher's sense of humor, psychological well-being and ego-resilience by general characteristics and by examining the correlation with each other and influences. A sample of 323 student teachers was obtained from a college and a university in the Busan area. This study made use of an research instrument which was a questionnaire for sense of humor(Woo, 2008), psychological well-being(Lee, 2006) and ego-resilience(Park, 1997). For the data analysis connection analysis and regression analysis, SPSS version 18.0 was used. The results of study are as follows. First, student teachers have scores which are above average scores of sense of humor, psychological well-being and ego-resilience. Second, there was a positive correlation between the sense of humor and ego-resilience and a low grade variable of ego-resilience of student teachers and their sense of humor and psychological well-being and between their psychological well-being and ego-resilience. Third, When a multilinear regression analysis was made to confirm which variable would affect ego-resilience, sense of humor and a low grade variable of their was found to exert a statistically significant impact by 5%, and psychological well-being and a low grade variable of their was found to exert a statistically significant impact by 26%. Based on the results, the education training or programs for student teacher to use the sense of humor and psychological well-being should be developed according to the ego-resilience.

본 연구는 예비유아교사의 유머감각과 심리적 안녕감 및 자아탄력성의 경향과 관계와 유머감각과 심리적 안녕감이 자아탄력성에 미치는 영향을 알아봄으로써 자아탄력적인 유아교사를 양성하고, 교육의 질을 향상하기 위한 프로그램 개발의 기초자료를 제공하고자 한다. 본 연구의 연구대상은 B시에 위치한 2-3년제 대학과 4년제 대학 유아교육과에 재학 중인 예비 유아교사 323명이었다. 연구도구는 유머감각 설문지(우소연, 2008), 심리적 안녕감 설문지(이임숙, 2006), 자아탄력성설문지(박현진, 1997)를 사용하였으며, 자료분석은 SPSS 1.0 프로그램을 이용하여 변량분석과 상관분석 및 회귀분석을 실시하였다. 연구결과 첫째, 예비유아교사의 유머감각과 심리적 안녕감 및 자아탄력성은 대체로 평균 이상의 점수를 나타내었다. 둘째, 예비유아교사의 유머감각과 자아탄력성, 심리적 안녕감과 자아탄력성, 유머감각과 심리적 안녕감에는 정적인 상관관계가 나타났다. 셋째, 중다선형 회귀분석을 통해 자아탄력성에 영향을 미치는 변인을 확인한 결과 유머감각의 하위변인은 5%, 심리적 안녕감의 하위변인은 26%의 설명력이 있는 것으로 나타났다. 본 연구결과 예비유아교사 양성을 위한 교육과정 내에 유머감각과 심리적 안녕감을 향상시킬 수 있는 교육내용을 포함하여 자아탄력성을 증진시키고 유멈감각, 심리적 안녕감 및 자아탄력성 증진을 위한 구체적인 프로그램 개발 및 연수의 필요성을 제안한다.

Keywords

References

  1. 구희정, 강정원(2009). 유아교사의 교수 스트레스와 유아와의 관계가 유아의 자아탄력성에 미치는 영향. 한국유아교육.보육행정연구, 13(1), 281-297.
  2. 권연희(2010). 초등학교 교사의 직무스트레스와 심리적 안녕감과의 관계. 충북대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 김경민, 임정하(2012). 대학생의 낙관성과 행복추구경향이 심리적 안녕감에 미치는 영향. 대한가정학회지, 50(1), 89-101. https://doi.org/10.6115/khea.2012.50.1.089
  4. 김리진, 홍연애(2013). 보육교사의 자아탄력성과 심리적 안녕감이 직무스트레스에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 19(4), 55-74.
  5. 김미경, 김성현, 김성희(2007). 정서성 및 성격적 특성과 가족 탄력성의 관계. 상담학연구, 8(1), 395-409.
  6. 김주환(2011). 회복탄력성 : 시련을 행운으로 바꾸는 유쾌한 비밀. 경기도: 위즈덤하우스.
  7. 김혜순(2011). 개인적 교수효능감과 문제해결방식의 관계에서 자아탄력성의 매개효과 -예비유아 교사를 중심으로-. 유아교육학논집, 15(1), 533-554.
  8. 류현수, 이정숙(2006). 유머활동을 통한 유아의 자아개념 및 만족지연 증진에 관한 연구. 유아교육연구, 26(5), 235-259.
  9. 민하영, 권기남(2009). 유아교육기관 교사의 사회적 정서 지지와 자아탄력성 및 역할갈등 간 관계. 한국가정관리학회지, 27(5), 91-99.
  10. 박병기, 이선영, 송정화(2010). 자아탄력성 증진 프로그램 개발 및 효과검증. 교육심리연구, 24(1), 61-82
  11. 박은혜(2009). 유아교사론. 서울: 창지사.
  12. 박은혜, 전샛별(2010). 유치원 교사의 회복탄력성에 영향을 미치는 위험요인과 보호요인 탐색. 한국교원교육연구, 27(1), 253-275.
  13. 박현진(1997). 자아탄력성에 따른 지각된 스트레스 대처 및 우울. 고려대학교 대학원 석사학위논문.
  14. 서지영(2012). 중학교 교사의 심리적 안녕감과 회복탄력성의 관계. 제주대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  15. 송정원, 이현정, 이대균(2007). 2, 3년제 대학 유아교육과 신입생의 학과 적응과정의 질적 고찰-신입생이 인식하는 학과의 문화적 특성을 중심으로. 열린유아교육연구, 12(4), 385-411.
  16. 송주연, 조준오(2010). 유아교육과 학생들의 진학과 진로에 대한 연구. 아동학회지, 31(1), 249-265.
  17. 신경숙(2009). 예비유아교사의 학과적응, 진로결정도 및 종교활동과 심리적 안녕감과의 관계. 교사교육연구, 48(2), 79-98.
  18. 신현정, 박진성(2010). 유아교사의 심리적 안녕감에 영향을 주는 관련변인 탐색연구. 유아교육학논집, 14(2), 147-170.
  19. 안진희(2010). 유치원 교사의 전문성 발달에 따른 소진과 자아탄력성과의 차이. 부경대학교 대학원 석사학위논문.
  20. 우소연(2008). 학령 후기 아동의 일상적 스트레스가 학교생활적응에 미치는 영향 : 자기통제력과 유머감각의 중재효과. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  21. 유경숙, 김수옥(2004). 유아교사의 소진에 관한 연구. 아동교육, 13(2), 293-302.
  22. 이덕로, 김태열(2009). 유머감각이 조직 내 성과에 미치는 영향: 자기권능감의 매개효과를 중심으로. 경영학연구, 38(3), 643-667.
  23. 이순복, 원지현(2013). 유아교사의 삶의 만족도, 심리적 안녕감이 자아탄력성에 미치는 영향. 어린이문학교육연구, 14(3), 263-281. 1
  24. 이임숙(2006). 장애아동 어머니의 양육스트레스와 심리적 변인들 간의 관계 : 자아탄력성의 조절 효과 검증. 경남대학교 대학원 박사학위논문.
  25. 이재선(2005). 청소년의 유머감각과 유머스타일이 스트레스 대처방식 및 건강에 미치는 영향. 명지대학교 대학원 박사학위논문.
  26. 이현숙, 조형숙(2008). TV 드라마에 나타난 유아교사의 이미지. 어린이미디어연구, 7(2), 57-86.
  27. 임승렬, 권혜진(2005). 이직한 유치원 초임교사의 이직동기에 관한 연구. 열린유아교육연구, 10(4), 361-391.
  28. 정현숙, 이지현, 임승렬(2002). 유아교사의 자아상 유형에 관한 연구. 유아교육연구, 22(4), 201-227.
  29. 조경자, 이현숙(2005). 유아교육과 학생들의 전공 선택 동기와 유아교사직에 대한 인식. 미래유아교육학회지, 12(1), 289-312.
  30. 조운주(2007). 유아교사와 유아가 인식한 유아교사의 이미지 이해. 유아교육연구, 27(3), 315-335.
  31. 조준오, 송주연(2011). 예비유아교사의 학과만족도와 진로결정수준과의 관계. 아동교육, 20(3), 287-301.
  32. 차문희(2007). 교사의 유머 감각과 과학 학습 효과의 상관관계 연구. 전남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  33. 한정원(1997). 정서 표현성이 건강 및 주관적 안녕에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  34. 허영주(2010). 예비교사의 유머감각과 유머스타일이 교사교육에 요구하는 변화. 교육방법연구, 22(2), 19-49.
  35. 홍미정(2009). 유치원 교사의 유머감각과 사회적 지지 및 정서노동이 소진에 미치는 영향. 인하대학교 교육대학원 석사학위논문.
  36. 홍은숙(2006). 탄력성의 개념적 이해와 교육적 방안. 특수교육학연구, 41(2), 45-67.
  37. 황신덕(2004). 상사의 리더십 및 상사에 대한 신뢰와 구성원태도와의 관계에 있어서 자아탄력성(Ego-resilience)의 조절효과에 관한 연구. 충남대학교 대학원 석사학위논문.
  38. Block, J.(1982). Assimilation, accommodation, and the dynamics of personality development. Child Development, 53(1), 281-291. https://doi.org/10.2307/1128971
  39. Block, J., H., and Block, H.(1980). The role of ego-resiliency in the organization of behavior. In W. A. Collins(Ed.). The Minnesota Symposia on Child Psychology, 13, 39-101. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  40. Campbell, A.(1976). Subjective measures of well-being. American Psychologist, 2, 117-124.
  41. Block, J., and Kremen, A., M.(1996). IQ and ego-resiliency: Conceptual and empirical connections and separateness. Journal of Personality and social Psychology, 70, 349-361. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.2.349
  42. Castro, A., J., and Kelly, J., and Shin, M.(2010). Resilience strategies for new teachers in high-needs areas. Teaching and Teacher Education, 26, 622-629. https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.09.010
  43. Diener, E.(1984). Subjectivewell-being. Psychological Bulletin, 95, 542-575 https://doi.org/10.1037/0033-2909.95.3.542
  44. Emmons, R. A., and Diener, E.(1986). Influence of impulsivity and sociability on subjective well-being. Journal of Personality and Social Psychology. 50. 1211-15. https://doi.org/10.1037/0022-3514.50.6.1211
  45. Gallaway, R.(1990). Satine and humor in education: selected readings. University Press of America.
  46. Garner, R. L.(2006). Humor in pedagogy. College Teaching, 54(1), 177-179. https://doi.org/10.3200/CTCH.54.1.177-180
  47. Gramezy, N.(1993). Children at poverty: Resilience despite risk. Psychiatry, 56, 127-136. https://doi.org/10.1080/00332747.1993.11024627
  48. Gu, Q. and Day, C.(2007). Teachers resilience: A necessary condition for effectiveness. Teaching and Teacher Education, 23, 1302-1316. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.06.006
  49. Howard, S., and Johnson, B.(2004). Resilient teacher: Resisiting stress and burnout. Social Psychology of Education, 7, 399-420. https://doi.org/10.1007/s11218-004-0975-0
  50. Keyes, C. L. M. (2005). Mental Illness and/or Mental Health? Investigating Axioms of the Complete State Model of Health. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 73(3), 539-548. https://doi.org/10.1037/0022-006X.73.3.539
  51. Klohnen, E. C.(1996). Conceptual analysis and measurement of the construct of ego-resiliency. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 1067-1079. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.5.1067
  52. Kovess, M. V. &, Rios, S. C. and Sevilla, D. C.(2006). Teachers' mental health and teaching levels. Teaching and Teachers Education, 23, 1177-1192.
  53. Kuiper, N. A. &, McKenzie, S. D. and Belanger, K. A.(1995). Cognitive appraisals and individual differences in sense of humor: Motivational and affective implications. Personality and Individual Differences, 19(3), 359-372. https://doi.org/10.1016/0191-8869(95)00072-E
  54. Kuiper, N. A. and Olinger, L. J.(1998). Humor and mental health. In H.S. Friedman (Ed.), Encyclopedia of mental health (2, pp. 445-457). SanDiego, CA: Academic Press.
  55. Kumpfer, K. L.(1999). Factors and processes contributing to resilience: The resilience framework. In M. D. Glantz & J. L. Johnson (Eds.), Resilience and development: Positive life adaptations (pp. 179-224). New York: Kluwer academic.
  56. Le Cornu, R.(2009). Building resilience in pre-service teachers. Teaching and Teacher Education, 25, 717-723. https://doi.org/10.1016/j.tate.2008.11.016
  57. Luchar, S., S., &, Cicchetti, D., and Becker, B.(2000). The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines with emotion and behavioral disorders (pp. 317-334). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  58. Martin, R.(2001). Humor, laughter, and physical health: Methodological issues abd research findings. Physichological Bulletin, 127(4), 504-519. https://doi.org/10.1037/0033-2909.127.4.504
  59. Martin, R., and Lefcourt, H. M.(1986). Humor and Life Stress: Antidote to adversity. New York: Springer-Ver Lag.
  60. McGhee, P. E.(1979). Humor: Its origin and development. San Francisco: Freeman.
  61. Nezlek, J. and Derks, P.(2001). Use of humor as a coping mechanism, psychological adjustment, and social interaction. Humor: International Journal of Humor Research, 14(4), 395-413.
  62. Roman-Oertwing, S.(2004). Teacher resilience and job satisfaction. Unpublished doctoral dissertation. The University of North Carolina. Chapel Hill, IN, U. S. A.
  63. Ruch, W. and Hehl, F. J.(1998). The sense of humor: Explorations of a personality characteristic. New York: Mouton de Gruyter.
  64. Ryff, C. D.(1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069
  65. Tait, M.(2008). Resilience as a contributor to novice teacher success, commitment, and retention. Teacher Education Quarterly, 35(4), 57-75.
  66. Thorson, J. A. and Powell, F. C.(1993). Development and validation of a multidimensional sense of humor scale. Journal of Clinical Psychology, 49(1), 13-23. https://doi.org/10.1002/1097-4679(199301)49:1<13::AID-JCLP2270490103>3.0.CO;2-S
  67. Tugade, M. M. and Fredrickson, B. L.(2004). Resilient individuals use positive emotions to bounce back from negative emotional experiences. Journal of Personality and Social Psychology, 86(2), 320-333. https://doi.org/10.1037/0022-3514.86.2.320
  68. Werner, E. E. and Smith, R. S.(1992). Vulnerable but invincible: A longitudinal study of resilience child and youth. New York: Mcgraw Hill.
  69. Wolin, S. J. and Wolin, S.(1993). Bound and determind: Growing up resilient in a troubled family. New York: Villard.
  70. http://www.heartmath.org/training/educators/resilient-educator.html
  71. http://std.kedi.re.kr/index.jsp

Cited by

  1. 초등학생의 유머 감각과 창의성, 과학 유머 창의성, 과학 유머 만들기의 교육적 효과에 대한 인식의 관계 vol.39, pp.4, 2013, https://doi.org/10.15267/keses.2020.39.4.465
  2. 보육교사의 놀이성이 자아탄력성을 매개로 직무소진에 미치는 영향 vol.17, pp.2, 2021, https://doi.org/10.14698/jkcce.2021.17.02.103