A Meta-analysis of Relationship between Constructs of the Technology Acceptance Model: Focusing on the Research Papers Published for Smartphone in Korea Journals

기술수용모델 개념 간의 관계에 대한 메타분석: 우리나라 학회지에 게재된 스마트폰 연구 중심으로

  • Nam, Soo Tai (Department of Information Management, Institute of Convergence and Creativity, Wonkwang University) ;
  • Jin, Chan Yong (Division Of Information and Electronic Commerce, Institute of Convergence and Creativity, Wonkwang University)
  • Received : 2013.11.18
  • Accepted : 2013.12.21
  • Published : 2013.12.30

Abstract

A meta-analysis is a statistical literature synthesis method that provides the opportunity to view the research context by combining and analyzing the quantitative results of many empirical studies. The technology acceptance model (TAM) has been the subjects of a great deal of MIS research in the last two decades and now also has been continuously studied. Recently, the convergence of knowledge information society and information telecommunication technologies has a rapid impact on politics, economics and various fields. The biggest issue in the information communication and information systems fields is smart. Therefore, we conducted a meta-analysis research on the behavioral intention of smart phone users based on technology acceptance model. Also, this study was targeted a total of 50 research papers that are setting up the causal relationship in TAM among the research papers published in domestic academic journals since 2005. The result of the meta analysis, showed that the effect size was 0.48 in the path from perceived usefulness to behavioral intention, it showed that the effect size was 0.46 in the path from perceived ease of use to behavioral intention. And, it showed that the effect size was 0.46 in the path from perceived ease of use to perceived usefulness. Also, it showed that the effect size was 0.61 in the path from attitude to behavioral intention. Based on the results, it was discussed the difference through comparative analysis with previous research.

메타분석은 여러 실증연구의 정량적인 결과를 통합과 분석을 통해 전체 결과를 조망할 수 있는 기회를 제공하는 통계적 통합 방법이다. 기술수용모델은 지난 20여 년 동안 경영정보시스템 연구에서 여러 가지 주제로 다루어지고 있으며, 지금도 여전히 계속 연구되어 오고 있다. 최근 정보통신기술과 지식정보사회의 융합은 정치, 경제 및 다양한 분야에 빠른 영향을 미치고 있다. 이러한 산업의 변화는 벤처기업 창업에 도움이 될 것이다. 따라서 기술수용모델을 기반으로 스마트폰 사용자들의 행동의도에 관한 연구들을 메타분석을 실시하였다. 또한, 본 연구는 2005년 이후 국내 학술지에 게재된 연구 중 기술수용모델의 개념간에 인과관계를 설정한 총 50편의 연구논문을 대상으로 하였다. 메타분석의 결과, 인지된 유용성에서 행위의도의 경로에 효과크기는 0.48을 보였으며, 인지된 사용 용이성에서 행위의도의 경로에 효과크기는 0.46으로 나타났다. 그리고 인지된 사용 용이성에서 인지된 유용성의 경로에 효과크기는 0.46으로 나타났다. 또한, 태도에서 행위의도의 경로에 효과크기는 0.61을 보였다. 분석결과를 바탕으로 선행연구와 비교분석을 통해 차이점을 논의하였다.

Keywords