DOI QR코드

DOI QR Code

Discourse on the Gifted and Gifted Education in the Fatigue Society

피로사회 속 영재와 영재교육에 관한 담론

  • Received : 2013.12.16
  • Accepted : 2013.12.30
  • Published : 2013.12.31

Abstract

In this paper, we explore how the concepts of fatigue society and self exploitation are related with the gifted and gifted education. Gifted students' burnout are the result of an excess of positivity. The violence of positivity stems from over-producing, over-achieving or over-communicating. Especially, this paper tries to warn gifted students' maladaptive perfectionism, high expectations of themselves and their surroundings, high task commitment, and excessive self criticism could make the gifted the high risk group who burnout themselves in this fatigue society. In addition, it is discussed how the gifted students' suicides are closely related to the issues of fatigue society and self exploitation structurally. Most importantly, we examine that why and how the concept of fatigue society results in ultimate decline of creativity. Finally, we discuss some ways to overcome this over-achieving fatigue society and their implications in the aspects of gifted students' creative lives and products.

본고에서는 한병철(2012)이 제시하는 피로사회, 성과주의, 자기착취 등의 개념이 영재 및 영재교육과 어떠한 연관성이 있는가를 탐색한다. 특히 영재들의 완벽주의, 자신 및 주변으로부터의 높은 기대, 과제집착력, 다재다능함, 과도한 자기비판 등의 영재의 기질적 특성이 피로사회의 성과주의로부터 어떻게 영재를 고 위험군으로 만들 수 있는가를 논의한다. 또한 최근 교육 현장에서 많이 이슈가 되고 있는 영재들의 자살이슈가 어떻게 구조적으로 피로사회의 성과주의와 밀접하게 연관되어지는가를 고찰한다. 무엇보다 중요하게 본고는 피로사회의 성과주의가 왜 그리고 어떻게 창의성의 저하 및 궁극의 하류지향을 초래하며 이러한 현상이 영재들의 창의성 및 창의적 산출에 어떠한 관련성을 부여하는가를 비판적으로 고찰한다. 끝으로 본고는 사색적 삶의 복원 등 피로사회 극복을 위한 몇 가지 논의거리를 제시한다.

Keywords

References

  1. 경향신문 2012. 9. 13일자 기사: 지난 해 하루 평균 43.6명 자살.... 10년 새 2배.
  2. 김성호 (2012). 과잉활동에서 무위의 활동으로. 안과 밖, 33, 128-153.
  3. 문화일보 2011. 4. 11일자 기사: 실패 모르던 영재들 '낯선 좌절' 자살 부른다.
  4. 박혜진 (2001). 영재 청소년의 완벽주의 성향, 심리적 적응, 자아 존중감의 관계. 석사학위논문. 연세대학교.
  5. 성희경, 한기순 (2011). 영재의 고민과 상담요구에 대한 개념도 분석. 청소년학연구, 18(9),309-336.
  6. 윤여홍 (2003). 영재아 상담. 박성익, 조석희, 김홍원, 이지현, 윤여홍, 진석언, 한기순. 영재교육학원론 (pp. 483-520). 서울: 교육과학사.
  7. 유진홍 (2012). 피로사회. 노동과 세계. (2012. 6. 19).
  8. 윤초희, 윤여흥, 김흥원 (2004). 지적으로 우수한 초등영재아의 심리사회적 적응. 한국심리학회지: 발달, 17(2), 177-196.
  9. 이득재 (2009). 왜 우리관심은 대학입시까지인가. 가톨릭뉴스 지금여기. (2009. 6. 14).
  10. 이영미, 한기순 (2012). 영재자녀를 둔 어머니들의 양육 스트레스 분석: 개념도 기법을 활용하여. 영재교육연구, 22(4), 893-916.
  11. 장정일 (2013). 피로사회를 경멸하는 이유. 시사인. (2013, 1. 12).
  12. 조한혜정 (2008). 창의성의 논의를 열며. 서울: 하자센터.
  13. 진선홍, 양태연, 한기순 (2012). 영재들의 자살생각에 대한 구조모형 탐색. 영재교육연구,22(3), 779-800.
  14. 한국의철학회 (2012). 피곤한 사회와 게으른 인문학. 숭실대학교. (2012. 10. 26).
  15. 한겨레신문 2011. 5. 15일자 기사: 한병철, 신진욱 교수, 피로사회를 논하다.
  16. 한기순, 유경훈 (2013). 피로사회 속 창의성과 행복에 관한 담론. 창의력교육연구, 13(1),55-68.
  17. 한병철 (2012). 피로사회. 서울: 문학과지성사.
  18. 한병철 (2013). 시간의 향기. 서울: 문학과 지성사.
  19. Adderholdt-Eliott, M. (1987). Perfectionism: What's so bad about being good?. Minneapolis:Free Spirit Publishing Inc.
  20. Dweck, C. S. (2007). The perils and promises of praise. Educational Leadership, 65(2), 34-39.
  21. Ehrenberg, A. (2010). The Weariness of the Self: Diagnosing the History of Depression in the Contemporary Age. Montreal, CAN: McGill-Queen's University Press.
  22. Foucault, M. (2007). 주체의 해석학 [심세광 역]. 서울: 동문선. (원본출간년도: 1981-1982).
  23. Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (1993). Dimensions of perfectionism, daily stress and depression:A test of the specific vulnerability hypothesis. Journal of Abnormal Psychology, 102,58-65. https://doi.org/10.1037/0021-843X.102.1.58
  24. Hollingworth, L. S. (1975). Children above 180 IQ. New York: Arno Press, reprint of the 1942 edition.
  25. Honneth, A. (2000). Das Andere der Gerechtigkeit. Aufsatze zur praktischen Philosophie. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.
  26. Kant, I. (1987). Critique of judgement. Trans. Werner S. Pluhar. Indianapolis: Hackett Publishing Company.
  27. Silverman, L. K. (1993). Counseling the gifted and talented. New York: Love.
  28. Storr, A. (1988). Solitude. NY: EYA.
  29. Webb, J. T., Meckstroth, E. A., & Tolan, S. S. (1982). Guiding the Gifted Child: A practical source for parents and teachers. Gahanna, OH: Ohio Psychology Publication Company.
  30. Webb, J. T. (1994). Nurturing Social-emotional development of gifted children. In K. A. Hellen, F. J. Monks & A. H. Passow (Eds.), International handbook lf research and development lf giftedness and talent (pp. 525-538). NY: Pergamon Press.
  31. Whitemore, J. R. (1980). Giftedness, conflict and underachievement. Boston: Allan& Bacon.
  32. Wollstonecraft, M. (1989). Hints. In J. Todd & M. Butler (Eds.), The works of Mary Wollstonecraft (pp. 271-276). NY: New York UP.