Influence of Relationship Quality by Servicescape of Korean Restaurants on Loyalty - Focusing on Busan city area -

한식당 서비스스케이프에 의한 관계품질이 충성도에 미치는 영향 - 부산지역 중심으로 -

  • Baek, Jong-On (Dept. of Hotel Culinary Arts & Nutrition, Kaya University)
  • 백종온 (가야대학교 호텔조리영양학과)
  • Received : 2013.08.08
  • Accepted : 2013.11.30
  • Published : 2013.12.31

Abstract

This research was intended to investigate the influence of relationship quality by servicescape of Korean restaurants on loyalty targeting Busan city area. For this, a research model was designed and hypotheses were drawn through literature investigation. 300 copies of the questionnaire for a survey were distributed from 6th to 24th of May, 2013, and then 288 copies were adopted for the empirical analysis. As for data processing, the data were analyzed by using SPSS win version 18.0 statistics package program and were verified through frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, and regression analysis. The result of this empirical study was summarized as follows. First, as a result of verifying the influence of servicescape factors on relationship quality, cleanliness, comfortableness, and accessibility among the servicescape factors had significant effects on commitment among the quality factors. Second, the result from verifying how the servicescape factors affected trust showed that attractiveness, comfortableness, and accessibility had significant effects on trust. Third, commitment and trust among the relationship quality factors were found to have significant effects on loyalty.

본 연구는 부산 지역의 한식당의 서비스스케이프에 의한 고객들의 관계품질 및 충성도간의 영향관계를 살펴보고자 문헌연구를 통하여 연구모형을 설계하고 가설을 도출하였다. 설문지 조사기간은 2013년 05월 6일부터 05월 24까지 300부 설문지를 배포하여 288부의 설문지가 실증분석에 사용되었다. 자료처리는 SPSS WIN Version 18.0 통계패키지 프로그램을 사용하여 분석하였으며, 빈도분석, 신뢰도분석, 요인분석, 회귀분석을 통하여 검증하였다. 연구결과 첫째, 서비스스케이프 요인이 관계품질 중 몰입에 미치는 영향을 검증한 결과 서비스스케이프 요인 중 청결성, 쾌적성, 접근성은 관계품질 중 몰입에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 관계품질 중 신뢰에 미치는 영향을 검증한 결과 서비스스케이프 요인 중 매력성, 쾌적성, 접근성요인은 신뢰에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 관계품질요인이 충성도에 미치는 영향을 검증한 결과 관계품질 요인인 몰입과 신뢰는 충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords