DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Application of Quality Function Deployment for the Success of Social Commerce

소셜커머스 성공을 위한 품질기능전개(QFD) 적용에 관한 연구

  • 이상식 (경성대학교 상경대학 경영학부)
  • Received : 2013.01.18
  • Accepted : 2013.02.06
  • Published : 2013.02.28

Abstract

In order to enhance the understanding of social commerce which is widely spreading globally in a few years, the characteristics selecting social commerce company are analyzed by using quality function deployment(QFD) that is popular in quality management area. To achieve this purpose, this study investigates the concept, market environment, and major competitors of social commerce and interactive relationship between customer's requirements and service characteristics was uncovered by using the house of quality(HOQ) which is a method of QFD. In addition, this study proposes the conceptual model integrating analytic hierarchy process(AHP) and QFD by quantitatively evaluating the importance of customer's requirements and service characteristics.

세계적으로 빠르게 확산되고 있는 소셜커머스에 대한 이해를 높이기 위해서 품질관리분야에서 많이 사용되고 있는 품질기능전개(QFD) 방법론을 적용하여 소셜커머스에 대한 고객의 요구사항과 서비스 특성을 동시에 고려한 서비스 개선 방안을 제시하고 있다. 이를 위하여 소셜커머스 시장에 대한 분석과 연구를 바탕으로 소셜커머스에 대한 고객의 요구사항을 살펴보고, 품질주택(HOQ)을 이용하여 고객의 요구사항과 서비스 특성간의 관계를 분석하였다. 또한 계층분석과정(AHP)을 이용하여 소셜커머스의 이용 경험이 많은 고객을 대상으로 고객 요구속성의 중요도 평가를 하고, 이를 바탕으로 서비스 특성의 중요도 값을 산출함으로써 계량적인 기법으로 소셜커머스에 대한 이해를 높이고 있다.

Keywords

References

  1. 김윤화, 소셜커머스 시장현황 및 정책이슈, 방송통신정책, 제29권, 제11호, pp.41-63, 2011.
  2. J. Surowiecki, The Wisdom of Crowds, Knopf Doubleday Publishing Group, 2005.
  3. A. T. Stephen and O. Toubia, "Deriving value from social commerce networks," Journal of Marketing Research, Vol. 47, No. 2, pp.215-227, 2010. https://doi.org/10.1509/jmkr.47.2.215
  4. 김철환, "소셜커머스 해외 추진 사례와 전망," DigiEco Focus, 2010. 10. 28.
  5. "소셜커머스 거래액 2조원대 눈앞", 디지털타임스, 2012년12월20일.
  6. 조성호, 안대희, 임은순, "외식기업의 소셜커머스와 데일리 딜 서비스 가치가 소비자신뢰와 소비행동에 미치는 영향," 외식경영학회, 제15권, 제1호, pp.155-176, 2012.
  7. 김재휘, 성보경, 부수현, "소셜커머스에서의 의사결정 과정에 대한 연구: 구매촉진효과, 구매만족 및 구전의도를 중심으로," 춘계광고학술세미나, pp.106- 116, 2011.
  8. L.P. Sullivan, "Quality function deployment," Quality Progress, vol. 19, no. 6, pp.39-50, 1986.
  9. L-K Chan and M-L Wu, "Quality function deployment: A literature review," European Journal of Operational Research, vol. 143, pp.463-497, 2002. https://doi.org/10.1016/S0377-2217(02)00178-9
  10. R. Booth, "Hitting the target," Management Accounting, vol. 73, No. 1, p.42, 1995.
  11. A.S.O. Ko and S.F. Lee, "Implementing the strategic formulation framework for the lanking industry of Hong Kong," Management Auditing Journal, Vol. 15, No. 9, pp.469-477, 1999.
  12. D. Samuel and P. Hines, "Designing a supply chain change process: A food distribution case," International Journal of Retail and Distribution Management, Vol. 27, No. 10, pp.409-420, 1999. https://doi.org/10.1108/09590559910297893
  13. M. Lewis and J. Hartley, "Evolving forms of quality management in local government: Lessons from the Best Value pilot programme," Policy and Politics, Vol. 29, No. 4, pp.477-496, 2001. https://doi.org/10.1332/0305573012501486
  14. L. Dube, M.D. Johnson, and L.M. Renaghan, "Adapting the QFD approach to extended service transactions," Production and Operations Management, Vol. 8, No. 3, pp.310-317, 1999.
  15. E. Chaplin and J. Terninko, Customer driven healthcare: QFD for process improvement and cost reduction, ASQ Quality Press, Milwaukee: WI, 2000.
  16. I.D. Bier and R. Cornesky, "Using QFD to construct a higher education curriculum," Quality Progress, Vol. 34, No. 4, pp.64-68, 2001.
  17. 방환복, 김성주, 김창은, "Cyber Mall Service 품질 개선을 위한 QFD 적용 연구," 한국인터넷비즈니스학회, 제6권, 제2호, pp.79-96, 2005.
  18. 윤민석, 박승봉, "QFD와 AHP를 이용한 리눅스개선의 품질목표 산출에 관한 탐색적 연구," 한국기업경영학회, 제12권, 제2호, pp.267-283, 2005.
  19. 서원석, 조성은, "QFD(Quality Function Deployment)를 이용한 호텔서비스품질 측정에 관한 연구," 관광학연구, 제29권 제3호, pp.335-356, 2005.
  20. 정요섭, 이성욱, "QFD기법을 이용한 보험서비스품질 제고에 관한 연구," 리스크관리연구, 제23권, 제1호, pp.115-146, 2012.
  21. 유한주, 이희정, 박의정, 김종훈, "입학사정관전형 의 품질기능전개 적용에 관한 연구," 서비스경영학회지, 제12권, 제2호, pp.217-235, 2011.
  22. T.L. Satty, The Analytic Hierarchy Process, McGraw-Hill, 1980.

Cited by

  1. 도서관 서비스 품질 향상을 위한 QFD 적용에 관한 사례 연구 vol.45, pp.1, 2013, https://doi.org/10.16981/kliss.45.1.201403.317
  2. 품질기능전개(QFD)를 이용한 중앙행정기관의 기록관 서비스 품질개선에 관한 연구 vol.58, pp.None, 2013, https://doi.org/10.20923/kjas.2018.58.263
  3. e-커머스 서비스 혁신을 위한 발전전략 연구 vol.20, pp.1, 2013, https://doi.org/10.5392/jkca.2020.20.01.217