Public Library Service Positioning Strategy

공공도서관 서비스 포지셔닝 전략

  • 이성신 (경북대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2013.02.19
  • Accepted : 2013.03.26
  • Published : 2013.03.30

Abstract

The purpose of this study is to suggest public library service positioning strategies for the segmented markets according to public library service users' loyalty. To achieve the study purpose, this study conducted interview with public library users. Qualitative method was utilized to analyze the data. The following public library service positioning strategies for the both segmented groups were suggested: 1) expanding of bookmobile service and utilization of shuttle bus, 2) regular and systematic user study, 3) diversification of public library service promotion methods, 4) user survey, 5) internal marketing, 6) increasing environmental quality of public library services, and 7) provision of reading programs for preschoolers, students, and their parents.

본 연구의 목적은 공공도서관 서비스이용자를 충성도에 따라 세분화하고 각 세분시장을 목표시장으로 하는 공공도서관서비스 포지셔닝전략을 탐색하는데 있다. 연구 목적을 달성하기위해 공공도서관 이용자를 대상으로 인터뷰를 진행하였으며 인터뷰결과는 질적 분석 방법으로 분석하였다. 분석결과를 바탕으로 공공도서관서비스에 대한 충성도가 낮은 집단에 제시된 포지셔닝전략은 첫째, 이동도서관서비스의 확대실시 및 셔틀버스의 활용, 둘째, 정기적이고 체계적인 이용자조사, 셋째, 공공도서관 서비스 홍보방식의 다양화, 넷째, 이용자조사를 통해 이용자가 원하는 자료 구비 등 이었다. 공공도서관 서비스에 대한 충성도가 높은 집단에 대한 포지셔닝전략은 첫째, 내부마케팅, 둘째, 도서관 시설 및 설비 품질의 일정 수준 유지, 셋째, 취학 전 아동 및 초, 중, 고등학생과 학부모를 위한 독서프로그램 기획 및 제공이었다.

Keywords

References

  1. 김영천. 질적연구방법론 I. 서울 : 아카데미프레스. 2012.(Kim, Young-Cheon. Qualitative Research Method I. Seoul : Academypress, 2012.)
  2. 박찬수. 마케팅원리. 서울 : 법문사. 2008.(Park, Chan-Su. Principles of Marketing. Seoul: Bumoonsa, 2008.)
  3. 손영석, 나운봉. 브랜드 STP 전략론. 서울 : 비,앤,앰, 북스. 2006.(Seon, Young-Seok and Na, Un-Bong. Brand STP Strategy. Seoul : B.N.M Books, 2006.)
  4. 안광호, 김동훈, 김영찬. 시장지향적 마케팅전략. 서울 : 학현사. 2007.(An, Gwang-Ho, Kim, Dong-Hun, and Kim, Young-Chan. Market-Driven Marketing Strategy. Seoul : Hakhyunsa, 2007.)
  5. 오동근, 임영규, 여지숙. "이용자가 인식하는 공공도서관 서비스품질 결정요인 분석." 정보관리연구, 제40권, 제2호(2009. 6), pp.47-70.(Oh, Dong-Geun, Lim, Young-Kyu, and Yeo, Ji-Suk. "Factor Analysis of User's Perceptions Regarding the Public Libraries Service Quality." Journal of Information Management, Vol.40, No.2(Jun. 2009), pp.47-70.)
  6. 오동근, 임영규, 여지숙. "이용자와 직원이 인식하는 도서관의 서비스품질과 만족도, 충성도." 한국문헌정보학회지, 제40권, 제4호(2006. 12), pp.165-181.(Oh, Dong-Geun, Lim, Young-Kyu and Yeo, Ji-Suk. "Gap Analysis of Users' Perceptions and Staffs' Expectations Regarding the Library Service Quality." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, Vol.40, No.4(Dec. 2006), pp.165-181.)
  7. 이영희. 서비스마케팅. 서울 : 두남, 2008.(Lee, Young-Hee. Services Marketing. Seoul: Dunam, 2008.)
  8. 이용재. "공공도서관 마케팅 전략." 한국도서관, 정보학회지, 제43권, 제4호(2012. 12), pp.113-137.(Lee, Yong-Jae, "A study on Marketing Strategies of Public Libraries." Journal of Korean Library and Information Science Society, Vol.43, No.4(Dec. 2012), pp.113-137.)
  9. 이유재. 서비스마케팅. 서울 : 학현사. 2008.(Lee, Yoo-Gae. Services Marketing. Seoul : Hakhyunsa, 2008.
  10. 이정학. 서비스마케팅. 서울 : 대왕사. 2009.(Lee, Jung-Hak. Services Marketing. Seoul : Daewangsa, 2009.)
  11. 장윤금. "공공도서관의 e-서비스 품질평가와 이용자 만족도에 관한 연구." 한국문헌정보학회지, 제41권, 제4권(2007. 12), pp.315-329.(An, Gwang-Ho, Kim, Dong-Hun, and Kim, Young-Chan. Market-Driven Marketing Strategy. Seoul : Hakhyunsa, 2007.)
  12. 한상만, 허영원, 장대련. 마케팅전략. 서울 : 박영사. 2007.(Han, Sang-Man, Heo, Young-Won and Jang, Dae-Ryun. Marketing Strategy. Seoul: Pakyoungsa, 2007.)
  13. 홍현진. "도서관의 정보서비스 품질평가 연구에 관한 고찰." 한국도서관, 정보학회지, 제36권, 제2호(2005. 6), pp.93-120.(Han, Sang-Man, Heo, Young-Won and Jang, Dae-Ryun. Marketing Strategy. Seoul: Pakyoungsa, 2007.)
  14. Andreasen, Alan R. and Kotler Philip. Strategic Marketing for Nonprofit Organizations. New Jersey: Prentice Hill, 2002.
  15. Bowen, J.T. and Chen, S-L. "The relationship between customer loyalty and customer satisfaction." International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol.13, No.5(2001), pp.213-217. https://doi.org/10.1108/09596110110395893
  16. Creswell, John. Educational Research. New Jersey: Merrill Prentice Hall, 2002.
  17. Jones, M.A., Mothersbaugh, D.L. and Beatty, S.E. "The effects of locational convenience on customer repurchase intentions across services types." Journal of Service Marketing, Vol. 17, No.7(2003), pp.701-712. https://doi.org/10.1108/08876040310501250
  18. Schreiber, R.S. and Stern, P.N. 근거이론방법론. 신경림, 김미영 공역. 서울 : 현문사. 2003.
  19. Seiders, K., Berry, L.L. and Gresham, L.G. "Attention, retailers! How convenient is your online and offline environments." Sloan Management Review, Vol.41, No.3(2000), pp.79-89.
  20. Zeithaml, V. and Bitner, M. Services Marketing. New York: McGraw-Hill Higher Education, 2003.