The Impact of the organization's crisis communication via social media on the public's crisis perception

미디어, 관계성과 이미지회복전략이 공중의 위기커뮤니케이션 수용에 미치는 영향: 신문과 트위터(Twitter) 비교 분석 중심

  • Kim, Min-Ji (Communication, Graduate School of Ewha Womans University) ;
  • Kim, Yung-Wook (School of Communication, Ewha Womans University)
  • 김민지 (이화여자대학교 대학원 언론홍보영상학) ;
  • 김영욱 (이화여자대학교 언론홍보영상학부)
  • Received : 2012.11.30
  • Accepted : 2013.01.22
  • Published : 2013.02.15

Abstract

The public trades information through social media during crises. The use of social media during crises has been increased steadily. However, there are few studies done on the effects of social media use on crisis perception. The goal of this study is to examine how social media affect an organization's ability to manage crises. The study specifically tries to investigate how media types, organization-public relationships, and image restoration strategies affect the public's perception of crises. An experiment was conducted to test research questions by presenting crisis scenarios and observing how newspapers and the social media Twitter affected the crisis. According to a three-way ANOVA test, the type of media and image restoration strategies had an interaction effect on the public's perception of crises. Also, the type of media, organization-public relationship, and image restoration strategies had a three way effect toward the acceptance of crisis communication strategies. As a result, it can be said that the public's perception and acceptances of crisis communication were different depending on the type of media used. The effectiveness of social media was proved, and it was seen that to be able to effectively use social media, each organization must have different strategies depending on their needs.

위기 상황에서 다수의 공중들이 소셜미디어를 통해 정보를 공유하고, 이를 활용하여 커뮤니케이션을 하는 경향이 증가하고 있음에도 불구하고, 수용자 측면에서 소셜미디어의 영향력을 실증적으로 규명하고자 하는 연구가 거의 없었다. 따라서 이 연구는 소셜미디어가 조직의 위기관리에서 어떠한 영향력을 발휘할 수 있는지를 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 위해 미디어 유형에 따라 조직-공중 관계성과 조직이 위기 상황에서 내세우는 이미지회복전략의 차이가 공중의 위기커뮤니케이션 수용에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 검증하기 위해 신문과 트위터를 중심으로 구체적인 위기상황을 제시한 후 실험을 진행하였다. 삼원변량분석(3-way ANOVA) 결과, 미디어 유형과 이미지회복전략 변인은 공중의 위기인식에서 상호작용 효과가 나타났다. 또한 미디어 유형, 조직-공중 관계성, 이미지회복전략 세 변인은 공중의 위기커뮤니케이션 수용에서 상호작용 효과를 나타냈다. 결과적으로 미디어 유형에 따라 공중의 위기인식과 수용에 차이가 있는 것으로 나타나 조직의 위기관리에서 소셜미디어의 영향력이 검증되었으며 이를 적절히 활용하기 위한 조직의 차별화된 전략의 필요성이 드러났다.

Keywords