A Study on Providing Business Information of Public Libraries : Focused on the Public Libraries of USA

공공도서관의 취업.사업정보 제공에 관한 연구 - 미국 공공도서관 사례를 중심으로 -

  • 이용재 (부산대학교 사회과학대학 문헌정보학과)
  • Received : 2013.08.20
  • Accepted : 2013.09.11
  • Published : 2013.09.30

Abstract

This study was done to provide the ways for public libraries to support customers' business activities. Research methods such as case study, participant observation, interviews in public libraries of USA were proceeded. And also interviews with some Korean librarians were done to suggest ways to develop business information services of the public libraries in Korea.

이 연구는 공공도서관이 이용자의 취업 및 사업 활동을 지원할 수 있는 방안을 살펴보았다. 이를 위해 미국 공공도서관들 중에서 이러한 정보서비스를 제공하는 사례를 개괄적으로 살펴보고 주요 사례 도서관을 대상으로 관련 조직과 서비스의 내용을 분석하고, 관장 및 사서와 인터뷰를 진행하였다. 또한 국내 현실에 적합한 비즈니스 정보서비스 제공 방안을 도출하기 위하여 국내 공공도서관의 관장 및 사서를 대상으로 인터뷰를 병행하였다. 이러한 조사결과를 바탕으로 국내 공공도서관에서의 비즈니스정보서비스 제공 방안을 제시하였다.

Keywords

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