The Effect of Bibliotherapy on the Happiness Index of University Students

독서치료를 통한 대학생의 행복지수 제고에 관한 연구

  • 이승채 (전북대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2013.08.20
  • Accepted : 2013.09.13
  • Published : 2013.09.30

Abstract

The purpose of this study is to investigate the effects of a bibliotherapy program on the happiness index of University students. To do this, this study collected its data through two questionnaires and the writings of 14 undergraduate students taking part in the bibliotherapy program. The bibliotherapy program was designed and applied to the course of 'Bibliotherapy' for the spring semester of 2013. The results were as follows: Firstly, we can raise the happiness index through the bibliotherapy program. More specifically, we can raise the level of satisfaction with life to a great extent, and increase positive emotions to some degree. However, reducing negative emotions is difficult. Secondly, we can heal with meditation, prayer, sticking to reality. etc., Thirdly, the bibliotherapist should consider the autonomy of the participant of the bibliotherapy program when he select books.

본 연구에서는 대학생들을 대상으로 하여 행복지수를 제고할 수 있는 독서치료 프로그램을 계획하여 실시하고 평가하였다. 본 연구에서 밝혀진 중요한 사실은 다음과 같다. 첫째, 독서치료를 통하여 행복지수를 제고할 수 있다. 세부적 요소별로 살펴보면 삶의 만족도 제고의 효과가 가장 확실하고, 긍정적 감정의 제고 측면은 유의미한 효과가 있으며, 부정적 감정을 감소시키기는 힘든 것으로 나타났다. 둘째, 기존의 국내 문헌에서 많이 다루어진 독서치료 메커니즘 즉 동일시, 카타르시스, 통찰을 통한 치유 효과 외에도 행복해지는 데 도움을 줄 수 있는 스킬 즉 명상, 기도, 현재에 집중하기, 그리고 기타 마음관리 기법의 학습 및 실시를 통하여 치유 효과를 가져올 수 있다. 셋째, 독서능력이 뛰어난 대학생을 대상으로 독서치료를 시행하는 경우, 치유서를 선택함에 있어 참여자의 자율성을 고려할 필요가 있다.

Keywords

References

  1. 구연배. "중년기 여성의 스트레스에 미치는 독서치료의 효과에 관한 연구." 한국문헌정보학회지, 제42권, 제2호(2008. 6), pp.51-68. (Ku, Yeoun-Bai. "A Study on Effect That Bibliotherapy Gets in Middle-Aged Woman Stress." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, Vol.42, No.2(2008. 6), pp.51-68.)
  2. 구연배. "조기퇴직자의 우울증 해소를 위한 독서치료 효과에 관한 연구." 한국문헌정보학회지, 제43권, 제2호(2009. 6), pp.253-275. (Ku, Yeoun-Bai. "Study on the Effectiveness of Bibliotherapy on Depression in Early Retirees." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, Vol.43, No.2(2009. 8), pp.253-275.)
  3. 김경숙. "체험형 독서치료 프로그램 운영사례." 디지털도서관, 제57호(2010. 3), pp.53-74. (Kim, Kyung-Sook. "A Study of the Operation on the experience-oriented Bibliotherapy Program" Digital Library, Vol.57(Spring, 2010), pp.53-74.)
  4. 김수경. "대학생을 위한 독서치료의 적용과 평가." 한국도서관정보학회지, 제39권, 제3호(2008. 9), pp.213-245. (Kim, Soo-Kyoung. "Application and Evaluation of the Bibliotherapy for University Students." Journal of Korean Library and Information Science Society, Vol.39, No.3(2008. 9), pp.213-245.)
  5. 김용수. "독서치료를 활용한 사회통합인성프로그램이 장애.비장애 대학생의 자아존중감과 사회적거리감에 미치는 효과." 특수교육재활과학연구, 제51권, 제1호(2012. 3), pp.1-23. (Kim, Yong-Soo. "The Effects of Reading Therapy-based Social Integration Personality Program on College Students' Self-esteem and Social Sense of Distance." Journal of Special Education & Rehabilitation Science, Vol.51, No.1(2012. 3), pp.1-23.)
  6. 김종희, 강정구. "대학생의 자아정체감 확립을 위한 독서교육론." 한국문학이론과 비평, 제14권, 제1호(2010. 3), pp.271-291. (Kang, Jeong-Gu, Kim Jong-Hoi. "A Discourse of Literary Reading Education for the University Student's Establishment of Ego-identity." Korean Literary Theory and Criticism, Vol.14, No.1(2010. 3), pp.271-291.)
  7. 김현희, 김재숙, 강은주, 나해숙, 양유성. 상호작용을 통한 독서치료. 서울 : 학지사, 2010. (Kim, Hyeon-Hui. et al. Bibliotherapy by Interaction. Seoul : Hakjisa, 2010.)
  8. 네이버지식백과 [인용 2013. 8. 10].
  9. 메디컬투데이 홈페이지 [인용 2013. 8. 10].
  10. 이계윤, 송현종. "대학생들의 운동참여가 심리적 안녕감, 대학생활만족, 행복지수에 미치는 영향." 한국체육학회지, 제52권, 제2호(2013. 3), pp.95-105. (Lee, Kye-Yun, Song Hyun-Jong. "The Effect of Exercise Participation on the Psychological Well-Being, College Life Satisfaction, and Happiness Index of College Students." The Korean Journal of Physical Education, Vol.52, No.2(March. 2013), pp.95-105.)
  11. 이연옥. "역기능 가정 자녀를 위한 독서치료 프로그램에 관한 질적 분석." 한국도서관정보학회지, 제40권, 제1호(2009. 3), pp.405-431. (Lee, Yeon-Ok. "A Qualitative Study on Bibliotherapy Program for the Sons and Daughters of the Dysfunctional Family." Journal of Korean Library and Information Science Society, Vol.40, No.1(2009. 3), pp.405-431.)
  12. 이해일 등. "서울시 아파트가구내의 식내식물이 행복지수에 미치는 영향." 화훼연구, 제19권, 제1호(2011. 3), pp.64-67. (Lee, Hae-Il et al. "Relationship between Indoor Plants in Apartments and Happiness Index of Citizens in Seoul." Flower Research Journal. Vol.19, No.1(2011. 3), pp.64-67.)
  13. 이희정, 박옥화. "독서요법이 대학생의 자아정체감 정립에 미치는 효과." 한국도서관정보학회지, 32권, 제3호(2001. 9), pp.331-351. (Lee, Hee-Jeong, Park Oak-hwa. A Study of the Effects of Bibliotherapy in Extablishing Ego-Identity of the University Students. Journal of Korean Library and Information Science Society, Vol.32, No.3(2001. 9), pp.331-351.)
  14. 조성림, 김은정. "비만교실 참가가 중년여성의 신체조성과 웰니스 및 행복지수에 미치는 효과." 한국체육과학회지, 제19권, 제2호(2010. 5), pp.253-263. (Cho, Sung-Lim, Kim Eun-Jung. "Effects of Obesity Management Exercise on Body Composition, Wellness and Happiness Index of Middle-Aged Women." The Korea Journal of Sports Science, Vol.19, No.2(May 2010), pp.253-263.)
  15. 중앙일보 홈페이지 [인용2013. 8.10].
  16. 한국도서관협회 독서문화위원회. 정신건강과 자아발달을 돕는 체험적 독서치료. 서울 : 학지사, 2007. (Korean Library Association Reading Cultural Commitee. Bibliotherapy. Seoul : Hakjisa, 2007.)
  17. Pehrsson, Dale-Elizabeth and Paula McMillen, Bibliotherapy: Overview and Implications for Counselors, 2007, [cited 2013. 8.10].
  18. Shrodes, C. Bibliotherapy: A theoretical and clinical-experimental study. Unpublished doctoral dissertation, University of California at Berkeley, 1950.