DOI QR코드

DOI QR Code

Patterns of Middle School Students' Value-Judgement and Decision-Making on Biotechnology-Related Socioscientific Issues

생명공학과 관련된 사회적 쟁점에 대한 중학생들의 가치판단 및 의사결정 과정에서 드러난 가치 적용 방식 유형

  • Received : 2012.10.20
  • Accepted : 2013.01.25
  • Published : 2013.02.28

Abstract

This study examined value-judgement and decision-making process of middle school students on three biotechnology related socioscientific issues (SSI) (i.e. designer baby, amniotic fluid test, and embryonic stem cell research). In particular, it focused on the level of consistency in their value application to the decisions. Twenty 8th grade students participated in the SSI program. The participants were asked to mark their positions on each issue before and after the debates. All classroom and sub-group debates were audio-recorded. The researcher conducted individual interviews with 10 students after the program. The results show three patterns emerging. First, five students applied their personal values in a consistent manner when making decisions on the three consecutive issues. Second, three students demonstrated incremental resoluteness in their value application as the sessions proceeded and had tendency to be oriented towards a specific value, more so towards the end of the program than the beginning. And third, four students gradually showed ambivalence in their decisions as they participate in the program. The results suggest that science teachers addressing SSI need to encourage students to be aware of their own values and to engage in internalized decision-making in light of those values. They also need to be aware of the possible challenges that students might feel in their decision-making process caused by the complexity of SSI.

본 연구에서는 중학생들이 생명공학과 관련된 세가지 SSI(맞춤형 아기, 산전태아감별, 배아줄기세포연구)에 대한 가치판단 및 의사결정을 하는 과정에서 본인의 가치관에 대해 얼마나 심도 있게 탐색하고 일관적으로 적용하는지를 살펴보고자 하였다. 또한 이를 통해 SSI 수업이 학생들의 가치관 및 인성 형성과정에 어떠한 역할을 할 수 있는지에 대한 교육적 함의를 찾아보고자 하였다. 이를 위해 서울시 교육청 영재교육원 과학 프로그램에 참여하고 있는 중학교 2학년 학생 20명이 총 4회(총 12시간)에 걸친 수업에 참여하였다. 참여 학생들은 세 주제에 대한 수업이 진행되기 전과 후에 각 주제에 대한 자신의 입장을 선택하고 의사결정의 근거 및 이유를 자유롭게 서술하게 하였다. 또한 모든 수업을 모두 마친 후 10명의 학생들을 대상으로 생명공학 주제에 대한 인식 변화와 자신의 입장을 결정하게 된 이유 등에 대한 개별 면담을 실시하였다. 자료 분석은 학생들이 각 주제마다 토론 전과 토론 후에 표기한 입장을 도식화하고, 가치 적용 일관성을 기준으로 유형을 도출하였다. 또한 각 유형의 전형적인 특성을 보이거나 SSI 교육에 대한 시사점을 제시할 수 있다고 판단되는 대표적 사례 4개를 선정하여 자세히 기술하였다. 연구 결과, 생명 공학 주제에 대해 의사결정을 할 때 일관된 가치관을 적용하여 의사결정을 한 경우(유형 A, 5명), 수업이 진행됨에 따라 중요시 하는 가치가 점차 명확해지는 경우(유형 B, 3명), 수업 후 오히려 의사결정이 모호해진 경우(유형 C, 4명)의 세 가지 유형이 확인되었다. 그리고 특정한 패턴이 보이지 않은 경우가 6명이었다. 본 연구에서는 각 유형에 따라 SSI 수업에 대한 교육학적 시사점을 논의하였다.

Keywords

References

  1. 김희백, 이선경(1996). 과학.기술과 관련하여 사회적으로 쟁점화된 주제에 대한 중.고등학생의 태도. 한국과학교육학회지, 16(4), 461-469.
  2. 양정은, 김현정, Lei Gao, 김은진, 김성원, 이현주 (2012). 과학과 관련된 사회.윤리적 문제(SSI)의 도입을 통한 창의.인성 교육 가능성에 대한 과학교사들의 인식. 한국과학교육학회지, 32(1), 113-128.
  3. 이현주(2008). 과학과 관련된 사회적.윤리적 문제에 대한 예비 과학교사들의 의사결정유형. 교과교육학연구, 12(2), 377-395.
  4. Bell, R. L., & Lederman, N. G. (2003). Understandings of the nature of science and decision making on science and technology based issues. Science Education, 87, 352-377. https://doi.org/10.1002/sce.10063
  5. Berkowitz, M. W., & Simmons, P. (2003). Integrating science education and character education. In D. L. Zeidler (Ed.), The role of moral reasoning on socioscientific issues and discourse in science education (pp. 117-138). Dordrecht, the Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  6. Chang, H., & Lee, H. (2010). College students'decision-making tendencies in the context of socioscientific issues(SSI). Journal of Korean Association in Science Education, 30(7), 887-900.
  7. Connell, S., Fien, J., Lee, J., Sykes, H., & Yencken, D. (1999).' If it doesn't directly affect you, you don't think about it': A qualitative study of young people's environmental attitudes in two Australian cities. Environmental Education Research, 5(1), 96-113.
  8. Dreyfus, A., & Roth, Z. (1991). Twelfthgrade biology pupils'opinions on interventions of man in nature: Agreement, indifference and ambivalence. Journal of Research in Science Teaching, 28(1), 81-95. https://doi.org/10.1002/tea.3660280108
  9. Grace, M. M. & Ratcliffe, M. (2002). The science and values that young people draw upon to make decisions about biological conservation issues. International Journal of Science Education, 24(11), 1157-1169. https://doi.org/10.1080/09500690210134848
  10. Halverson, K. L., Siegel, M. A., & Freyermuth, S. K. (2009). Lenses for framing decisions: Undergraduates'decision making about stem cell research. International Journal of Science Education, 31(9), 1249-1268. https://doi.org/10.1080/09500690802178123
  11. Lee, H., Chang, H., Choi, K., Kim, S., & Zeidler, D. L. (2012). Developing character and values for global citizens: Analysis of preservice science teachers'moral reasoning on socioscientific issues. International Journal of Science Education, 34(6), 925-953. https://doi.org/10.1080/09500693.2011.625505
  12. Lincoln, Y. & Guba, E. (1985). Naturalistic inquiry. Thousand Oaks, CA: Sage.
  13. Means, M. L. & Voss, J. F. (1996). Who reasons well? Two studies of informal reasoning among children of different grade, ability, and knowledge levels. Cognition and Instruction, 14, 139-178. https://doi.org/10.1207/s1532690xci1402_1
  14. Millar, R., (2006). Twenty first century science: Insights from the design and implementation of a scientific literacy approach in school science. International Journal of Science Education, 28(13), 1499-1521. https://doi.org/10.1080/09500690600718344
  15. Millar, R., & Osborne, J. (1998). Beyond 2000: Science education for the future. Fulmar Colour Printing Company Limited, King's College London.
  16. National Research Council [NRC]. (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press.
  17. Perkins, D. N., Farady, M., & Bushey, B. (1991). Everyday reasoning and the roots of intelligence. In J. F. Voss, D.N. Perkins, & J.W. Segal (Eds.), Informal reasoning and education(pp. 83 105). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  18. Ratcliffe, M. (1997). Pupil decision-making about socio-scientific issues within the science curriculum. International Journal of Science Education, 19(2), 162-182.
  19. Sadler, T. D. (2004). Informal reasoning regarding socioscientific issues: A critical review of research. Journal of Research in Science Teaching, 41(5), 513-536. https://doi.org/10.1002/tea.20009
  20. Sadler, T. D., & Zeidler, D. L. (2004). The morality of socioscientific issues: Construal and resolution of genetic engineering dilemmas. Science Education, 88, 4-27. https://doi.org/10.1002/sce.10101
  21. Sadler, T. D., & Zeidler, D. L. (2005). Patterns of informal reasoning in the context of socioscientific decision making. Journal of Research in Science Teaching, 42(1), 112-138. https://doi.org/10.1002/tea.20042
  22. Sadler, T. D., Chambers, W. F., & Zeidler, D. L. (2004). Student conceptualizations of the nature of science in response to a socioscientific issue. International Journal of Science Education, 26(4), 387-409. https://doi.org/10.1080/0950069032000119456
  23. Zeidler, D. L., Sadler, T. D., Simmons, M., & Howes, E. (2005). Beyond STS: A researchbased framework for socioscientific issues education. Science Education, 89, 357-377. https://doi.org/10.1002/sce.20048
  24. Zeidler, D. L., Sadler, T. D., Applebaum, S., & Callahan, B. E. (2009). Advancing reflective judgment through socioscientific issues. Journal of Research in Science Teaching, 46(1), 74-101. https://doi.org/10.1002/tea.20281
  25. Zohar, A., & Nemet, F. (2002). Fostering students'knowledge and argumentation skills through dilemmas in human genetics. Journal of Research in Science Teaching, 39, 35-62. https://doi.org/10.1002/tea.10008

Cited by

  1. An analysis of changes in gifted, middle school students' decision-making on socioscientific issues in biotechnology vol.17, pp.4, 2013, https://doi.org/10.24231/rici.2013.17.4.1501
  2. A Literature Review of Studies on Socio-scientific Issues with a Focus on Decision Making vol.18, pp.1, 2014, https://doi.org/10.24231/rici.2014.18.1.191
  3. 과학 관련 사회적 문제(SSI) 상황에서 반박자료와 감정이입상황에 따른 초등학생의 의사결정 변화 vol.8, pp.1, 2013, https://doi.org/10.15523/jksese.2015.8.1.66
  4. 국내 초·중등 공학 교육 연구 동향 분석 vol.18, pp.4, 2015, https://doi.org/10.18108/jeer.2015.18.4.45
  5. Effect of Socio-Scientific Issues(SSI) Classes on the Decision-Making and the Character and Value vol.19, pp.4, 2015, https://doi.org/10.24231/rici.2015.19.4.983
  6. Analysis of High School Student's Value Judgement and Patterns of Change in Decision-Making on Socioscientific issues (SSI) vol.21, pp.5, 2013, https://doi.org/10.24231/rici.2017.21.5.498
  7. 과학기술과 관련된 사회적 쟁점에 대한 논증 프로그램이 예비 생물교사들의 의사결정 유형과 의사소통 능력에 미치는 영향 vol.42, pp.1, 2013, https://doi.org/10.21796/jse.2018.42.1.12
  8. Exploring the Ontological Status of the Race Concept as Perceived by Korean Medical Students vol.14, pp.10, 2013, https://doi.org/10.29333/ejmste/92288