The Mediating Effect of Organizational Socialization in the Relationship between Mentoring Functions and Organizational Effectiveness in Formal Mentoring Programs of Large Corporations

대기업 공식적 멘토링의 기능과 조직사회화 및 조직유효성의 관계

  • Song, Min-Cheol (Seoul National University) ;
  • Kim, Jin-Mo (Department of Vocational Education & Workforce Development, Research Institute for Agriculture and Life Sciences, Seoul National University)
  • 송민철 (서울대학교 농산업교육과) ;
  • 김진모 (서울대학교 농산업교육과/농업생명과학연구원)
  • Received : 2013.01.31
  • Accepted : 2013.03.27
  • Published : 2013.03.31

Abstract

The purpose of this study is to identify the relationship among levels of mentoring functions, organizational socialization, and organizational effectiveness perceived by prot$\acute{e}$g$\acute{e}$s of formal mentoring programs in large corporations. The population of this study are prot$\acute{e}$g$\acute{e}$s who participate in formal mentoring programs within large corporations located in Korea. Purposive sampling method was used, resulting in a sample consisting of 214 prot$\acute{e}$g$\acute{e}$s who participated in formal mentoring programs for more than two years. Data was collected via an online survey from 7th to 30th of may, 2012. Regression analysis was conducted to identify the relationship among perceived levels of mentoring functions, organizational socialization, and organizational effectiveness. Also, descriptive statistics were used to identify perceived levels of each variable. The major findings of this study were as follows: First, the level of mentoring functions perceived by prot$\acute{e}$g$\acute{e}$s was above-average and, Second, the effects of mentoring functions on organizational effectiveness were statistically significant. Third, organizational socialization partially mediated the relationship between perceived level of mentoring functions and organizational commitment and the relationship between perceived level of mentoring functions and job performance. Based on the results of study, some recommendations for the future research were made as follows. First, a longitudinal study on the relationship between mentoring functions and organizational effectiveness should be conducted. Second, more research exploring the variables that mediate or moderate the relationship between mentoring functions and organizational effectiveness are required.

이 연구의 목적은 대기업 공식적 멘토링 프로그램 프로테제가 인식한 멘토링 기능과 조직유효성의 관계에 있어 조직사회화의 매개효과를 구명하는데 있었다. 이 연구의 모집단은 국내 대기업 공식적 멘토링 프로그램의 프로테제이며, 2년 이상 공식적 멘토링을 수행한 기업을 대상으로 유의표집을 활용하였다. 자료수집은 온라인 설문을 통해, 2012년 5월 7일부터 20일까지 214명이 응답한 자료를 활용하였다. 멘토링 기능, 조직사회화 및 조직유효성의 관계를 구명하기 위해 회귀분석을 실시하였으며, 변인별 수준을 구명하기 위해 기술통계분석을 실시하였다. 이 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 대기업 공식적 멘토링 기능의 수준은 3.49로 나타나 프로테제가 인식하기에 공식적 멘토링이 효과적으로 기능하고 있는 것으로 나타났으며, 멘토링의 관계 특성인 접촉빈도, 직무일치, 소속일치, 멘토의 직위에 따라 유의미한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 대기업 공식적 멘토링 기능의 수준은 조직몰입과 직무성과에 정적 상관을, 이직의도에 부적 상관을 보이는 것으로 나타났다. 셋째, 멘토링 기능은 조직사회화를 부분적으로 매개하여 조직몰입과 직무성과에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 같은 결론을 토대로 공식적 멘토링의 효과에 대한 종단적 연구와 멘토링 기능과 조직유효성의 관계를 매개 및 조절하는 변인에 대한 연구를 후속 연구로 제언하였다.

Keywords

References

  1. 강정애. (2005). 현장실전학습을 통한 인재육성전략 -멘토링. 임금연구, 13 (3), 49-62.
  2. 김선구, 김성석. (2011). 멘토링 기능이 조직몰입에 미치는 영향에 대한 조절요인 효과. 상업교육연구, 25 (2), 187-215.
  3. 김상표, 김태열. (2004). 조직의 사회화 전략들과 근거리 사회화 결과들 그리고 원거리 사회화 결과들 사이의 관계에 관한 연구. 경영학연구, 33 (6), 1781-1808.
  4. 김수원. (2005). 기업의 현장훈련 실태와 정책적 추진과제. 직업과 인력개발, 15 (4), 168-177.
  5. 김우식. (2005). 지방정부조직에서 멘티의 멘토관계 구조 및 경험과 멘토링 효과. 한국사회와행정연구, (4), 75-96.
  6. 김윤구. (2005). 상사와의 멘토링과 직무태도와의 관계에 관한 연구 구성원의 부정적 감정성향을 조절변수로 하여. 서울대학교 석사학위논문.
  7. 김진모, 박종선. (2010). 일터학습 관련 조직특성 변인의 이론적 고찰. 산업교육연구, 23, 27-52.
  8. 김태형, 신완룡. (1999). 멘토링 기능과 조직몰입과의 관련성. 경영연구, (1), 99-121.
  9. 김한얼, 이진규. (1993). 조직사회화과정에서의 멘토의 역할. 경영학연구, 22 (2), 269-294.
  10. 문세연. (2010). 중소기업 근로자의 무형식학습과 학습동기 학습전략 대인관계 및 직무특성의 인과적 관계. 서울대학교 박사학위논문.
  11. 민진. (2003). 조직효과성에 관한 개념정의의 분석 및 재개념화. 한국행정학보, 37 (2). 83-104.
  12. 박혜원, 장원섭. (2010). 기업 내 공식적, 비공식적 멘토링 유형에 따른 멘토와 멘티의 관계적 특성이 멘토링 기능에 미치는 영향. 직업교육연구, 29 (4), 329-347.
  13. 심우정. (2004). 초기 경력자의 학습과 적응에서 개발지원 관계망의 역할. 연세대학교 석사학위논문.
  14. 염종호. (2011). 공공조직의 사회자본과 조직효과성에 관한 연구. 한양대학교 박사학위논문.
  15. 이경호. (2009). 한국 중앙행정기관의 조직특성과 조직효과성. 한국행정학회 동계학술대회.
  16. 이만기. (2007). 기업에서 멘토링 제도 도입에 따른 멘토링 기능과 조직성과 그리고 그 조절요인과의 관계 연구. 인적자원관리연구,14, 205-223.
  17. 이용규. (1997). 조직사회화전략에 대한 신입사원의 인식과 조직적응의 관계에 대한연구. 서울대학교석사학위논문.
  18. 이진규, 김창욱. (1993). 조직사회화 과정에서 정보탐색활동과 리더의 역할. 경영논총, 37, 35-56.
  19. 이진석, 최종진. (2008). 상업스포츠센터 종사자의 멘토링과 조직성과의 인과관계 분석. 한국체육학회지, 47 (3), 227-243.
  20. 이현준. (2007). 신입사원의 멘토링과 조직유효성의 관계 연구. 경희대학교 석사학위논문.
  21. 임창희. (2009). 감정노동자의 이직의도에 미치는 유머와 유머선호도의 조절효과. 인사 조직연구, 17 (1), 1-36.
  22. 장원섭, 장지현, 유지은. (2008). 멘토링이 조직의 비재무적 성과에 미치는 영향. 직업교육연구, 27 (3), 109-138.
  23. 정우일. (2005). 공공조직론. 서울: 박영사.
  24. Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  25. Bauer, T. N., Bodner, T., Erdogan, B., Truxillo, D. M., & Tucker, J. S. (2007). Newcomer adjustment during organizational socialization: A meta-analytic review of antecedents, outcomes, and methods. Journal of Applied Psychology, 92(3), 707-721. https://doi.org/10.1037/0021-9010.92.3.707
  26. Bouquillon, E. A., Sosik, J. J., & Lee, D. (2005). 'It's only a phase': examining trust, identification and mentoring functions received across the mentoring phases. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 13(2), 239-258. https://doi.org/10.1080/13611260500105808
  27. Burke, R. J. (1984). Mentoring in organizations. Group and Organization Studies, 13, 169-174.
  28. Burke, R. J. & McKeen, C. A. (1989). Mentor relationship in organizations: Issues, strategies and prospects for women. Journal of Management Development, 8, 33-42.
  29. Chao, G. T., O'Leary-Kelly, A. M., Wolf, S., Klein, H. J., & Gardener, P, D. (1994). Organizational socialization: Its content and consequences. Journal of Applied Psychology, 79(5), 730-743. https://doi.org/10.1037/0021-9010.79.5.730
  30. Dalton, D., Fielding, G., Porter, L., Spendolini, M., & Todor, W. (1980). Organization structure and performance: A critical review. Academy of Management Review, 5(1), 49-54.
  31. Dreher, G. F., & Ash, R. A. (1990). A comparative study of mentoring among men and women in managerial, professional, and technical positions. Journal of Applied Psychology, 75(5), 539-546. https://doi.org/10.1037/0021-9010.75.5.539
  32. Dirsmith, M. W., & Covaleski, M. A. (1985). Informal communications, nonformal communications and mentoring in public accounting firms. Accounting, Organizations and Society, 10(2), 149-169. https://doi.org/10.1016/0361-3682(85)90013-3
  33. Feldman, D. C. (1976). A contingency theory of socialization. Administrative Science Quarterly, 21, 433-452. https://doi.org/10.2307/2391853
  34. Gouillart, F. J., & Kelly, J. N. (1995). Transforming the organization. New York, NY: McGraw-Hill.
  35. Hegstad, C, D. (1999). Formal mentoring as a strategy for human resource development: A review of research. Human Resource Development Quarterly, 10(4), 383-390. https://doi.org/10.1002/hrdq.3920100408
  36. Hezlett, S. A. (2005). Protege's learning in mentoring relationships: A review of the literature and an exploratory case study. Advances in Developing Human Resources, 7(4), 505-526. https://doi.org/10.1177/1523422305279686
  37. Higgins, M. C., & Kram, K. E. (2001). Reconceptualizing mentoring at work: A Development network perspective. Academy of Management Review, 26(2), 264-288.
  38. Joiner, T., Garreffa, T., & Bartram, T. (2004). The effects of mentoring on perceived career success, commitment and turnover intentions. Journal of American Academy of Business, 5, 164-170.
  39. Kammeyer-Muller, J. D., & Wanberg, C. R. (2003). Unwrapping the organizational entry process: Disentangling multiple antecedents and their pathways to adjustment. Journal of Applied Psychology, 88(5), 779-794. https://doi.org/10.1037/0021-9010.88.5.779
  40. Kram, K. E. (1985). Mentoring at work: Developmental relationships in organizational Life. Lanham, MD, England: University Press of America.
  41. Lankau, M. J., & Scandura, T. A. (2002). An investigation of personal learning in mentoring relationships : content, antecedents and consequences. Academy of Management Journal, 45(4), 779-790. https://doi.org/10.2307/3069311
  42. Mowday, R. T., Porter, L. W., & Steers, R. M. (1982). Employee-organization linkages: The psychology of commitment, absenteeism, and turnover. New York, NY: Academic Press.
  43. Noe, R. A. (1988). An investigation of the determinants of successful assigned mentoring relationships. Personnel psychology, 41, 457-479. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1988.tb00638.x
  44. Noe, R. A. (2010). Employee training and development(5th Ed.). New York, NY: McGraw-Hill.
  45. Ostroff, C., & Kozlowski, S. W. J. (1992). Organizational socialization as a learning process: The role of information acquisition. Personnel Psychology, 45, 849-874.
  46. Pasmore, W., Francis, C., Haldeman, J., & Shani, A. (1982). Sociotechnical systems: A North American reflection on empirical studies of the seventies. Human Relations, 35(12), 1179-1204. https://doi.org/10.1177/001872678203501207
  47. Russel, J. E., & Adams, D. M. (1997). The changing nature of mentoring in organization: An introduction to the special issue on mentoring in organization. Journal of Vocational Behavior, 51, 1-14. https://doi.org/10.1006/jvbe.1997.1602
  48. Scandura, T. A. (1992). Mentorship and career mobility: An empirical investigation. Journal of Organizational Behavior, 65, 448-468.
  49. Scandura, T. A., & Viator, R. E. (1994). Mentoring in public accounting firms: An analysis of mentor-protégé relationships, mentorship functions, and protégé turnover intentions. Accounting, Organizations and Society, 19(8), 717-734. https://doi.org/10.1016/0361-3682(94)90031-0
  50. Scandura, T. A., & Williams, E. A. (2004). Mentoring and transformational leadership: The role of supervisory career mentoring. Journal of Vocational Behavior, 65, 448-468. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2003.10.003
  51. Schein, E. H. (1968). Organizational socialization and the profession of management. Industrial Management Review, 9, 1-16.
  52. Shapiro, E. C., Haseltine, F. P., & Rowe, M. P. (1978). Moving up: Role models, mentors, and the patron system. Sloan Management Review, 19(3), 51-58.
  53. Stallworth, H. L. (2003). Mentoring, organizational commitment and intentions to leave public accounting. Managerial Auditing Journal, 18(5), 405-418. https://doi.org/10.1108/02686900310476873
  54. Wanberg, C. R., Welsh, E. T., & Hezlett, S. A. (2003). Mentoring research: A review and dynamic process model. Research in Personnel and Human Resources Management, 22, 39-124. https://doi.org/10.1016/S0742-7301(03)22002-8
  55. Weiss, H. M. (1977). Subordinate imitation of supervisor behavior: The role of modeling in organizational socialization. Organizational Behavior and Human Performance, 19, 89-105. https://doi.org/10.1016/0030-5073(77)90056-3
  56. Zey, M. G. (1984). The mentor connection. Homewood. IL: Dow Jones-Irwin.