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The Conjoint Analysis of Users' Preference on the VODs of the Newly-released Movies

최신 영화 VOD 이용자의 선호도에 대한 컨조인트 분석

  • 임정수 (서울여자대학교 언론영상학부)
  • Received : 2013.04.16
  • Accepted : 2013.05.02
  • Published : 2013.05.28

Abstract

This study examined the importance of independent variables that affect users' preference on the VODs of the newly-released movies by using the conjoint analysis. The results demonstrated that 'price(44.6%)' is the most important variable, which is followed by 'device(24.5%)', 'recency(18.0%)', 'producing country(12.9%)'. Respondents obtained the relatively high utility from watching the VOD of a Korean movie currently on screen in 3,000 wons. A television set was the most preferable device for watching VODs. The traditional windowing strategy in the media content market has been recently challenged by the new trend that the holdback period between market windows is ignored and the high-priced content is found in the second window. Nevertheless, this study demonstrated that users of the VODs of the newly-released movies are still very sensitive to the price and consider 'the recency' to be relatively less important than 'price'.

본 연구는 최신 영화의 VOD에 대한 이용자 선호도와 관련된 속성변인들의 중요도를 컨조인트 분석방법으로 분석했다. 그 결과는 요금(44.6%)이 최신영화 VOD 선택에서 가장 중요한 변인으로, 그 다음으로는 이용기기(24.5%), 최근성(18.0%), 생산국(12.9%)의 순으로 나타났다. 응답자들은 '최근성'에서는 현재 극장상영중인 영화가, '생산국'에서는 한국영화가, '요금'에서는 3,000원이, '이용기기'에서는 텔레비전이 가장 높은 효용을 준다고 답했다. 최근에 전통적인 창구화 전략과는 달리 홀드백이 무시되기도 하고 극장보다 높은 요금이 부과되기도 하는 VOD 시장이 등장했지만, 이용자들은 여전히 저렴한 요금에 민감하게 반응했고, 오히려 최근성을 상대적으로 덜 중요하게 고려했다.

Keywords

References

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