DOI QR코드

DOI QR Code

Improvement strategies of teaching methods for university basic mathematics education courses by ability grouping

대학 기초수학 교과목 수준별 학습지도 개선 방안

  • Park, Joon-Sik (Department of Mathematics, Pusan University of Foreign Studies) ;
  • Pyo, Yong-Soo (Department of Mathematics, Pukyong National University)
  • Received : 2012.12.17
  • Accepted : 2013.01.28
  • Published : 2013.02.28

Abstract

In order to improve the problem-solving abilities and enhance the academic achievement of under achieving students for university basic mathematics, P-university has opened the basic mathematics and practice education courses. These education courses are operated as prerequisite subject of Calculus and we are progressing the class focused on presentation with variety learning materials by organizing level-based classes In this paper, we analyzed the acquired grade and the result of teaching assessment of 1,106 students registered in the 30 classes that the teaching portfolio of the basic mathematics and practice education courses were submitted to support 'Accreditation for Engineering Education of Korea'. In addition, we tried to find attention points and improved solutions on operating the level-based class of the basic mathematics and practice education courses based on the 'Continuous Quality Improvement Report' of teaching portfolio submitted by each professor who is in charge of this class.

P대학에서는 수학 기초학력 부진학생들의 문제해결력 향상과 학업성취도 고양을 위하여, 기초수학및연습 교과목을 개설하고 있다. 이 교과목은 미적분학의 선수과목으로 운영되며, 수준별 학급을 편성하여 다양한 학습 자료를 활용한 발표 중심의 수업을 진행하고 있다. 본 논문에서는 한국공학인증 지원을 위해 기초수학및연습 교과목의 강의 포트폴리오를 제출한 30개 학급에서 수강한 1,106명의 취득 성적과 및 강의평가 결과를 분석하였다. 아울러, 각 담당교수가 제출한 강의 포트폴리오의 강의개선 보고서를 기반으로 기초수학및연습 교과목의 수준별 학급 운영에 대한 유의점과 그 개선방안을 찾아본다.

Keywords

References

  1. 김영국 (2007), 대학수학의 운영현황, 개선방안 및 경상계열 교양수학 강좌 운영에 대하여, 수학교육총론, 25, 163-171, 대한수학회.
  2. 김태수․김병수 (2008), 대학수학의 수준별 수업에 따른 학업성취도 분석, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 22(3), 369-382.
  3. 김희진․서종진․표용수 (2011), 대학 입학예정자를 위한 기초수학 수준별 학습지도 방안, 한국학교수학회논문집, 14(3), 34-358.
  4. 부경대 (2008), 기초수학및연습 강의표준지침서, 부경대학교 수리과학부.
  5. 부경대 (2009), 부경대학교 강의평가 운영지침, 부경대학교 학사관리과.
  6. 부경대 (2010), 수준별 학습지도를 위한 기초수학 표준지침서, 부경대학교 응용수학과.
  7. 부경대 (2011), 수준별 학습지도를 위한 기초수학 학습활동 자료, 부경대학교 응용수학과.
  8. 부경대 (2012), 스스로 학습을 위한 기초수학 보충 교재, 부경대학교 응용수학과.
  9. 송명희 (2011), 특성화 고등학교의 동료멘토링 활동수업이 수학학습효과에 미치는 영향, 고려대학교 교육대학원 석사학위논문.
  10. 이상호 (2010), 전문계 고등학교 학생들이 대학진학 후 교양수학에서 겪는 어려움과 지도방안, 영남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  11. 이성아 (2011), 대학의 기초수학 튜터제도 연구, 아주대학교 교육대학원 석사학위논문.
  12. 이정례․이성진․권혁홍․이경희 (2011), 수학기초학력 향상프로그램이 학업성취도와 학습동기에 미치는 영향 - D대학교 공과대학 신입생을 중심으로-, 대한수학교육학회지 수학 교육학 연구, 25(1), 167-184.
  13. 정미연․표용수 (2012), 개인지도가 대학 교양수학 학업성취도 및 수학적 태도에 미치는 영향, East Asian Math. J., 28(4), 435-451. https://doi.org/10.7858/eamj.2012.033
  14. 표용수․박준식 (2010) 대학수학 기초학력 부진학생을 위한 기초수학 지도 방안, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 24(3), 279-296.
  15. 표용수․박준식 (2011), 대학 기초수학 교과목에 대한 수준별 학습지도 방안, 대한수학교육학회지 수학 교육학 연구, 21(1), 87-103.
  16. 표용수․조성진․정진문․박진한 (2010), 교양수학 교과목에 대한 효율적 교수-학습지도 방안, East Asian Math. J., 26(2), 319-336.
  17. 한국공학교육인증원 (2009), 2010년 인증평가 대상 프로그램 PD 초청간담회 자료.
  18. 한국공학교육인증원 (2011), 2012년 인증설명회(공학인증, 컴퓨터.정보기술인증, 공학기술인증) 자료.

Cited by

  1. A Survey on Undergraduate Students' Perception and Preference of School Mathematics by analysis of metaphor about mathematics vol.29, pp.1, 2015, https://doi.org/10.7468/jksmee.2015.29.1.51
  2. Necessity of Learning on Inquiry Subject in High School Curriculum vol.21, pp.3, 2013, https://doi.org/10.17279/jkagee.2013.21.3.103
  3. 대학수학능력시험과 수학진단평가의 상관관계 분석 vol.30, pp.4, 2013, https://doi.org/10.7858/eamj.2014.033
  4. 공과대학 신입생들의 수학에 대한 인식변화에 따른 대학수학 교육방향 연구 vol.29, pp.3, 2013, https://doi.org/10.7468/jksmee.2015.29.3.513
  5. 2015 개정 교육과정을 반영한 대학 미적분학 교과에 대한 탐색 vol.31, pp.3, 2017, https://doi.org/10.7468/jksmee.2017.31.3.349
  6. Identifying Factors Affecting the Quality of Teaching in Basic Science Education: Physics, Biological Sciences, Mathematics, and Chemistry vol.11, pp.14, 2013, https://doi.org/10.3390/su11143958