DOI QR코드

DOI QR Code

Development of smart-phone contents for mobile linear algebra

모바일 선형대수학 스마트폰 콘텐츠 개발과 활용

  • Received : 2013.01.29
  • Accepted : 2013.03.20
  • Published : 2013.05.31

Abstract

Linear Algebra are arguably the most popular math subjects in colleges. We believe that students' learning and understanding of linear algebra can be improved substantially if we incorporate the latest advanced information technologies in our teaching. We found that the open source mathematics program 'Sage' (http://sagemath.org) can be a good candidate to achieve our goal of improving students' interest and learning of linear algebra. In particular, we developed a simple mobile content which is available for Sage commands on common cell phones in 2009. In this paper, we introduce the mobile Sage which contains many Sage functions on a smart-phone and the mobile linear algebra content model(lecture notes, and video lectures, problem solving, and CAS tools) and it will be useful to students for self-directed learning in college mathematics education.

대학 수학교육에서 선형대수학은 가장 중요한 과목 중 하나이다. 21세기 향상된 정보 기술이 선형대수학 수업에 적용된다면, 학생들의 선형대수학 내용에 대한 이해는 한층 더 향상될 것이다. 우리는 학생들의 관심을 높이고 보다 효율적으로 학습 목표에 도달하는데 기여하고자 웹상의 무료 수학 프로그램인 'Sage'(http://sagemath.org)를 활용한 교수학습 환경을 구축하고 그 콘텐츠를 개발하였다. 특히, 2009년 저자는 PC 환경 외에 휴대폰의 인터넷 기능을 통하여 Sage 명령어를 사용할 수 있는 단순모듈 콘텐츠를 개발하였다. 본 논문에서는 스마트폰을 이용하여 대부분의 Sage 기능을 활용할 수 있도록 개발한 모바일 Sage를 소개하고, 학생들의 자기주도적인 선형대수학 학습을 위해 개발한 모바일 선형대수학 스마트폰 콘텐츠(강의록, 동영상강의, 문제와 풀이, 공학적 도구)를 소개한다.

Keywords

References

  1. 고래영․김덕선․박진영 ․이상구 (2009). 모바일 환경에서의 Sage-Math의 개발과 선형대수학에서의 활용, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 23(4), 1023-1041.
  2. 권오남․박경미 (1997). 그래픽계산기를 이용한 함수지도에 관한 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 36(1), 35-48.
  3. 김경원 ․이상구 ․이재화 (2011). E xcel Grapher: 역동적 함수그래프 도구, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 25(2), 309-321.
  4. 김상형 (2010). 안드로이드 프로그래밍 정복,서울:한빛미디어.
  5. 우홍욱․서유진 (2010). 학습장애 학생의 m-러닝을 위한 수학교육 애플리케이션 특징분석및 개발방향 모색,특수교육, 9(2), 123-164.
  6. 임정훈 (2008). 모바일 학습(Mo bile Learning)을 위한 교수학습 모형의 설계 방향 탐색, 한국교육논총, 8(1), 101-124.
  7. 조세경 (2009). 스마트폰을 활용한 외국어 학습, Multimedia Assisted Language Learning, 12(3), 211-228.
  8. 최윤철․임순범 (2007). 모바일 멀티미디어, 경기: 생능출판사.
  9. 한선관 ․이철현․서정희․한희섭 (2008). u-School을 위한 u-러닝 서비스 모델 탐구: u-러닝 연구학교 사례 분석을 중심으로, 실과교육연구, 14(2), 233-255.
  10. 황재훈․김동현 (2005). 성공적인 m-Learning 구현을 위한 핵심 요인에 대한 연구. Journal of Information Technology Applications & Management, 12(3), 57-80.
  11. Franklin, Teresa & Peng, Li-Wei (2008). Mobile math: math educators and students engage in mobile learning, Journal of Computing in Higher Education, 20(2), 69-80. https://doi.org/10.1007/s12528-008-9005-0
  12. Griffith, S. &Liyanage, L. (2008). An introduction to the potential of social networking sites in education, Emerging Technologies Conference 2008, 76-81.
  13. Ham, Y. &Lee, S.-G. (2005). NewLearning Environment of Linear Algebra in Korea, 한국수학교육학회지 시리즈 D <수학교육연구>, 9(1), 57-66.
  14. Lu, M. (2008). Effectiveness of vocabulary learning via mobile phone, Journal of Computer Assisted Learning, 24(6), 515-525. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2008.00289.x
  15. Mazer, J. P.; Murphy, R. E. & Simonds, C. J. (2007). I will see you on Facebook: The Effects of Computer-Mediated Teacher Self-Disclosure on Student Motivation, Affective Learning, and Classroom Climate, Communication Education, 56(1), 1-17. https://doi.org/10.1080/03634520601009710
  16. Thomas, David A. (2002). Modern Geometry, Monterey(USA): Brooks/Cole.
  17. Traxler, J. (2007). Defining, discussing and evaluating mobile learning, The International Review of Research in Open and Distance Learning, 8(2).

Cited by

  1. A Case Study of Perceptions on Storytelling Mathematics Textbooks with Computer Algebra System vol.28, pp.1, 2014, https://doi.org/10.7468/jksmee.2014.28.1.65
  2. R을 활용한 '대화형 통계학 입문 실습실' 개발과 활용 vol.29, pp.4, 2015, https://doi.org/10.7468/jksmee.2015.29.4.573
  3. '선형대수학' 플립드러닝(Flipped Learning) 강의 모델 설계 및 적용 vol.30, pp.1, 2013, https://doi.org/10.7468/jksmee.2016.30.1.1
  4. 대화형 수학 디지털교과서 개발과 활용 사례 연구 - 선형대수학을 중심으로- vol.31, pp.3, 2013, https://doi.org/10.7468/jksmee.2017.31.3.241
  5. 디지털 시대의 대학수학교육: 선형대수학을 중심으로 vol.31, pp.4, 2017, https://doi.org/10.7468/jksmee.2017.31.4.367