A Study on the Practicing Level of the NURI Curriculum for Early Childhood Teachers

유아교사의 5세 누리과정 실행수준에 관한 연구

  • Published : 2013.06.30

Abstract

The purpose of this study was to supplement the NURI Curriculum by investigating the practicing level of the NURI Curriculum for 5-year olds according to the demographic backgrounds of early childhood teachers. The subjects of this study were 201 early childhood teachers who work at kindergartens and child care centers located in Gyeonggi Province and were in charge of 5-year olds. The instrument used was a questionnaire measuring the practicing level of the NURI Curriculum. The results of this study were as follows. First, the practicing level of the NURI Curriculum for 5-year olds generally showed high scores. A total average of 3.24 on a 4 scale was found. In each case, educational contents have the highest score, 3.40, and educational evaluation has the lowest score, 3.03. Secondly, teachers' age, teaching career and educational background had an affect on the practicing level of the NURI Curriculum for 5-year olds, but their certificate and institution type did not. That is, the higher the teachers' age, teaching career and educational background, the higher the practicing level of the NURI Curriculum for 5-year olds.

본 연구의 목적은 5세 누리과정이 유아교사의 다양한 변인(연령, 교사경력, 학력, 자격증, 근무기관)에 따라 실행에 차이가 있는지 살펴봄으로써, 5세 누리과정을 보완하고 나아가 3-5세 누리과정의 전면적 시행을 위한 기초자료를 제공하는 것이다. 연구의 대상은 경기도에 위치한 유치원과 어린이집에서 5세 누리과정을 실행하고 있는 만 5세 담임교사 201명이다. 연구 결과, 유아교사의 5세 누리과정에 대한 실행수준은 대체로 높은 것으로 나타났다. 이를 구성영역별로 살펴보면, 5세 누리과정의 교육내용에 대한 실행수준이 가장 높고, 그 다음이 교수 학습 방법, 이론적 근거 및 성격, 교육목표, 교육자료, 교육평가의 순으로 나타났다. 5세 누리과정 실행수준을 교사변인에 따라 살펴본 결과, 연령대가 높은 교사가 30세 미만의 교사에 비해 실행수준이 높았다. 그리고 경력이 2년 미만인 교사에 비해 경력이 8년 이상이 되는 교사가 실행수준이 높았다. 또한 대졸 이상 교사가 전문대졸 이하 교사보다 실행수준이 높았으나 소지한 자격증의 종류와 근무하는 기관에 따라서는 누리과정 실행에 있어서 유의한 차이가 없었다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부, 보건복지부(2011). 5세 누리과정 교사용 해설서. 서울: 교육과학기술부, 보건복지부.
  2. 강송아(2004). 유치원교사의 교육과정 관심도에 따른 유치원 교육과정 운영 실태 조사: 부산지역을 중심으로. 신라대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  3. 강현석, 주동범(2005). 현대 교육과정과 교육평가. 서울: 학지사.
  4. 곽병선(1985). 한국의 교육과정. 서울: 한국교육개발원.
  5. 김경배, 김재건, 이홍숙(2005). 교육과정과 교육평가. 서울: 학지사.
  6. 김선경(2009). 표준보육과정과 개정유치원교육과정 비교 연구. 명지대학교 사회복지대학원 석사학위 청구논문.
  7. 김은설(2013). 5세 누리과정 운영 실태 및 개선 방안. 육아정책 포럼, 35, 6-18.
  8. 류한구, 김양분, 현주, 김일혁, 강상진, 김현철 외(2005). 한국교육종단연구 2005(I): 예비조사보고서, 122-191. 서울: 한국교육개발원.
  9. 방인옥, 박찬옥, 이기현, 김은희(2009). 유아교육과정(제3판). 고양: 정민사.
  10. 부성숙(1999). 유치원 교육과정에 대한 교사들의 관심도와 활용수준. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  11. 서동숙(2004). 제6차 유치원 교육과정에 대한 교사의 관심과 실행에 관한 연구 - 강원도를 중심으로. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  12. 서원정(2009). 2007 개정 유치원 교육과정에 대한 공립 유치원 교사의 관심 및 실행 - 전북지역을 중심으로. 원광대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  13. 양현선(2006). 국가수준 유치원 교육과정에 대한 교사들의 관심과 활용에 관한 연구. 경남대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  14. 이성호(2004). 교육과정 개발의 원리. 서울: 학지사.
  15. 이현숙(2005).지역 수준 유치원 교육과정 편성.운영 지침에 따른 유치원 수준 교육과정 편성 현황. 미래유아교육학회지, 12(2), 343-362.
  16. 조재식(2002). 교육과정 실행과 교사의 일: 현상학적 접근. 교육과정연구, 20(1), 229-252.
  17. 한순화(2009). 표준보육프로그램에 대한 보육교사들의 관심 및 활용도. 경희대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  18. 허유진(2010). 2007 개정 유치원 교육과정에 대한 교사의 관심도와 실행수준 연구. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  19. 통계청(2013). 인구동향조사.
  20. 한국일보(2012.03.12.). 다자녀 우대정책 효과?
  21. Hord, S. M., Rutherford, W. L., Hulling, A., & Hall, G. E. (1987). Taking charge of change. Alexandria, VA: Association for supervision and curriculum development.
  22. Hunkins, F. P., & Ornstein, A. C. (1998). Curriculum foundation, principles and issues. Boston: Allyn & Bacon.
  23. Kim, S. J. (1998). Generating values in young children: Based on the national kindergarten curriculum. International Journal of Early Childhood Education, 3, 127-140.
  24. Melhuish, E. C., & Petrogiannis, K. (2007). Early childhood care and education: International perspectives. Journal of Marriage and the Family, 70(2), 27-64.
  25. Moore, S., Wideman, M. D., & Dilling, H. J. (1984). Curriculum implementation: A survey of teacher' levels-of use of "The program and the Six-Year Old" and "Social environmental studies(Grades 5-6)". Ontario, Canada: Scarborough Board of Education. (ERIC Document Reproduction No. ED 291612)
  26. 유치원 알리미(2012). http://e-childschoolinfo.mest.go.kr
  27. 중앙보육정보센터(2012). http://central.childcare.go.kr