The Correlation Between the Practical Examination of the National Board for Certification in Occupational Therapy and the Work Capability of Inexperienced Occupational Therapists

신입 작업치료사의 국가시험 실기과목 점수와 직무능력의 상관성

  • Lee, Jae-Shin (Dept. of Occupational Therapy, Konyang University) ;
  • Jeon, Byoung-Jin (Dept. of Occupational Therapy, Kangwon University) ;
  • Kim, Su-Kyoung (Dept. of Occupational Therapy, Konyang University) ;
  • Chang, Ki-Yeon (Dept. of Occupational Therapy, Woosong University) ;
  • Jung, Min-Ye (Dept. of Occupational Therapy, Yonsei University) ;
  • Yoo, Eun-Young (Dept. of Occupational Therapy, Yonsei University) ;
  • Paik, Young-Rim (Dept. of Occupational Therapy, The Graduate School of Public Health and Welfare, Konyang University) ;
  • Ham, Bo-Hyoun (Ewha Children's Developmental Center)
  • 이재신 (건양대학교 작업치료학과) ;
  • 전병진 (강원대학교 작업치료학과) ;
  • 김수경 (건양대학교 작업치료학과) ;
  • 장기연 (우송대학교 작업치료학과) ;
  • 정민예 (연세대학교 작업치료학과) ;
  • 유은영 (연세대학교 작업치료학과) ;
  • 백영림 (건양대학교 보건복지대학원 작업치료학과) ;
  • 함보현 (이화아동발달센터)
  • Published : 2013.03.30

Abstract

Objective : The purpose of this study was to analyze the correlation between the practical examination of the national board for certification in occupational therapy and the work capability of inexperienced occupational therapists, and to investigate the predictive validity of the practical examination. Methods : The scores of the practical examination of the national board for certification in occupational therapy, and the work capability, were surveyed from 59 inexperienced occupational therapists in 21 clinical centers across the country. In addition, supervisors evaluated the work capability of inexperienced occupational therapists. The data was analyzed to determine the correlation between the practical examination of the national board for certification and the work capability of inexperienced occupational therapists. Results : The results showed a positive significant correlation (r=.414) between the practical examination and the work capability of inexperienced occupational therapists. The supervisors gave high scores in categories of activeness in terms of self regulation and personality. The mean total score by the supervisors was 106.29 with a standard deviation of 20.17. The inexperienced occupational therapists scored 97.49 on the self test, and higher than the supervisors in terms of personality and interpersonal skills. Conclusion : The correlation was found to be significant but with a low correlation coefficient. The national examination of occupational therapists should be improved in a manner that verifies the content and reflects a real clinical situation.

목적 : 본 연구의 목적은 신입 작업치료사의 국가시험 실기과목 점수와 직무능력의 상관관계를 분석하여 국가시험 실기 과목이 직무능력을 평가하는데 타당한지 알아보는 것이다. 연구방법 : 전국의 21개 임상기관에서 59명의 신입 작업치료사(경력 1년 미만)를 대상으로 책임 작업치료사가 신입 작업치료사의 직무 능력을 직무능력평가 척도를 이용하여 평가한 결과와 신입 작업치료사의 국가시험 실기시험 점수의 상관관계를 분석하였다. 결과 : 책임 작업치료사의 직무 능력 평가에 의한 총점과 신입 작업치료사의 실기시험 점수는 유의한 양의 상관관계 (r=.414)를 나타내었다. 책임 작업치료사는 신입 작업치료사의 직무능력 중에서 자기관리에 대한 적극성과 인성 영역을 높게 평가하였고 평균 총점은 106.29이고 표준편차가 20.17이었다. 신입 작업치료사는 자가평가에서 인성과 대인관계 영역의 직무능력을 높게 평가 하였으며, 자가평가 총점은 97.49점이었다. 결론 : 현행 작업치료사 국가시험의 실기과목은 신입 작업치료사가 임상에서 수행하는 직무능력과 유의한 상관관계를 보였다. 그러나 실기과목은 작업치료사의 직무능력을 평가하기에 타당하지만 높은 상관성이 아니므로 이를 개선할 수 있는 방안이 논의되어야 한다.

Keywords

References

  1. 국가직무능력표준. (2012). NCS소개-국가직무능력표준이란? http://nos.hrdkorea.or.kr/nos/ dispatcher.jsp
  2. 대한작업치료사협회. (2002). 작업치료 소개. http://wwwkaot.org
  3. 박정호, 김명애, 성영희, 송경자, 심원희, 이영선. (2003). 한국표준간호행위 분류. 대한간호학회지, 30(6). 1411-1426
  4. 용준환, 최혜숙, 정원미, 이지연, 박혜연, 조범영, ... 홍승표. (2011). DACUM 기법을 통한 작업치료사의 직무분석. 대한작업치료학회지, 19(2), 97-109.
  5. 이향숙, 정민예, 정보인, 유은영, 박수현, 강대혁. (2010). 국내 작업치료사의 직무특성조사 및 직무분석. 대한작업치료학회지, 18(2), 1-21.
  6. 이향숙. (2011). 작업치료사 핵심직무 분석과 경력과 치료분야에 따를 직무 차이 비교. 대한작업치료학회지, 19(1), 1-14.
  7. 정민예, 유은영, 이재신. (2008). 작업치료사 국가시험과목개선 실행방안 연구. 서울, 한국: 한국보건의료인국가시험원.
  8. 정민예, 차유진. (2009). 국내 작업치료 인력 현황 및 수급 분석. 대한작업치료학회지, 17(4), 113-126.
  9. 조대연, 정은정, 홍순현, 강윤석. (2011). 국내 직무분석에 관한 연구논문 분석. 한국HRD연구, 6(4), 1-19.
  10. 진미석, 손유미, 임언, 송창용, 오석영. (2010). 2010년도 대학생 핵심역량 진단체제 구축. 서울, 한국: 한국직업능력개발원
  11. 한국보건의료인국가시험원. (2000). 작업치료사 직무분석. 서울, 한국: 한국보건의료인국가 시험원.
  12. 한국보건의료인국가시험원. (2012). 정보광장-시험통계-작업치료사. http://www.kuksiwon. or.kr
  13. 한국직업능력개발원. (2000). 직업교육훈련 프로그램 개발을 위한 직무분석-부록 작업치료사 직무분석. 서울, 한국: 한국직업능력개발원.
  14. The National Board for Certification in Occupational Therapy. (1999). Official study guide for the occupational therapist registered (OTR) certification Examination. Gaithersburg, MD: NBCOT.
  15. World Federation of Occupational Therapists. (2002). Revised minimum standards for the education of occupational therapists 2002. Western Australia, Australia: Author.