DOI QR코드

DOI QR Code

Exploring Influence Factors of Physics Gifted Students' Self Efficacy

물리영재의 자기효능감에 영향을 주는 요인의 탐색

  • Mun, Kongju (Department of Science Education, Ewha Womans University) ;
  • Mun, Jiyeong (Department of Science Education, Ewha Womans University) ;
  • Kim, Sung-Won (Department of Science Education, Ewha Womans University) ;
  • Shin, Seunghee (Guhyun High School)
  • 문공주 (이화여자대학교 과학교육과) ;
  • 문지영 (이화여자대학교 과학교육과) ;
  • 김성원 (이화여자대학교 과학교육과) ;
  • 신승희 (구현고등학교)
  • Published : 2013.03.31

Abstract

In this article we explored factors influencing self efficacy for learning physics with 513 Korean physics gifted students. Participants of this study were required to write about their confidence, and motivation toward learning physics. Four researchers analyzed the qualitative data according to Strauss and Corbin (1998)is open cording process. We found Thirty-two self-efficacy-related variables were found from the studentsi answers and were categorized into eight factors: (1) personal characteristics, (2) thinking ability, (3) cognitive ability, (4) learning experience, (5) learning strategies, (6) understanding of the nature of science (NOS), (7) learning environment, and (8) motivation. Based on these results, researchers and physics gifted educators should be able to understand physics gifted studentsi self efficacy for learning science. We also suggest that educators and researchers who develop science education programs and diagnosis examination materials for gifted student should consider these eight influence factors of self efficacy identified in this research.

자기효능감은 자기 자신의 능력에 대한 신념으로 도전적 과제에 직면하였을 때 선택이나 노력의 정도에 영향을 미치며, 행동을 예측하는 강력한 변인이다. 자기효능감은 자신감, 자기조절 효능감 및 과제난이도 선호의 하위영역으로 구성된다. 이러한 자기효능감은 영재교육, 일반교육학 및 심리학 등 다양한 분야에서 연구되어 왔다. 영재교육 관련 연구들에서 자기효능감은 영재학생의 행동 특성 및 학업 성취에 영향을 주는 주요 예측변인으로 나타났으며, 대부분 영재학생의 자기효능감의 정도, 일반아동과의 차이 등을 주로 연구하였다. 영재학생의 자기효능감을 높이기 위해서는 자기효능감에 영향을 주는 요인들을 이해하는 것이 우선되어야 한다. 따라서 본 연구에서는 물리영재학생들을 대상으로 자기효능감에 영향을 미치는 요인을 탐색하였다. 물리영재로 판별된 513명의 중학교 3학년-고등학교 2학년 학생들은 본인이 물리를 잘할 수 있다고 생각하는 근거에 대해 서술하였으며, 학생들의 서술에 나타난 개념을 4인의 연구자가 개방코딩을 통해 추출하였다. 개방코딩을 통해 추출된 자기효능감 관련 개념은 총 32개이며, 이 개념들은 (1) 성격, (2) 사고능력, (3) 정신능력, (4) 학습경험, (5) 학습전략, (6) 과학의 본성 이해, (7) 학습 환경, (8) 학습 동기의 8가지 요인로 범주화되었다. 대부분의 물리영재들은 자신의 성격, 흥미, 학습 경험, 환경 등이 과학을 잘할 수 있는 조건이라고 설명하였다. 또한 물리영재들은 과학을 하기 위한 특별한 적성이 있어야 한다고 믿고 있었다. 이 같은 여러 요인을 갖추었다고 생각하는 믿음은 학생들의 자기효능감의 형성에 영향을 주고 있었다. 본 연구의 결과를 통해 물리영재학생들의 자기효능감에 영향을 미치는 다양한 요인들을 이해할 수 있었으며, 이러한 영향요인에 대한 탐색은 과학영재교육 프로그램 개발에 기반이 될 것이다. 또한, 자기효능감은 과학 수행 능력에 대한 중요한 예측요인이므로 물리영재 선발 및 진단에 있어 자기효능감 영향요인을 고려하여 평가 도구를 개발할 수 있을 것으로 기대한다.

Keywords

References

  1. M. Kim, D. Chung and J. Lee, Korean J. of Child Studies 23, 91 (2002).
  2. J. Park and H. Oh, The Korean J. of Edu. Psy. 17, 1 (2003).
  3. T. Mun, The Korean J. of Edu. Psy. 20, 33 (2011).
  4. S. Kim, K. Kim and J. Lee, The Mathematical Education. 44, 113 (2005).
  5. E. L. Deci and R. M. Ryan, Handbook of Selfdetermination Research (U. of Rochester Press, 2004).
  6. A. Bandura, Social Foundation of Thoughts and Action: A Social Cognitive Theory (Prentice Hall, 1986).
  7. J. E. Maddux, L. W. Norton and C. D. Stoltenberg, J. of Personality and Social Psy. 51, 783 (1986). https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.4.783
  8. A. Bandura, Self-efficacy: The Exercise of Control (W. H. Freeman, 1997).
  9. S. L. Britner and F. Pajares, J. of Res. in Sci. Teach. 43, 485 (2006). https://doi.org/10.1002/tea.20131
  10. S. Andrew, J. of Adv. Nur. 27, 596 (1998). https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1998.00550.x
  11. J. Dalgety, R. K. Coll and A. Jones, J. of Res. in Sci. Teach. 40, 649 (2003). https://doi.org/10.1002/tea.10103
  12. S. L. Britner, J. of Res. in Sci. Teach. 45, 955 (2008). https://doi.org/10.1002/tea.20249
  13. A. L. Zeldin, S. L. Britner and F. Pajares, J. of Res. in Sci. Teach. 45, 1036 (2008). https://doi.org/10.1002/tea.20195
  14. J. Kim, E. Lee, K. Choi and S. Song, Korean Edu. Development Institute.
  15. K. Oh and S.-W. Kim, J. of Korean Asso. for Res. in Sci. Edu. 15, 287 (1995).
  16. S. I. Kim, E. J. Kwon, M. S. Yoon, Y. H. So and W. S. Kim, The Korean J. of Edu. Psy. 18, 17 (2004).
  17. C. Yoon and H. Jung, The Korean J. of Edu. Psy. 20, 321 (2006).
  18. A. Y. Kim, The Korean J. of Edu. Psy. 12, 105 (1998).
  19. M. Sherer, J. Maddux, B. Mercandante, S. Pretice- Dunn and B. Jacobs, Phychological Reports 53, 899 (1982).
  20. A. Bandura, Educational Phychologist 28, 117 (1993). https://doi.org/10.1207/s15326985ep2802_3
  21. A. L. Strauss and J. M. Corbin, Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, 2nd ed. (Thousand Oaks, CA, 1998).
  22. P. Brandwein, The Gifted Student as Future Scientists (National Leadership Training Institute on the Gifted and Talented, 1981).
  23. J. A. Platow, A Handbook for Identifying the Gifted/Talented (Ventura County Superintendent of Schools Office, 1984).
  24. H. Gardner, Creating Minds: An Anatomy of Creativity Seen through the Lives of Freud, Einstein, Picassom Stravinsky, Eliot, Graham and Gandhi (Basic books, 1993).
  25. M. Shin and J. Kim, Younsei Edu. Sci. 50, 77 (2002).
  26. R. J. Sternberg, E. L. Grigorenko and J. L. Singer, Reativity: From Potential to Realization (APA, 2004).
  27. J. W. Park, J. of Korean Asso. for Res. in Sci. Edu. 24, 375 (2004).
  28. A. Bandura and D. H. Schunk, J. of Personality and Social Psy. 41, 586 (1981). https://doi.org/10.1037/0022-3514.41.3.586
  29. D. H. Schunk, J. of Experimental Edu. 51, 89 (1982). https://doi.org/10.1080/00220973.1982.11011845
  30. D. H. Schunk, J. of Edu. Psy. 75, 848 (1983). https://doi.org/10.1037/0022-0663.75.6.848
  31. M. Lee, The Korean J. of Edu. Psy. 23, 127 (2002).
  32. T. Yang, M. Bae, K. Han and I. Park, J. of Korean Asso. for Res. in Sci. Edu. 23, 531 (2003).
  33. L. L. Thurstone, Psychometric Monographs, 1 (1938).
  34. A. Bandura, Harvard Mental Health Letter 13, 4 (1997).
  35. M. Sherer and C. H. Adams, Psychological Reports 53, 899 (1982).
  36. J. Han, Science for Gifted Children (Hakyeon, 1987).
  37. H. Kim and O. Kim, J. of Elementary Edu. 21, 107 (2008).
  38. Y. Kim, Creative Problem Solving (Kyoyookbook, Seoul, 1999).
  39. B. J. Zimmerman, J. of Educational Psychology, 81, 329 (1989). https://doi.org/10.1037/0022-0663.81.3.329
  40. E. Jung and D. Ahn, J. of Elementary Edu. 22, 281 (2009).
  41. S. Park, J. of The Korean Earth Sci. Soc. 26, 30 (2005).
  42. R. E. Slavin, Advances in Motivation and Achievement (JAI Press, USA, 1989), p. 161.
  43. J. Solomon, Int. J. of Sci. Edu. 14, 431 (1992). https://doi.org/10.1080/0950069920140406
  44. G. Richond and J. Striley, J. of Res. in Sci. Teach. 33, 839 (1996). https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199610)33:8<839::AID-TEA2>3.0.CO;2-X
  45. H. Kim and B. Choi, J. of Korean Asso. for Res. in Sci. Edu. 29, 359 (2009).
  46. N. G. Lederman, Handbook of Research on Science Education (Lawrence Erlbaum Associate, New Jersey, 2007).
  47. R. Driver, J. Leach, R. Millar and P. Scott, Young People's Images of Science (Open University Press, 1996).
  48. Y. J. Meichtry, J. of Res. in Sci. Teach, 29, 389 (1992). https://doi.org/10.1002/tea.3660290407
  49. R. L. Bell and N. G. Lederman, Science Education 87, 352 (2003). https://doi.org/10.1002/sce.10063
  50. T. D. Sadler, F. W. Chambers and D. L. Zeidler, in The Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching (2002).
  51. D. L. Zeidler, K. A. Walkers, W. A. Ackett and M. L. Simmons, Science Education 86, 343 (2002). https://doi.org/10.1002/sce.10025
  52. F. Gagne, International Handbook of Research and Development of Gifteness and Talent (1993), p. 69.
  53. S. Park, S. Jo, H. Kim, J. Lee and Y. Yoon, Handbook of Education for the Gifted Children (Kyoyookbook, 2003).
  54. J. Solomon, J. of Res. in Sci. Teach. 40, 219 (2003). https://doi.org/10.1002/tea.10073
  55. H. Oh, J. Choi, Y. Choi and K. Kwon, J. of Korean Asso. for Res. in Sci. Edu. 27, 907 (2007).
  56. H. Joo, J. of Learner-Centerd Curriculum and Instruction 11, 237 (2011).
  57. J. V, Miller, J. of Career Edu. 7, 430 (1981).
  58. P. A. Perrone and D. H. Van Den Heuvel, J. of Career Edu. 7, 299 (1981).
  59. K. Lee, K. Choi and H. Lee, J. of Korean Asso. for Res. in Sci. Edu. 31, 48 (2011).