A Study on the LBS-Based Path Deviation Detection

LBS 기반 경로 이탈 검출에 관한 연구

  • 장혜선 (안동대학교 멀티미디어공학과) ;
  • 최재현 (안동대학교 멀티미디어공학과) ;
  • 임양원 (안동대학교 멀티미디어공학과) ;
  • 임한규 (안동대학교 멀티미디어공학과) ;
  • 조대제 (안동대학교 멀티미디어공학과)
  • Published : 2013.03.31

Abstract

Recently, the number of people traveling on foot has increased, so the demand for detecting if the subject strays from the pre-programmed course based on LBS also has been steadily increasing. Differing from the existing automobile navigation systems which use the information pertaining to roads, location monitoring while on foot requires higher data accuracy than the existing positioning technology and considers walking speed and portability. In this study, the LBS based method for detecting if the subject strays from the pre-programmed course will be proposed, which is easier to detect if the subject strays from the pre-programmed course than existing services and is easier to change the datum point for detection by utilizing the users' GPS location information acquired from their smart phone. To show the performance for the proposed idea, the ratio of detection error for straying from the course was measured in A-GPS and S-GPS. The detection error for straying from the course was measured on 0 to 0.32%, the intentional straying from the course was 0 to 0.21%. The straying from the course can be detected without either the map or the road information in the proposed method. The path and width can be adjusted according to the environment factor, the comprehensive management for the path will be done.

최근 도보여행의 이용객 수가 늘어나면서 LBS를 기반으로 하는 경로이탈 검출에 대한 수요도 꾸준히 증가하고 있다. 도로에 대한 정보를 활용하는 기존의 자동차 내비게이션과 달리 도보에서의 위치 검색은 도보의 속도와 휴대성을 고려하여 기존 위치검색보다 높은 데이터 정확도를 필요로 한다. 본 논문에서서는 스마트 폰에서 획득한 사용자의 GPS 위치정보를 활용하여 기존 서비스보다 경로 이탈 검출이 쉬우면서, 검출 기준점의 변경이 용이한 LBS기반 경로이탈 검출방법을 제안하고자 한다. 제안하는 방법의 성능을 보이기 위해 A-GPS와 S-GPS에서 경로이탈 검출오류 비율을 측정하였다. 경로이탈 검출오류는 0~0.32%로 측정되었고, 의도적인 이탈시에는 0~0.21%로 측정되었다. 제안 방법은 도보길에 대한 정보나 지도가 없더라도 이탈여부 검출이 가능하다. 또한, 환경적인 요인에 따라 폭과 경로를 조정할 수 있어 도보길의 종합적인 관리가 가능할 것이다.

Keywords

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