A Lane Departure Warning Algorithm Based on Images Surrounding the Vehicle

차량 주변 영상을 이용한 차선이탈 경보 알고리즘

  • 정효균 (광운대학교 전자통신공학과) ;
  • 정용진 (광운대학교 전자통신공학과)
  • Published : 2013.05.31

Abstract

In this paper, we propose a new lane departure(LD) warning algorithm which is devised based upon AVM(Around view monitoring) images. Previous LD detecting algorithms usually use front view images coming through the dedicated camera mounted in the front of the car. However, these days, many cars already have built-in AVM systems and the omni-directional images produced by 4-directional AVM cameras can be used for detecting LDs. Using AVM cameras may have advantages over previous methods: cost reduction and better LD detection performance. The algorithm is composed of several steps: (1) AVM image construction, (2) lane candidate detection, (3) lane detection, and (4) LD detection. In our experimental result, comparing to the existing LD detecting method, our algorithm gives 3.5~9% higher detection rate. The proposed algorithm can process more than 20fps on ARM Cortex-A9 embedded processor, which means it can be used as an assistant tool for the vehicle drivers.

본 논문에서는 Around View Monitoring(AVM)이 탑재된 차량에서 차량 주변 영상을 이용하여 차선이탈을 검출하기 위한 방법에 대해 논의한다. 보통 차선이탈을 검출할 경우 별도의 전방 카메라로부터 얻은 영상을 사용하여 차선이탈을 감지하지만 본 논문은 차량의 전후좌우에 탑재된 카메라에서 주변 영상을 획득하여 차선 이탈을 감지하고 경보 하는 방법을 제안한다. 이 방법은 AVM 카메라를 사용하고 추가적인 전방카메라가 필요하지 않아 비용 절감에 유리하고 차량 주위영상을 사용하기 때문에 영상이 선명하여 높은 차선 검출률을 보인다. 이 방법은 (1) 차량 주변 영상 생성, (2) 차선 후보 선정, (3) 차선 검출, (4) 차선 이탈 검출로 구성되어 있다. 제안된 알고리즘은 전방 영상만을 사용한 방법 보다 약 3.5~9%높은 차선 검출률을 보이며, 임베디드 환경(ARM Cortex-A9)에서 20fps이상으로 동작하기 때문에 운전자 보조 장비로 적용이 가능할 것으로 판단된다.

Keywords

References

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