Needs Analysis for Smart Learning in University Education and Plans for Activation

대학교육의 스마트러닝에 대한 요구분석과 활성화 방안

  • 문혜성 (연세대학교 교육과학대학) ;
  • 박경모 (가톨릭대학교 컴퓨터정보공학부)
  • Published : 2013.05.31

Abstract

This research is geared toward seeking realistic measures for the activation of Smart Learning in the college/university educational setting. For this purpose, the theoretical foundations are studied, a needs analysis is performed through a survey of college students and office workers, and the education plan for the activation of this is researched. Through the survey, "The opinions on the Smart Learning implementation in a college/university educational setting, prerequisite to Smart Learning implementation in a college/university educational setting and its teaching style", "Communication and social relationship between the instructor and the learner", "Educational psychology, teaching methodology, educational administration, curriculum", "On university-industry cooperation", "Desired educational contents", etc. are investigated. On the basis of the above research findings, the activation plans such as "The reinforcement of technological support from the college/university side", "The development of the digital media competency of instructors", "The development of the digital media competency and the digital media related socio-ethical sense of responsibility of learners", "The prevention of the negative aspects of the Smart Learning", "Integrated and Multi-disciplinary education, collaborative learning and university-industry cooperation", etc. are proposed.

본 연구는 대학교육에서 스마트러닝을 활성화시키는데 대한 현실적 방안을 모색하고자 이를 위한 이론적 토대를 정리하였고, 대학생과 직장인 대상의 설문조사를 통해 이에 대한 요구분석 및 활성화 방안을 연구하였다. 설문조사를 통해 "스마트러닝의 대학교육 시행에 대한 의견", "전제조건과 교육방식", 스마트러닝에서 이루어지는 "교수자와 학습자 간의 커뮤니케이션 및 사회적 관계", "교육심리, 교육기술, 교육행정, 교육과정", "산학협동 관련", "교육내용에 대한 요구" 등에 관해 조사하였다. 이상의 연구를 토대로 "대학교 측의 기술적 지원 강화", "교수자들의 디지털미디어능력 함양", "학습자들의 디지털미디어 관련 사회윤리적 책임의식 강화 및 디지털미디어능력 함양", "스마트러닝의 부정적 측면에 대한 예방", "스마트러닝을 통한 융복합적 교육 및 협력학습과 산학협동" 등과 같은 활성화방안을 제시하였다.

Keywords

References

  1. ASTD(American Society for Training & Development), International Conference & Exposition, 41, Denver, 2012.
  2. 교육과학기술부, "스마트교육 추진 현황 및 향후 계획", 1-2, 2012년.
  3. T. Tuma, "iPhone, also bin ich", Der Spiegel, 27, pp. 62-72, 2012.
  4. Industry Media, "스마트러닝 기업실태 분석", Smart Learning - Insight Forum 2013, VI, pp. 2-27, 2012년.
  5. 임준철, "스마트러닝 설계방안(2012a)", 인사관리, 7, pp. 72-73, 2012년.
  6. 임준철, "스마트러닝 활성화 방안(2012b)", 인사관리, 8, pp. 92-93, 2012년.
  7. 강현모, "교보보험 MBA과정 개발", 운용. 교보보험 MBA 사이버연수원, http://www.kyobomba.co.kr. 2012년.
  8. N. Pachler, B. Bachmair, and J. Cook, "Mobile Learning: Structures, Agency", Practices. New York: Springer, 2010.
  9. B. Bachmair, M. Risch, and F. K. Mayer, "Eckpunkte einer Didaktik des mobilen Lernens", Medienpadagogik, Vol. 19, No. 38, pp. 1-35, 2011.
  10. H. Mandl and K. Schnurer, "Hochschule und Medien", Grundbegriffe Medienpadagogik. Munchen: KoPad, pp. 144-151, 2005.
  11. R. Van Oostveen, W. Muirhead, and W. M. Goodman, "Tablet PCs and reconceptualizing learning with technology: a case study in higher education", Interactive Technology and Smart Education, Vol. 8, No. 2, 78-93, 2011. https://doi.org/10.1108/17415651111141803
  12. 장정훈, 김종우, "교육용 도구로서의 아이팟 (iPod), 아이폰(iPhone) 활용 방안 연구", 한국정보교육학회 2010년도 하계학술대회 논문집, pp. 199-207, 2010년 8월.
  13. Kohler, M., "Rapid(Mobile) E-Learning-Content- Development", Erlagung des Doktorgrades der Humanwissen schaftlichen Fakultat der Universitaet Koln, 2009.
  14. 조규락, "고등학생의 모바일 러닝 실태 및 인식 분석", 한국컴퓨터교육학회 논문지, 제 15권, 제 6호, pp. 53-64, 2012년 12월.
  15. 임걸, "스마트러닝 교수학습 설계모형 탐구", 한국컴퓨터교육학회 논문지, 제 14권, 제 2호, pp. 33-45, 2011년 04월.
  16. 임정훈, "모바일 학습을 위한 교수 학습 모형의 설계방향 탐색", 한국교육 논단, 제 8권, 제 1호, pp. 101-124, 2009년 04월.
  17. 안병태, 박경모, "u-캠퍼스 환경을 위한 모바일 교육 서비스 시스템 설계 및 구현", 한국정보기술학회 논문지, 제 10권, 제 10호, pp. 175-187, 2012년 10월.
  18. 교육과학기술부, "스마트 교육 추진전략", 1-2, 2011년.
  19. 송영수, "경영의 전략적 파트너가 되기 위해 기업 HRD 담당자에게 던지는 5가지 질문", Smart Learning - Insight Forum 2013, I, pp. 1-45, 2012년.
  20. B. Bachmair, "Medienwissen fur Padagogen. Medienbildung in riskanten Erlebniswelten", VS Verlag fur Sozialwissenschaften, Wiesbaden, 2009.
  21. D. Laurillard, "Pedgogical forms of mobile learning: framing research questions", WLE Centre, Institute of Education, London, pp. 153-176, 2007.
  22. 문혜성, "대중문화 속 유사성에 관한 종교미디 어교육 연구: <다빈치 코드>를 사례로 한 '상징 교수법' 교수학습 모형 개발", 한국언론정보학보, 통권 42호, pp. 7-43, 2008년.
  23. D. Baacke, "Medienkompetenz", theorethisch erschliessend und praktisch folgenreich. Merz, 1, pp. 7-12, 1999.
  24. G. Tulodziecki, "Kompetenzen, die Studierende der Lehramter wahrend der universitaren Ausbildung erwerben sollten". Medienkompetenz. Munchen: KoPad, pp. 297-305, 1999.
  25. H. D. Kubler, "Medienkompetenz-Dimension eines Schlangwortes", Grundbegriffe Medienpadagogik, Munchen: KoPad, pp. 25-47, 2005.
  26. 문혜성, "미디어 교수법 - 미디어 교육과 미디어 활용을 위한 교수학습 방법", 서울: 한국콘텐츠진흥원, pp. 79, 2009년.
  27. G. Tulodziecki, "Schule und Medien", Grundbegriffe Medienpadagogik, Munchen: KoPad,pp. 367-374, 2005.
  28. D. Spanhel, "Medienkompetenz muB Lehrerinnen und Lehrern in der Universitaren Ausbildung vermittelt werden", Medienkompetenz. Munchen: KoPad, pp. 305-312, 1999.
  29. B. Jorissen, "Informelle Lernkulturen in Online- Communities. Mediale Rahmungen und rituelle Gestaltungswissen", Lernkulturen in Umbruch, pp. 184-219, 2007.
  30. C. Swertz, "Smart phones im Klassenzimmer", Medienimpulse, http://www.medienimpulse,at/articles view/251, 2011.
  31. J. Wermke, "Medienpadagogik und Fachdidaktik", Teil 1: Integration als ProzeB. Deutschunterricht, Berlin, Vol. 49, No. 9, pp. 440-450, 1996.
  32. J. Bohme, "Schulen am Ende der Buchkultur", Medientheoretische Begruendungen schulischer Bildungsarchitektur. Klinkhardt, Bad Heilbrunn, 2006.
  33. 문혜성, "미디어교육-교육공학적 접근", 서울: 장락출판사, pp. 44, 2011년.
  34. G. Zimmer, "Aufgabenorientierung: Grundkategorie zur Gestaltung expansiven Lernens", Baltmannsweiler: Schneider, 2004.
  35. G. Zimmer, "Aufgabenorientierte Didaktik des E-Learning. Hohenstein", A. & Wilbers, K. (Hrsg.), Handbuch E-Learning, Expertenwissen aus Wissenschaft und Praxis, Vol. 4, No. 15, 1-14, 2003.