Domains of Self-esteem Appraisal Scale for Koreans (DoSEAS-K): Scale Development and Validation

한국형 자존감 평가영역 척도 개발 및 타당화

  • Published : 2013.03.25

Abstract

This study aimed to develop a convenient and psychometrically-sound measure of life domains that are important for Koreans in appraising self-esteem. For this purpose, Domains of Self-esteem Appraisal Scale of Korean(DoSEAS-K) was developed and validated across three studies. DoSEAS-K is composed of 29 items and includes four domains, (a) Social/Objective Ability, (b) Positive Character, (c) Interpersonal Relationship, and (d) Family. Social/Objective Ability domain tapped into areas concerning academic ability, career or occupation, economic status etc. Positive Character domain included items relating to intrapersonal frame of reference(e.g., effort, diligence, values, ethics). Interpersonal Relationship domain involved areas of friendship and relationship in community. Family domain included items with regards to family care and family atmosphere. DoSEAS-K showed appropriate levels of convergent and discriminant validity estimates and sound reliability estimates (both internal consistency and test-retest with a 4-week interval). This study ended with implications and limitations of this scale.

본 연구의 목적은 한국인이 자존감을 평가할 때 중요하게 생각하는 영역과 해당 영역별 만족도를 측정할 수 있는 간편하면서도 신뢰롭고 타당한 척도를 개발하는 것이다. 총 3개의 연구를 통해서 한국인의 자존감 평가 영역인 사회적/객관적 능력, 긍정적 성품, 대인관계 그리고 가족에 대한 중요도와 만족도를 측정하는, 29문항으로 구성된 한국인 자존감평가 영역 척도(Domains of Self-Esteem Appraisal Scale for Koreans; DoSEAS-K)가 개발 타당화 되었다. '사회적/객관적 능력'은 학력, 직업, 경제력 등 외적으로 드러나는 영역을 측정하는 문항으로 구성되었고, '긍정적 성품'은 타인의 의견이나 평가와 상관없이 개인이 내적인 기준에 따라서 만족할 수 있는 노력, 성실성, 가치관, 윤리 등과 같은 문항이 포함되었다. '대인관계'는 친구관계, 공동체 내 관계와 같이 타인과의 관계와 관련된 영역이며, '가족'은 가족애 및 가정 분위기를 측정하는 영역이다. 4개의 하위 영역으로 구성된 '한국인 자존감평가 영역 척도'의 신뢰도와 타당도를 검토한 결과, 양호한 수준의 수렴 및 변별 타당도, 문항 간 내적 일치도 및 검사-재검사 신뢰도(4주 간격)가 있는 것으로 나타났다. 끝으로 척도의 의의와 한계점에 대해 논의하였다.

Keywords

References

  1. 김도영, 유태용 (2002). 성격의 5요인과 조직에서의 맥락수행간의 관계. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 15(2), 1-24.
  2. 김아영 (1997). 학구적 실패에 대한 내성의 관련변인 연구. 교육심리연구, 11(2), 1-19.
  3. 김희화, 김경연 (1996). 한국 아동의 자아존중감 척도의 개발. 대한가정학회지, 34(5), 1-12.
  4. 민병모, 이경임, 정재창 (1997). NEO 인성검사(NEO-PI-R). PSI 컨설팅.
  5. 박정현, 서은국 (2004), 사람의 내-외적인 모습에 두는 상대적 비중과 행복관과의 관계. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 19(4), 19-31.
  6. 박중규 (1999). 아동의 방해적 문제행동에 대한 인지-행동적 부모훈련과 행동적 부모훈련의 치료효과 비교. 연세대학교 박사학위 청구논문.
  7. 박중규 (2009). 청소년 대상 단축형 13문항 Marlowe-Crowne 사회적 바람직성 척도의 요인 구조. 한국심리학회지: 학교, 6(3), 429-439.
  8. 서은국, 구재선 (2011). 단축형 행복 척도 (COMOSWB) 개발 및 타당화. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 25(1), 95-113.
  9. 서하진, 김정옥 (2009). 대학생이 지각한 가족 건강성이 자아존중감과 행복에 미치는 영향. 한국가족학회지, 14(3), 141-178.
  10. 신윤오, 조수철, 김병로 (1994). 한국판 소아자기개념척도 개발. 신경정신학회지, 33(6), 1351-1369.
  11. 신철 (1997). 초등학교 아동의 진로 인식과 자아 개념과의 관계. 진로교육연구, 8, 163-218.
  12. 안신호, 박미영 (2005). 자존감 결정요인 영역별 능력과 자기수용의 영향. 한국심리학회지: 일반, 24(1), 109-140.
  13. 안현진 (2003). 미혼남녀의 성의식과 자아존중감 및 정신건강과의 관계연구: 20대를 중심으로. 서울여자대학교 석사학위논문.
  14. 이명희, 김아영 (2008). 자기결정성이론에 근거한 한국형 기본 심리 욕구 척도 개발 및 타당화. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 22(4), 157-174.
  15. 이수란, 이동귀 (2008). 자존감의 영역별 수반성과 자기 평가 간 불일치가 정신건강에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 20(2), 313-335.
  16. 이은해, 신숙재, 송영주 (1992). 초등학교 3-6학년 아동을 위한 자아지각 척도 개발에 관한 연구. 생활과학연구, 6, 175-191.
  17. 전병재 (1974). Self-esteem: A test of its measurability. 연세논총, 11, 109-129.
  18. 정원식 (1995). 자아개념검사요강. 서울: 코리안테스팅 센타.
  19. 정익중 (2007). 청소년기 자아존중감의 발달궤적과 예측요인. 한국청소년연구, 47, 127-166.
  20. 차경호 (2001). 대학생들의 성격특성과 삶의 만족도 청소년상담연구, 9(1), 7-26.
  21. 차경호, 홍기원, 김명소, 한영석 (2006). 한국성인의 자존감 구성요인 탐색 및 척도 개발. 한국심리학회지: 일반, 25, 105-139.
  22. 최상진, 윤호균, 한덕웅, 조긍호, 이수원 (1999). 동양심리학: 서구심리학에 대한 대안 모색. 서울: 지식산업사.
  23. 한유화, 정진경 (2007). 2요인 자아존중감 척도: 개인주의적 및 집단주의적 요인. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 21(4), 117-131.
  24. 홍기원 (2008). 대학생들의 자존감 구성요인에 있어서 문화적, 성차의 효과. 한국심리학회지: 여성, 13(3), 237-261.
  25. 홍기원, 김명소, 이종택, 한영석 (2003). 한국성인 남녀의 자존감 구성요인에 대한 탐색적 연구. 한국심리학회지: 여성, 8(2), 33-52.
  26. 홍기원, 한영석 (2005). 인구학적 변인에 따른 한국 성인들의 자존감 차이. 한국심리학회지: 여성, 10(2), 135-156.
  27. 홍세희 (2000). 구조 방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19(1), 161-177.
  28. Baumeister, R. F. (1999). Low self-esteem does not cause aggression. APA Monitor, 30, 4.
  29. Baumeister, R. F., Smart, L., & Boden, J. M. (1996). Relation of threatened egotism to violence and aggression: The dark side of high self-esteem. Psychological Review, 103, 5-33. https://doi.org/10.1037/0033-295X.103.1.5
  30. Baumeister, R. F., & Tice, D. M. (1988). Metatraits. Journal of Personality, 56, 571-598. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1988.tb00903.x
  31. Brandstadter, J., & Greve, W. (1994). The aging self: Stabilizing and protective processes. Developmental Review, 14, 52-80. https://doi.org/10.1006/drev.1994.1003
  32. Brockner, J. (1984). Low self-esteem and behavioral plasticity: Some implications of personality and social psychology. In L. WHeeler (Ed.), Review of personality and social psychology (Vol. 4, pp.237-271). Beverly Hills, CA: Sage.
  33. Brown, J. D. (1994, October). Self-esteem: It's not what you think. Paper presented at the Society for Experimental Social Psychology, Lake Tahoe, NY.
  34. Coopersmith, S. (1967). Parental characteristics related to self-esteem. In S. Coopersmith (Ed.), Antecedents of self-esteem (pp.96-117). San Francisco: Freeman.
  35. Costa, P. T., Jr., & McCrae, R. R. (1992). Revised NED Personality Inventory (NED PI-R) and NED Five-Factor Inventory (NEO-FFI): Professional manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
  36. Crocker, J., & Wolfe, C. T. (2001). Conringencies of self-worth. Psychological Review, 108, 593-623. https://doi.org/10.1037/0033-295X.108.3.593
  37. Crocker, J., Luhtanen, R. K., Cooper, M. L., & Bouvtette, S. (2003). Contingencies of self-worth in college students: Theory and measurement. Journal of Personality and Social Psychology, 85, 894-908. https://doi.org/10.1037/0022-3514.85.5.894
  38. Crowne, D. P., & Marlowe, D. (1960). A new scale of social desirability independent of psychopathology. Journal of Consulting Psychology, 24, 349-354. https://doi.org/10.1037/h0047358
  39. Dawes, R. M. (1994). House of cards: Psychology and psychotherapy built on myth. New York: Free Press.
  40. Derogatis, L. R, & Melisaratos, N. (1983). The Brief Symptom Inventory; An introductory report. Psychological Medicine, 13, 595-605. https://doi.org/10.1017/S0033291700048017
  41. Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95, 542-575. https://doi.org/10.1037/0033-2909.95.3.542
  42. Diener, E., & Diener, D. (1995). Cross-cultural correlates of life satisfaction and self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology, 68, 653-663. https://doi.org/10.1037/0022-3514.68.4.653
  43. Diener, E., & Emmons, R. A. (1984). The independence of positive and negative affect. Journal of Personality and Social Psychology, 47, 1105-1117. https://doi.org/10.1037/0022-3514.47.5.1105
  44. Diener, E., & Seligman, M. E. (2002). Very happy people. Psychological Science, 13, 81-84. https://doi.org/10.1111/1467-9280.00415
  45. Fitts, W. H. (1965). Manual for the Tennessee Self Concept Scale. Nashville, TN: Counselor Recordings and Tests.
  46. Fleming, J. S., & Courtney, B. E. (1984). The dimensionality of self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology, 46, 404-421. https://doi.org/10.1037/0022-3514.46.2.404
  47. Fordyce, M. W. (1988). A review of research on the happiness measure: A sixty second index of happiness and mental health. Social Indicators Research, 20, 355-382. https://doi.org/10.1007/BF00302333
  48. Furnham, A., & Cheng, H. (2000). Perceived parental behaviour, self-esteem, and happiness. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 35, 463-470. https://doi.org/10.1007/s001270050265
  49. Goffman, E. (1959). The presentation of self in everyday life. New York: Anchor Books.
  50. Hall, J. (1976). Subjective measure of quality of life in Britain, 1971 to 1975: some developments and trends. Social Trends, 7, 47-60.
  51. Hallowell, A. I. (1955). Culture and experience. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
  52. Harter, S. (1982). The Perceived Competence Scale for Children. Child Development, 53, 87-97. https://doi.org/10.2307/1129640
  53. Harter, S. (1985). Manual for the self-perception profile for children. Denver, CO: University of Denver.
  54. Harter, S. (1990). Causes, correlates, and the functional role of global self-worth: A life-span perspective. In R. J. Sternberg & J. Kolligian, Jr. (Eds.), Competence considered (pp. 67-97). New Haven, CT: Yale University Press.
  55. Hewitt, P. L., & Dyck, D. (1986). Perfectionism, stress, and vulnerability to depression. Cognitive Therapy and Research, 10, 137-142. https://doi.org/10.1007/BF01173389
  56. Higgins, E. T. (1987). Self-discrepancy: A theory relating self and others. Psychological Review, 94, 319-340. https://doi.org/10.1037/0033-295X.94.3.319
  57. Hu, L. T., & Bender, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118
  58. James, W. (1890). The principles of psychology. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  59. Leary, M. R., & Downs, D. L. (1995). Interpersonal functions of the self-esteem motive: The self-esteem system as sociometer. In M. Kernis (Ed.), Efficacy, agency, aud self-esteem (pp.123-140). New York: Plenum.
  60. Leary, M. R, Tambor, E. S., Terdal, S. K., & Downs, D. L. (1995). Self-esteem as an interpersonal monitor: The sociometer hypothesis. Journal of Personality and Social Psychology, 68, 518-530. https://doi.org/10.1037/0022-3514.68.3.518
  61. Marsh, H. W. (1986). Global self-esteem: Its relation to specific facets of the self-concept and their importance. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1224-1236. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1224
  62. Marsh, H. W. (1992). The content specificity of relations between academic achievement and academic self-concept. Journal of Educational Psychology, 84, 35-42. https://doi.org/10.1037/0022-0663.84.1.35
  63. Mead, G. H. (1934). Mind, self, and society. Chicago: University of Chicago Press.
  64. Mecca, A. M., Smelser, N. J., & Vasconcellos, J. (Eds.). (1989). The social importance of self-esteem. Berkeley: University of California Press.
  65. O'Brien, E. J., & Epstein, S. (1988). The Multidimensional Self-Esteem Inventory: Professional manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
  66. Park, L. E., & Crocker, J. (2005). Interpersonal consequences of seeking self-esteem. Personality and Social Psychological Bulletin, 31, 1587-1598. https://doi.org/10.1177/0146167205277206
  67. Pelham, B. W., & Swann, W. B., Jr. (1989). From self-conceptions to self-worth: The sources and structure of self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 672-680. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.4.672
  68. Piers, E. V. (1969). Manual for the Piers-Harris Chiidren's Self-Concept Scale (The Way I Feel About Myself). Nashville, TN: Counselor Recordings and Tests, Department of Mental Health.
  69. Quevedo, R. J. M., & Abella, M. C. (2011). Well-being and personality: Facet-level analysis. Personality and Individual Differences, 50, 206-211. https://doi.org/10.1016/j.paid.2010.09.030
  70. Reynolds, W. M. (1982). Development of reliable and valid short forms of the Marlowe-Crowne Social Desirability Scale. Journal of Clinical Psychology, 38, 119-125. https://doi.org/10.1002/1097-4679(198201)38:1<119::AID-JCLP2270380118>3.0.CO;2-I
  71. Roberts, J. E., & Gotlib, I. H. (1997). Temporal variability in global self-esteem and specific self-evaluation as prospective predictors of emotional distress: Specificity in predictors and outcome. Journal of Abnormal Psychology, 106, 521-29. https://doi.org/10.1037/0021-843X.106.4.521
  72. Rogers, C. R. (1950). The significance of the self regarding attitudes and perceptions. In M. I. Reymert (Ed.), Feeling and emotion: The Moosebert Symposium (pp.374-382). New York: McGraw-Hill.
  73. Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image, Princeton, NJ: Princeton University Press.
  74. Rosenberg, M. (1979). Conceiving the self. New York: Basic Books.
  75. Sedikides, C., & Brewer, M. B. (2001). Individual self, relational self, collective self. In A. Sedikides & M. B. Brewer (Ed.), Individual self, relational self, collective self (pp.1-6), Philadelphia: Psychology Press.
  76. Scheff, T. J., Retzinger, S. M., & Ryan, M. T. (1989). Crime, violence, and self-esteem: Review and proposals. In A. M. Mecca, N. J. Smelser, & J. Vasoconcellos (Eds.), The social importance of self-esteem (pp.165-199). Berkeley, CA: University of California Press.
  77. Silber, E., & Tippett, J. S. (1965). Self-esteem: Clinical assessment and measurement validation. Psychological Reports, 16, 1017-1071. https://doi.org/10.2466/pr0.1965.16.3c.1017
  78. Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (1996). Using multivariate statistics (3rd ed.). New York: Harper Collins.
  79. Tesser, A., & Martin, L. L. (2006). Self-esteem processes are central to psychological functioning and well-being. In M. H. Kernis (Ed.), Self-esteem issues and answers: A sourcebook of Current perspectives (pp.267-271). New York: Psychology Press.
  80. Zwick, W. R., & Velicer, W. F. (1982). Comparison of five rules for determining the number of components to retain. Psychological Bulletin, 3, 432-442.