The Effect of Coaching on Dysfunctional Career Thoughts, Career Maturity and Career Decision-Making Self-Efficacy in College Students

코칭프로그램이 대학생들의 역기능적 진로사고와 진로성숙도 및 진로결정자기효능감에 미치는 영향

  • Lim, JeongSeop (Department of Psychology, Chungnam National University) ;
  • Choi, YoungImm (Department of Psychology, Chungnam National University) ;
  • Kim, Kyoheon (Department of Psychology, Chungnam National University)
  • Published : 2013.06.25

Abstract

The purpose of this study is to examine the effect of career coaching on the concepts of career in college students. In each group, experiment and control group, 36 College students were tested by dysfunctional career thoughts, career maturity and career decision-making self-efficacy. The results of Mixed ANOVA were represented that students of experimental group were have more positive career relative concepts than those of control group in both post and follow test. This study was suggested that coaching program was able to affect Business effectiveness as well as career relative concepts.

대학생들의 진로사고에 영향을 미치는 코칭프로그램의 효과를 검증하기 위하여 72명의 남녀대학생들을 연구대상으로 모집하고, 역기능적 진로사고와 진로성숙도 및 진로결정자기효능감 척도를 사용하였다. 모집된 대학생들을 실험집단과 통제집단으로 각각 36명씩 무선적으로 할당하고 실험집단에 대해 코칭프로그램을 실시하였다. 코칭프로그램은 조성진(2008)이 개발한 24시간 "파워 웰빙 코칭" 교육 프로그램과 진로주제를 가지고 8주에 걸쳐 주 1회씩 1:1 "iCAN전략모형" 코칭대화 프로세스를 사용하였다. 효과측정을 위해 대학생들의 진로에 대한 사고와 관련된 변인들을 사전-사후-추수의 3시점으로 반복측정하였다. 혼합변량분석을 실시한 결과 코칭 프로그램에 참여한 실험집단의 학생들이 통제집단의 학생들보다 사후와 추수시점에 측정한 진로관련 변인들 모두에서 더 높은 점수를 얻은 것으로 확인되었다. 이 연구는 대학생들의 진로에 대한 사고에 대해 기존의 집단상담적 접근뿐만 아니라 코칭적 접근 역시 긍정적인 영향을 미칠 수 있다는 것을 경험적으로 입증하였다는 점에서 의의가 있다.

Keywords

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