An analysis of errors in understanding the fundamental concepts of function and differentiation for matriculants

대학 입학 예정자들의 함수 및 미분의 기초개념 이해에 대한 오류 분석

  • Published : 2013.06.30

Abstract

The purpose of this paper is to discover effective teaching and learning methods for improving low level mathematic matriculants', who passed the early decision program, problem solving abilities by analyzing their error patterns in the special lecture for basic mathematics in P University. In this paper, we examine the matriculants' understanding and errors on the fundamental concepts of function, and continuity and differentiability of function based on the pre-examination. We also measure the their academic achievement in the special lecture for basic mathematics, and analyze the differences of error patterns between pre-test and post-test result on the concepts of continuity and differentiability of function.

본 논문에서는 수시모집 입학전형에 합격한 대학 입학예정자를 대상으로 P대학에서 시행하고 있는 기초수학 특강에서 학습지도 자료로 활용하기 위하여 실시하는 기초수학 진단평가에서의 사전 검사를 통해 함수, 함수의 연속 및 미분가능에 대한 기초개념을 어느 정도 이해하고 있는지와 어떤 오류를 범하고 있는지를 분석하였다. 또한, 기초수학 특강 최종평가에서의 사후 검사를 통해 기초개념 이해에 대한 오류유형은 어떻게 변화되었는지 살펴보고자 하였다. 여기서, 우리는 연구대상 학생 전체에 대한 오류유형의 변화는 물론, 각 검사문항에 대한 동일 학생의 오류유형이 구체적으로 어떻게 변화되었는지도 분석하였다.

Keywords