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STEAM Learning Model in Elementary Schools by Applying SCRATCH Programming

스크래치 프로그래밍을 활용한 초등학교 STEAM학습모형

  • Moon, Wae-Shik (Dept. of Computer Education, Chinju National University of Education)
  • 문외식 (진주교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2013.11.01
  • Accepted : 2013.12.06
  • Published : 2013.12.31

Abstract

It is possible to increase integrated thinking and problem solving ability ultimately through STEAM education. This study developed STEAM model to apply to subjects and scratch knowledge education that sixth grade students in elementary schools can learn each subject through STEAM learning by applying scratch programming and it was applied and analyzed during regular classes and afterschool classes for sixth grade students. As a result, it was possible that about 70% of sixth grade students, the subject of model application were able to do STEAM learning initiatively by applying scratch program. Other 30% of the students were able to do STEAM learning partially through scratch. As for the achievement assessment of STEAM learning, it was evaluated that most of the students for the evaluation subjects got satisfactory achievement level by getting overall average 7.83 out of ten. Thus, it is considered that STEAM learning model by applying scratch is very superior that applying existing programming language such as C, BASIC etc.

STEAM교육은 궁극적으로 융합적 사고와 문제 해결능력을 크게 신장 시킬 수 있다. 본 연구에서는 초등학교 6학년생들이 스크래치 프로그래밍을 활용해 각 교과 내용을 STEAM학습 할 수 있도록 스크래치 소양교육과 교과적용 STEAM모형을 개발하였으며, 6학년 학생들에게 방과 후 수업 및 정규 수업시간에 적용하고 분석하였다. 결과로서, 모형적용 대상인 6학년생의 약 70%가 스크래치 프로그램을 교과에 적용하여 자기 주도적으로 STEAM학습을 할 수 있었으며, 나머지 30%의 학생들도 스크래치로 일부 STEAM학습을 할 수 있었다. TEAM학습의 성취도 평가에서도 10점 만점에 전체 평균 7.83점을 얻어 평가대상 대부분의 학생들이 만족할 만한 성취수준을 얻은 것으로 평가 되었다. 따라서, 스크래치를 활용한 STEAM학습 모형이 C, BASIC 등의 기존 프로그래밍 언어를 활용하는 것 보다 매우 우수한 것으로 판단된다.

Keywords

Cited by

  1. 앱인벤터를 활용한 STEAM 프로그램 개발 -초등학교 과학의 '속력' 개념을 중심으로- vol.15, pp.4, 2013, https://doi.org/10.5392/jkca.2015.15.04.530
  2. 초등 융합SW교육을 위한 플립 러닝 기반 교수-­학습 모형 개발 및 적용 vol.22, pp.2, 2018, https://doi.org/10.14352/jkaie.2018.22.2.213
  3. 수학·정보 융합교육을 위한 코딩과 연계한 교수학습 자료 개발 연구 vol.43, pp.1, 2013, https://doi.org/10.21796/jse.2019.43.1.17