DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of STEAM program using Storyline on Elementary Students' Creative Personality and Science-Related Attitude

스토리라인을 활용한 STEAM 프로그램이 초등학생의 창의적 인성 및 과학태도에 미치는 효과

  • Park, SunJu (Dept. of Computer Science Education, Gwangju National University of Education)
  • 박선주 (광주교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2013.12.06
  • Accepted : 2013.12.12
  • Published : 2013.12.31

Abstract

This study examined the effects of STEAM program using authoring tool on elementary school students' creative personality and science-related attitude. For this study, after analyzing curriculum from the first term of 6th grade and extracting the learning elements and topic, I developed lesson plans and App contents. As a result of applying STEAM program using Storyline to 6th grade elementary school class. dividing two groups-experimental group, comparison group-for this study, tested t-test, the test result of experimental group got a meaningful result statistically. There was positive effect on improving elementary school students' creative personality and science-related attitude.

본 논문에서는 앱 저작도구인 스토리라인을 활용한 STEAM 교육 프로그램이 초등학생의 창의적 인성 및 과학태도에 미치는 효과를 알아보고자 한다. 이를 위해 초등 6학년 1학기 교육과정을 분석하여 STEAM 학습요소 및 주제를 선정하고 차시별 지도계획 및 자료를 개발하였다. 이를 초등 6학년 수업에 적용하여 실험집단과 통제집단으로 나눈 후 t-검정을 적용한 결과 실험집단의 검사결과가 통계적으로 유의미하였다. 그러므로 앱 저작도구인 스토리라인을 활용한 STEAM 프로그램이 초등학생의 창의적 인성 및 과학에 대한 태도에 긍정적인 영향을 미친 것을 알 수 있었다.

Keywords

Cited by

  1. 통합교육의 효과에 대한 메타분석 vol.35, pp.3, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2015.35.3.0403
  2. The Development and Application Effects of 'Life Cycle of Plants' STEAM ProgramUsing Time-Lapse based on Smart Media vol.44, pp.1, 2016, https://doi.org/10.15717/bioedu.2016.44.1.35
  3. 융합인재교육(STEAM) 프로그램이 학생에 미친 효과에 대한 메타분석 vol.38, pp.6, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2018.38.6.875
  4. A Case Study of Content Development on Interactive Goal-Based Scenarios for Smart Education In Fisheries and Marine Education vol.31, pp.1, 2013, https://doi.org/10.13000/jfmse.2019.2.31.1.100
  5. 다양한 상호작용 기반의 멘토멘티 프로그램에서 나타난 인성 교육 가능성 탐색 -"과학 선생님 되어보기" 활동을 중심으로- vol.39, pp.1, 2019, https://doi.org/10.14697/jkase.2019.39.1.13
  6. STEAM 프로그램이 예비 과학교사의 의사소통역량에 미치는 영향: STEAM 교육에 대한 경험과 성찰 vol.43, pp.1, 2019, https://doi.org/10.21796/jse.2019.43.1.136
  7. 예비 초등교사의 테크놀로지 교수학적 내용지식을 향상하기 위한 프로그램의 개발 및 적용 vol.38, pp.2, 2019, https://doi.org/10.15267/keses.2019.38.2.287