DOI QR코드

DOI QR Code

Design and Implementation of Plant's Life Cycle Educational Application

식물의 한살이 교육용 어플리케이션 설계 및 구현

  • Kim, Kapsu (Seoul National University of Education, Dept. of Computer Education) ;
  • Kim, Hyosung (Seoul National University of Education, Dept. of Computer Education)
  • 김갑수 (서울교육대학교 교육대학원 컴퓨터교육과) ;
  • 김효성 (서울교육대학교 교육대학원 컴퓨터교육과)
  • Received : 2013.09.05
  • Accepted : 2013.09.26
  • Published : 2013.09.30

Abstract

The purpose of this paper is to implement the educational application related to the Plant's Life Cycle Unit in 4th Grade Science Textbook, based on the National Curriculum. This should lead to teachers incorporating them into classes and for students to get practical help when they are studying about plants. Through this application, teachers will be able to experience the so-called Blended Learning while using both off-line and mobile teaching methods. It will also be possible for students to review what they learn during the classes and do their projects regardless of time and place. This type of learning is expected to motivate learners and enhance the learning experience by stimulating the students' interest.

본 논문의 목적은 4학년 과학 식물의 한살이 단원의 교육용 어플리케이션을 현재 교육과정에 기반을 두고 설계 및 구현하여, 교사가 수업과 과제활동에 직접적으로 편리하게 활용하고, 4학년 학생들의 식물 학습에 실질적인 도움을 주고자 하는 것이다. 이 어플리케이션을 활용하여 교사는 식물의 한살이 단원에서 오프라인 수업과 모바일 학습을 결합한 블렌디드 학습을 구현할 수 있고, 이를 통하여 학생들은 학교에서 배운 내용을 언제, 어디서든 복습하고, 어플리케이션을 이용하여 과제활동을 수행할 수 있다. 이와 같은 학습 방법은 학생들의 학습 동기를 증가시키고, 학습의 재미를 더하여 식물의 한살이 단원의 학습효과를 향상시킬 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

Cited by

  1. 과학과 미디어 기반 학습 관련 문헌 연구 vol.37, pp.3, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2017.37.3.417