DOI QR코드

DOI QR Code

A study on the knowledge formation and utilization of computer among beginning secondary mathematics teachers

중등 초임수학교사들의 컴퓨터 관련 지식의 형성과 활용에 대한 연구

  • Shim, Sang Kil (School of Liberal Arts and Sciences, Dankook University) ;
  • Lee, Kang Sup (Department of Mathematics Education, Dankook University)
  • Received : 2013.03.21
  • Accepted : 2013.05.11
  • Published : 2013.05.31

Abstract

This study conducted a survey to examine the knowledge formation and utilization of computer among beginning teachers of secondary school mathematics. We found that beginning teachers who had more experiences of taking computer utilization classes at teacher education institutes showed more interest in computer and saw the necessity and effectiveness of computer usage for teaching students. Teachers chose GSP the most among computer utilization knowledge learned in pre-service teachers program, and GSP is used the most in mathematics classes. However, they answered that computer is not so much available in class due to lack of hours and the relevant resources. Lastly, beginning teachers answered that the computer knowledge learned in in-service teacher program was more useful than that in pre-service. Thus, the professional development in utilizing computer should be improved through diversifying teacher training contents for beginning teachers as well as for pre-service teachers in teacher education institutes.

Keywords

References

  1. 강윤수, 전성아 (2006). 수학과예비교사들의 교수학적지 식 형성 과정 탐구; 함수 개념을 중심으로, 수학교육 45(2), 217-230.(Kang, Y. S. & Jun, S. A. (2006). An Inquiry on the Building Process of Pedagogical Content Knowledgeof Prospective Mathematics Teachers: centered at function concepts, The Mathematical Education 45(2), 217-230.)
  2. 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정, 교육과학기술부 고시 제 2011-361호 [별책 8] .(Ministry of Education (2011). Mathematics Curriculum, Ministry of Education 2011-361 [No. 8].)
  3. 교육인적자원부 (2007). 수학과 교육과정, 교육인적자원부 고시 제 2007-79호 [별책 8] .(Ministry of Education (2007). Mathematics Curriculum, Ministry of Education 2007-79 [No. 8].)
  4. 김영민, 문지선, 박정숙, 임길선 (2010). 과학교사양성과 정에 대한 심층면담을 통한 경력과학교사들과 초임과 학교사들의 인식 비교, 한국과학교육학회지 30(8), 1002-1016.(Kim, Y. M., Mun, J. S., Park, J. S., &Lim, G. S. (2010). Comparison ofPerception on Science Teacher Preparation Coursesby Beginner and Experienced Science Teachers, J Korea Assoc. Sci. Edu. 30(8), 1002-1016.)
  5. 류희찬, 조민식, 장경윤, 유공주 (2003). 탐구형 소프트웨 어를 활용한 수학 교사교육 프로그램 개발 탐색, 학교수학 5(1), 97-114.(Lew, H. C., Cho, M. S., Chang, K. Y., &Yu, G. J. (2003). The Development of Mathematics Teacher Education Program Using Explorative Computer Softwares, School Mathematics 5(1), 97-114.)
  6. 류희찬, 조완영 (1998). 컴퓨터 수학교육론의 인식론적, 심리학적 기초, 대한수학교육학회 논문집8(2), 621-634.(Lew, H. C. & Cho, W. Y. (1998). Epistemoligical and psychological foundation for computer mathematics education, Journal of the Korea Society of Educational Studies in Mathematics 8(2), 621-634.)
  7. 박만구, 안희진, 남미선 (2005). 초등학교 초임교사들이 수학수업에서 겪는 어려움, 한국학교수학회논문집 8(2), 291-314.(Park, M. G., Ahn, H. J., & Nam, M. S. (2005). The Difficulties Experienced by the Novice Elementary School Teachers in the Mathematics Classes, Journal of the Korean School Mathematics Society 8(2), 291-314.)
  8. 신유경, 강윤수, 정인철 (2008). GSP가 중학생들의 증명 학습에 미치는 영향: 사례연구, 한국학교수학회논문집 11(1), 55-68.(Shin, Y. K., Kang, Y. S., & Jung, I. C. (2008). An Influence of GSP to Learning Process of Proof of Middle School Students: Case Study, Journal of the Korean School Mathematics Society 11(1), 55-68.)
  9. 이강섭, 심상길 (2012). 중등 초임 수학교사들의 컴퓨터 활용의 인식에 따른 활용도에 대한 연구, 수학교육 51(4), 415-427.(Lee, K. S. & Shim, S. K. (2012). A Study on Utilization Frequency by Beginning Secondary Mathematics Teachers' Perception of Computer Utilization, The Mathematical Education 51(4), 415-427.)
  10. 이대현, 최승현 (2006). 수학과 좋은 수업 사례에 대한 질적분석, 한국학교수학회논문집 9(3), 249-263.(Lee, D. H. & Choe, S. H. (2006). A Qualitative Analysis on the Characteristics of "Best Practice" in Mathematics, Journal of the Korean School Mathematics Society 9(3), 249-263.)
  11. 이종영 (1998). 컴퓨터 환경에서 교수학적 변환의 가능 성, 대한수학교육학회 논문집 8(2), 475-484.(Lee, C. Y. (1998). Possibility of the Didactical Transposition in Computer-based Environment for Mathematics, Journal of the Korea Society of Educational Studies in Mathematics 8(2), 475-484.)
  12. 이종영 (2001). 컴퓨터 환경에서 초등학교 기하 지도에 관한 고찰, 수학교육학연구 11(1), 89-102.(Lee, C. Y. (2001). A Study on the Teaching Elementary Geometry Using the Computer, The Journal of Educational Research in Mathematics 11(1), 89-102.)
  13. 최승현, 황혜정 (2009). 내용교수지식( PCK)에 기초한 수 업컨설팅에 관한 연구; 수학 초임교사의 사례를 중심 으로, 학교수학 11(3), 369-387.(Choe, S. H. & Hwang, H. J. (2009). The Research on Pedagogical Content Knowledge(PCK) Focused on Instructional Consultingfor Secondary Beginning Teachers, School Mathematics 11(3), 369-387.)
  14. 최택영 , 박용길, 조원종 (2005). 컴퓨터 보조수업의 활용 실태에대한 분석, 한국학교수학회논문집 8(2), 117-143.(Choi, T. Y., Park, Y. K., & Cho, W. J. (2005). A study on the practical useof CAI, Journal of the Korean School Mathematics Society 8(2), 117-143.)
  15. NCTM (2000). Principles and Standardsfor School Mathematics. Reston, VA: The National Council of Teachers of Mathematics.

Cited by

  1. 수학교사들의 동기유발에 대한 필요성과 활용에 대한 인식 vol.53, pp.4, 2013, https://doi.org/10.7468/mathedu.2014.53.4.449
  2. 학교현장실습을 통한 예비수학교사들의 수업능력 변화에 대한 연구 vol.30, pp.3, 2013, https://doi.org/10.14477/jhm.2017.30.3.163
  3. 국내 수학 교사교육 연구의 동향 분석: 2000년 이후 게재된 한국수학교육학회의 학술지 논문을 중심으로 vol.58, pp.1, 2013, https://doi.org/10.7468/mathedu.2019.58.1.121