The Case study of Creating Shared Value through Mutual Firm Foundation in Agrifood Industry

농식품 분야의 공동창업을 통한 공유가치창출(CSV) 사례연구

  • Lee, Dong Min (Program in Regional Information, Seoul National University) ;
  • Ko, Ki Hyeon (Program in Regional Information, Seoul National University) ;
  • Park, Sung Hee (Program in Regional Information, Seoul National University) ;
  • Lee, Hyun (Program in Regional Information, Seoul National University) ;
  • Moon, Jung Hoon (Program in Regional Information, Seoul National University)
  • 이동민 (서울대학교 농업생명과학대학 지역정보전공) ;
  • 고기현 (서울대학교 농업생명과학대학 지역정보전공) ;
  • 박성희 (서울대학교 농업생명과학대학 지역정보전공) ;
  • 이현 (서울대학교 농업생명과학대학 지역정보전공) ;
  • 문정훈 (서울대학교 농업생명과학대학 지역정보전공)
  • Received : 2013.05.16
  • Accepted : 2013.06.12
  • Published : 2013.06.30

Abstract

Porter(2011)'s CSV(Creating Shared Value) is a more strategically advanced perspective of CSR(Corporate Social Responsibility). CSV creates corporates' value by exploiting the firms' own core competence and social value of the stakeholders in the community such firms simultaneously belong to. In this points of view, CSV is more appropriate for the principles of capitalism than CSR. A case study on food producing firms that adopted the concept of CSV to their business management was conducted. Considering the characteristics of food industry, the researchers have investigate many existing cases, especially focused on the CSV activities toward rural area and agriculture. As result of the case analysis, the 'mutual firm-establishing-CSV,' which refers to the new organization established on the point of contact where corporate value and social value meet, was observed. The aspects of establishing a new organization by firms' collaborating with rural area and agriculture is different in accordance with each firm's method of creating shared value. However, the cases have common grounds that the created value is for pursuing both firms' and stakeholders' value. This study is significant, in that the study deducts implications about accompanied growth and win-win management by suggesting the establishment of firms based on CSV.

기존의 기업의 사회적 책임(CSR, Corporate Social Responsibility)의 전략적인 발전 형태인 Porter(2011)의 공유가치창출(CSV, Creating Shared Value)은 기업의 핵심역량을 발휘하여 기업적 가치를 창출하는 동시에 사회 내의 다른 이해관계자들의 사회적 가치를 창출한다는 점에서 자본주의적 원칙에 더욱 부합하는 형태라 할 수 있다. 본 연구에서는 CSV 개념을 기업 경영에 도입하여 가치를 창출하는 식품기업 사례를 살펴본다. 식품산업의 특성을 고려하여 농촌 농업에 대한 CSV 활동에 초점을 맞추어 사례분석을 실시하였다. 사례분석 결과 사회적 가치와 기업적 가치의 접점에서 새로운 조직이 구성되는 '공동창업형' CSV 활동이 발견되었다. 기업이 농업 농촌의 이해관계자들과 협업하여 새로운 조직을 창업하는 양상은 공유가치 창출 방법에 따라 다소 차이를 보이지만, 기업과 이해관계자의 가치창출을 동시에 추구한다는 점에서 공통점이 발견된다. 본 사례연구는 CSV 기반 창업활동을 제시하여 동반성장, 상생경영에 대한 시사점을 도출하였다는 점에서 의의를 갖는다.

Keywords