A Study on the Ways to Vitalize Students' Entrepreneurship

대학생 창업활성화 방안에 관한 연구

  • Lee, Jae Hoon (Korea Institute of Startup & Entrepreneurship Development)
  • Received : 2013.03.12
  • Accepted : 2013.06.12
  • Published : 2013.06.30

Abstract

Today's universities are adding economic development to their more traditional mandates of teaching and research. According, the need to foster student entrepreneurship has become increasingly important. The main aim of this research is to examine the effect of entrepreneurial education and various programs within the universities on students' entrepreneurial intentions and interests. The sample for this research majored mainly on the students who are attending the 18 universities, where entrepreneurship education and entrepreneurial programs were selected as the leading ones from the government. The data was obtained from the questionnaire distributed to the students of those universities. A total number of 1,000 questionnaires were distributed and 735 were retrieved back. Descriptive and chi-square analysis using the SPSS were considered most appropriate for the data analysis of the study used. The results of the analysis revealed that student's exposure to entrepreneurship education and various entrepreneurial programs have a important influence on the students' entrepreneurial intentions and interests. Examining the impact of entrepreneurial education and programs on students' entrepreneurial activities tends to raise or provide some useful insights into some theoretical issues on one hand. And on the other hand, it raises some practical implications for policy makers both in the government and universities.

오늘날 대학은 교육과 연구라는 전통적 목적에 덧붙여 경제성장에 기여해야 한다는 과제를 동시에 안고 있다. 따라서 대학생들의 창업활성화에 대한 필요성이 점차 보다 중요해지고 있다. 이에 본 연구의 주요 목적은 대학내 창업교육과 창업관련 각종 프로그램이 학생들의 창업에 대한 의도나 관심에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴보는 것이다. 본 연구의 표본은 전국 18개 창업선도대학에 재학중인 학생들을 대상으로 하였다. 자료의 수집은 각 대학에 설문지를 보내 회수하는 형태로 이루어졌으며 총 735명으로부터 설문자료를 수집했다. 기초적 분석과 교차분석을 통해 본 연구는 창업교육이나 창업관련 각종 프로그램이 학생들의 창업의도나 창업에 대한 태도, 관심 등에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴보았다. 분석결과 창업교육이나 각종 창업프로그램에 많이 노출된 학생들일수록 창업의도나 관심이 높아지는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 창업교육이나 창업프로그램이 학생들의 창업활동이나 활성화에 매우 중요한 영향을 미칠 수 있음을 보여주는 것으로 이는 향후 대학들의 창업교육 설계나 정부 정책입안자들의 정책입안에 있어 유용한 시사점을 제시하는 것이라 할 수 있다.

Keywords