DOI QR코드

DOI QR Code

The Cognition and Strategy of Preschool Teacher About Child's Behavior Problem According to the Level of Teacher's Professional Development

유아교사의 전문성발달 수준에 따른 유아의 문제행동인식 및 문제행동지도전략

  • Received : 2012.11.05
  • Accepted : 2013.01.16
  • Published : 2013.02.28

Abstract

This study examined the relationships between the cognitions and strategies of child's problem behaviors depending on the level of preschool teacher's professional development. Participants were 176 preschool teachers in B Metropolitan city. The teachers completed rating scales to measure teacher's professional development, the perception of child's problem behaviors, and teacher's guiding strategies for child's problem behaviors. The collected data were analyzed using descriptive statistics, one-way ANOVA, and Pearson correlations. Results showed that there were different cognitions of child's problem behaviors depending on the level of teacher's professional development. Secondly, child's problem behavior guiding strategies by the level of teacher's professional development were significant differences in the positive prevention strategy I, II, and the positive reaction strategy. Finally, there were somewhat different relationship between the cognition of child's problem behaviors and the problem behavior guiding strategies according to the level of teacher's professional development. Findings are discussed in terms of the importance of teacher's professional development in the context of teacher's education planning for teacher's guiding strategy about preschooler's problem behavior.

Keywords

References

  1. 강미라(2005). 유아교사의 자아개념과 교사효능감과의 관계연구, 경희대학교대학원 석사학위논문.
  2. 강정원.이경민(2006). 유아의 초등학교 적응을 위한 전이 프로그램의 운영 실태, 유아교육학논집 10, 311-337.
  3. 강현경.조형숙(2008). 유아의 문제행동에 관한 부모 교사 평가 간의 차이비교, 유아교육학논집 12, 171-193.
  4. 권혜영(2006). 유치원의 조직풍토 전문성지원환경과 교사효능감과의 관계, 경희대학교대학원 석사학위논문.
  5. 김경숙(2008). 유아 문제행동에 대한 교사의 인식 및 대처전략, 이화여자대학교대학원 석사학위논문.
  6. 김광웅(2002). 유아행동지도, 서울: 교육과학사.
  7. 김미선.송준만(2006). 학교차원의 긍정적 행동지원이 초등학교 학생들의 문제행동과 학교 분위기에 미치는 영향, 특수교육학연구 1(3), 207-227.
  8. 김선희.백은주(2010). 유치원 교사의 전문성 발달을 돕는 멘토링의 효과, 대한가정학회지 48(9), 69-78.
  9. 김연하(2007). 유아 문제행동 지도전략 척도-교사용(TSQ)의 개발과 타당화 연구, 아동학회지 28(5), 73-89.
  10. 김영아.이진.김유진.김민영.오경자(2011). 한국판 유아행동평가척도 교사용(C-TRF)의 표준화연구, 한국심리학회지: 발달 24(2), 65-86.
  11. 김준규.박희숙.추성경(2005). 유아생활지도, 서울. 동문사.
  12. 김지연(1997). 어린이집 보육교사의 교직전문성 인식과 역할수행과의 관계, 이화여자대학교대학원 석사학위논문.
  13. 김지영(2002). 교사가 인식한 유아의 문제 행동과 문제 유형별 지도에 관한 조사 연구, 성균관대학교대학원 석사학위논문.
  14. 김현정(2000). 유아교육기관 부적응 아동과 지도에 대한 교사의 인식조사, 계명대학교대학원 석사학위논문.
  15. 박은혜(2009). 유아교사론, 서울: 창지사.
  16. 백은주.조부경(2004). 유치원 교사의 전문성 발달수준 자기평가 도구 개발, 아동교육연구 24(4), 95-117.
  17. 성병창(2007). 초임교사 교직적응을 위한 지원방안, 수해양교육연구 19(2), 310-322.
  18. 성병창.부재율.한경임.이경화(2009). 교사의 핵심역량에 대한 교육공동체의 인식조사, 수산해양교육연구 21(1), 78-95.
  19. 신미숙(2004). 조기교육과 유치원교육에 대한 학부모의 견해 유아기자녀를 둔 어머니들을 대상으로, 경남대학교대학원 석사학위논문.
  20. 이은미(2002). 유아교육 교사의 교직전문성 인식 정보 자원 활용, 교사역할수행의 관계 연구. 카톨릭대학교대학원 석사학위논문.
  21. 이진경(2001). 아동의 위축행동에 관한 유아교사의 인식 및 실태조사, 중앙대학교대학원 석사학위논문.
  22. 임우정(2005). 유아교사의 배경변인과 심리적 변인이 교사효능감에 미치는 영향, 숭실대학교대학원 석사학위논문.
  23. 조부경.백은주(2004). 유치원 교사의 전문성 발달 수준 자기평가 도구 개발, 유아교육연구 24(4), 95-117.
  24. Essa, E. L.(1988). 유아행동지도, 지성애 역(원본 출판일 1983), 서울: 양서원.
  25. Fox, L. Dunlap, G., & Powell, D.(2002). Young children with challenging behavior: Issues and consierations for behavior support, Journal of positive behavior interventions 4, 208-217. https://doi.org/10.1177/10983007020040040401
  26. Lewis. T. J., Colvin, G., & Sugai, G. (2000). The effects of pre-correction and active supervision on the recess behavior of elementary students, Education and Treatment of Children 23, 109-121.
  27. Qi, C. H., & Kaiser, A. P. (2003). Behavior problems of preschool children from low-income families: Review of the literature, Topics in Early Childhood Special Education 23(4), 188-216. https://doi.org/10.1177/02711214030230040201
  28. Smith, S. C. (2004). The effects of targeted positive behavior support strategies on preschoolers externalizing behavior, Unpublished doctoral dissertation, University of Missouri-Columbia.
  29. Sterba, S. K., Prinstein, M. J., & Cox, M. K. (2007). Trajectories of internalizing disorders across childhood: Heterogeneity, external validity, and gender differences, Development and Psychopathology 19, 345-366.
  30. VanDerHeyden, A. M., Witt, J. C., & Gatti, S. (2001). Research into practice: Descriptive assessment method to reduce overall disruptive behavior in a preschool classroom, school Psychology Review 30, 548-567.