DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Realities and Recognition of Integrated Science Essay in High School

고등학교 통합과학논술교육의 실태 및 인식에 관한 연구

  • Received : 2012.12.31
  • Accepted : 2013.02.04
  • Published : 2013.02.28

Abstract

The purpose of this study investigates high school students' recognition and realities on the integrated science essay and is to suggest desirable direction of integrated science essay of how eduction. To this end, this paper was a questionnaire developed for use, it consists of the status, the writing skills and recognition of integrated science essay. Firstly, all grade students recognize the interest in integrated science essay class, but the need for third grade boys urgently was feeling. Second, STEAM class as a whole than average preference was. Third, integrated science essay was the most relevant, then was mathematics, languages, philosophy ethics, and social. Fourth, integrated science essay class with boys than girls in grade 1, science essay writing, reading science-related essay books, grammar, knowledge of the science and philosophy of science lessons, classes STEAM, read commentary essay reference all on the item, the higher affinity. Currently being implemented in integrated science essay test compared to the first, team teaching approach in schools project under one class teaches students how many teachers should be made. Second, it would require modifications of course content tailored to the preferences of female preference for science higher grade female students to disappear.

Keywords

References

  1. 김태훈.김종운(2012). 물리학습을 위한 기반의 안드로이드 앱 개발, 한국수산교육학회지 24(1), 25-33.
  2. 김정아.김병수.이지훤.김종훈(2011). 융합형 인재 양성을 위한 IT 기반 STEAM 교수.학습 방안 연구, 한국수산교육학회지 23(3), 445-460.
  3. 김정윤(2007). 논술 교육에 대한 교사의 인식 조사와 수학과 관련된 논술문항 분석, 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 박정하(2007). 논술교육의 쟁점과 방향: 통합교과형 논술과 논술 교육의 방향; 국어교육학연구지 29, 65-92.
  5. 서울대학교(2013). 서울대학교 입학자료, http://admission.snu.ac.kr. 접속일자: 2013년 1월.
  6. 신동희(2000). 양성평등 교육의 관점에서 본 초등학교 자연교과서 분석, 한국과학교육학회지 20(2), 193-199.
  7. 신승희(2006). 중등학교 과학논술 교육에 대한 실태 조사와 지도방안 연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 안혜영.최경희(1997). 초.중등 과학교과서의 삽화에 나타난 성별 편중성에 관한 연구, 한국교육학회 제 34차 학술대회발표논문, 전북대학교.
  9. 유순효(2012). 통합교과형논술 도입 전후 5년간 출제된 대학입학 논술고사를 통한 수리논술 문항의 유형 연구, 부산대학교 교육대학원 석사학위논문.
  10. 이성희(2008). 고등학교 교과과정과 과학논술의 연계성에 관한 연구, 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문.
  11. 이영우(1999). 여성 친화력 과학교육과 중.고등학교 여학생들이 선호하는 과학 주제에 대한 연구, 한양대학교 교육대학원 석사학위논문.
  12. 이희나(2009). 고등학교 과학과 통합교과형 논술교육에 대한 과학교사들의 인식 조사와 과학과 통합논술 고사 문항 분석, 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 정희모(2006). 논술교육의 방향, 논술 지도교사 직무연수 자료집. 서울특별시연수원.
  14. 최경희(2003). 여학생 친화 과학교육의 필요성과 외국의 사례 및 교육 전략, 강원과학교육연구회 8(1), 83-92.
  15. 최경희(2008). 과학교육에서의 성별 차이 현황과 해결 방안, 2008 여성학논집 25(2), 117-158.
  16. 최수진(2012). 고등학교 통합교과 논술 교육에 관한 교사 학부모 학생의 인식 조사 연구, 인하대학교 교육대학원 석사학위논문.
  17. 한국대학교육협의회(2008). 2009학년도 대학입학 전형계획 주요사항 보도자료: http://www.kcue.oc.kr/ 3월 19일자. 한국대학교육협의회.
  18. Bazler, J. A., & Simonis, D. A.(1990) Are woman out of the picture?: Sex discrimination in science texts. The science Teacher, 57(9), 24-26.
  19. Kelly, A.(1985). The construction of masculine science. British Journal of Socilolgy of Educition, 6(2), 133-153. https://doi.org/10.1080/0142569850060201