A Study on Intake and Purchasing Behavior of Processed Food among Adolescents

청소년의 가공식품 섭취실태 및 구매행동에 관한 연구

  • Song, Hyo-Jin (Dept. of Home Economics Education, Gyeongsang National University) ;
  • Choi, Sun-Young (Dept. of Home Economics Education, Gyeongsang National University)
  • Received : 2012.11.23
  • Accepted : 2013.01.19
  • Published : 2013.01.31

Abstract

The purpose of this study is to offer the basic materials for the development of nutrition education programs for youth and help domestic science teachers in schools implement effective dietary education by examining youth's purchase behavior of processed foods. As a result of figuring out youth's purchasing behavior of processed food and the difference in accordance with social, demographic variables, they considered taste and price mainly when choosing foods. The results showed that what they consider important when checking food display information was shelf life and price. It was observed that 56% of them check additives display information in food when purchasing processed food. In terms of demographic factors, the more likely they are a girl student, the lower grader they are, and the lower price they purchase processed food at, the better they used the nutritional knowledge learned in school. Based upon these results, it is necessary to offer the consumer's level of education and training for their demands by accurately figuring out youth's purchasing behavior of processed foods. For this, home economics education must allow youth to lead healthy diet by implementing a systematic and professional training on food additives on a basis of the research and utilization of a variety of educational media and teaching and learning methods.

본 연구에서는 자주적인 소비 주체인 청소년을 대상으로 가공식품 섭취실태와 구매행동대한 인식을 분석함으로써 청소년을 위한 식생활 교육프로그램 개발 연구의 기초자료를 제공하고 학교현장의 가정과 교사들이 효과적인 식생활 교육을 할 수 있도록 조력하는 것에 그 목적을 두었다. 가공식품 선택 시 고려사항으로 맛이 있는 것과 가격이 싼 것 순이었으며, 표시정보 확인 시 중요하게 보는 것은 유통기간과 가격 순으로 높게 나타났다. 가공식품 구입 시 식품첨가물 표시정보는 56%가 확인하지 않으며, 절반 이상의 학생들이 식품첨가물이 적게 든 것을 구입하려는 노력은 하지 않는 것으로 나타났다. 조사대상자의 일반적인 특성에 따른 차이를 분석한 결과, 학교에서 배운 영양지식 활용정도는 여학생일수록, 학년이 낮을수록, 가공식품 구입비용(1일)이 낮을수록 학교에서 배운 영양지식을 더 잘 활용하는 것으로 나타났다. 청소년들은 합리적인 가공식품 구매행동이 아닌 단순하고 본능적인 구매행동을 하고 있어 가공식품 섭취와 관련된 청소년 식행동에 대해 기초적인 영양 교육부터 선행되어야 할 필요가 있다. 또한 실생활에서 활용 가능한 가공식품 관련 영양교육이 더욱 체계적이고 효율적으로 진행되어야 하겠다.

Keywords