The Research about Recognition and Satisfaction on Korean Medicine

한방의료에 대한 인식 및 만족도 조사

  • Chung, Soon-Hyun (Dept. of Acupuncture & Moxibustion, Collage of Korean Medicine, DaeJeon University) ;
  • Lee, Seung-Min (Dept. of Acupuncture & Moxibustion, Collage of Korean Medicine, DaeJeon University) ;
  • Jeon, Ju-Hyun (Dept. of Acupuncture & Moxibustion, Collage of Korean Medicine, DaeJeon University) ;
  • Kim, Jung-Ho (Dept. of Acupuncture & Moxibustion, Collage of Korean Medicine, DaeJeon University) ;
  • Kim, Young-Il (Dept. of Acupuncture & Moxibustion, Collage of Korean Medicine, DaeJeon University)
  • 정순현 (대전대학교 부속 둔산한방병원 침구과) ;
  • 이승민 (대전대학교 부속 둔산한방병원 침구과) ;
  • 전주현 (대전대학교 부속 둔산한방병원 침구과) ;
  • 김정호 (대전대학교 부속 둔산한방병원 침구과) ;
  • 김영일 (대전대학교 부속 둔산한방병원 침구과)
  • Received : 2013.07.05
  • Accepted : 2013.07.29
  • Published : 2013.08.20

Abstract

Object: Recently, demend for Korean Medicine have been rapidly increasing in Korea. However, there are still a few studies for recognition, satisfaction and satisfaction factors of Korean Medicine to increase competitiveness of Korean-Medical service. Thus, the purpose of this study is to grope ways to strengthen the competitiveness of Korean-Medical service by investigating recognition and satisfaction factors on Korean medicine. Method: People who have been experienced Korean Medicine were targets of investigation. Questionnaire was consisted of questions about awareness for the Korean Medicine, awareness of Korean-Medical treatment, satisfaction level for Korean Medicine, satisfaction and dissatisfaction factors. This questionnaires were conducted through personal interviews. Result: Total 315 members responded to the survey and the results of the analysis were as follows. 1. Korean Medicine treatment was recognized as the scientific medical act to protect human body wellness. 2. Korean-Medical service can be represented by acupuncture and moxibustion therapy, physical therapy, Korean medicine. And care for diseases such as pain disorders, chronic fatigue, anti-aging, and geriatric disease were wanted. 3. The factors that influence on satisfaction of the Medical Services was the perception that Korean Medicine is scientific and safe. Conclusion: To strengthen the competitiveness of Korean-Medical service, first, efforts to enhance the effectiveness of the basic treatment such as acupuncture and moxibustion, herbal medicine are required. Second, scientific development of Korean Medicine is necessary. Finally, the effort to offer various services of Korean Medicine are needed.

Keywords

References

  1. 박재산. 병원입원환자가 인지하는 의료서비스 질. 만족도, 서비스가치, 병원재이용 의사 간의 인과간계분석, 병원경영학회지, 7(4), pp.123-151, 2002.
  2. 통계청. 2012년 가계금융 복지조사 결과. 2012.
  3. 황인창.장원재. 의료서비스품질이 관계품질과 서비스충성도에 미치는 영향. 산업경제 연구, 20(5), pp.1875-1902, 2007.
  4. 권민택.김혜경. 의료서비스 정보처리에 대한 희망의 역할에 관한 연구. 산업경제연구, 21(4), pp.1653-1680, 2008.
  5. 조은주. 한의원과 의원을 이용하는 환자의 의료이용행태 비교분석. 고신대학교 대학원 석사학위논문, p.3, 2000.
  6. 장미화. 외부환경변화에 대처하기 위한 병원 서비스 향상 방안 연구. 경희대학교 행정대학원 석사학위논문, p6. 1999.
  7. Kotler, P. and Armstrong. G., Principles of Marketing. Prentice Hall, 1999.
  8. 신현희. 서비스 실패 시 고객의 참여수준이 관계단절에 미치는 영향에 관한 연구; 의료 서비스 중심으로. 한양대학교대학원 박사논문, 2008.
  9. 조수미. 환자들의 질병특성별 대학병원에 대한 기대수준. 한양대학교 공공정책대학원 석사학위논문, p7. 2010.
  10. 강기두. 의료서비스 마케팅에 관한 연구. 중앙대학교 석사학위논문, pp.54-56, 1991.
  11. 이유재. 서비스마케팅; 3판. 서울, 학연사, pp.12-13, 2004.
  12. 한한수. 미국 품질경영제도의 발전사한국 경영사학회 학술저널 Vol.16 No.2, p59-82. 2001.
  13. 안영면. 서비스 측정 모형에 관한 연구. 동아대학교 경영대학 경영연구, 제13호, pp.43-62, 1999.
  14. Grönroos C., A Service Quality Model and its Marketing Implications. Europian Journal of Marketing, 184, pp.36-44, 1984.
  15. 조영신. 한방의료서비스 품질이 환자만족 및 재이용 의도에 미치는 영향. 동국대학 교 경영대학원 석사학위논문, p14. 2004.
  16. 구순이. 의료서비스에 대한 소비자 만족에 대한 연구. 마케팅연구, 제11권, 2호, pp. 67-90 1996.
  17. 윤성준.박종원. 의료서비스 품질과 고객만족에 관한 연구. 서비스경영학회지, 제3권 1호, pp. 151-168 2002.
  18. Donabedian, A., The Quality of Care: How Can It Be Assessed?, Journal of the American Medical Association, 26012, pp.1743-1748, 1988.
  19. Donabedian, A., Quality and Cost: Choice and Responsibilities, Journal of Occupational Medicine, 3212, pp.1167-1172, 1990.
  20. 김미녀, 정기한, 오재신. 의료서비스에서 환자 만족의 선.후행변수의 구조적 관계. 산업경제 연구, 제22권, 6호, pp.2955-2984, 2009.
  21. Lytle, R. S., and Mokva, M. P., Evaluating health care quality : The moderating role of outcomes, Journal of Health Care Marketing, 121, pp. 460-469. 1992.
  22. Georgette, M., Zifko, B., and Robert, F. K., Managing perceptions of hospital quality, Marketing Health Service, 171, 1997, pp.28-35.
  23. 전주섭. 의료서비스 품질이 서비스 가치, 고객만족, 재이용의도에 미치는 영향에 관한 연구. 동신대학교 대학원 박사학위논문, pp.45-46, 2010.
  24. Westbrook, R. A., Product; consumption - based affective responses and repurchase processes, Journal of Marketing Research, 24, pp.258-270. 1987. https://doi.org/10.2307/3151636
  25. 이명식. 서비스마케팅. 형설출판사, pp.16-17, 2010.
  26. 이유재. 고객 만족의 정의 및 측정에 관한 연구. 경영논집, 29권, 1호, pp.145-168, 1995.
  27. Hunt, L. K., CS/D-Overview and Future Reaserch Direcion, in Conceptualization and Measurement ofCustomer Satisfaction and Dissatisfaction, Proceeding of The 1st Annual CS/D and CR Conference, MSIApr, pp. 455-488, 1977.
  28. Oliver, R. L., A conceptual model of service quality and service satisfaction : Compatible goals, different concepts, 2, Greenwach C. T., JAI Press. 1993.
  29. 김은희. 지방자치단체의 행정서비스 품질이 고 객의 관계적 몰입에 미치는 영향. 한국지방자치학회보, 제19권, 3호, pp.31-51, 2007.
  30. 조현주. 의료 서비스 품질 및 고객 만족 관련 변수들의 관계에 관한 실증적연구. 병원 경영학회, 제4권, 1호. pp.171-189, 2010.
  31. 임영인. 의료부가서비스에 대한 서비스 품질, 고객관계 품질 및 구매의도에 관한 연 구. 경원대학교 경영대학원 석사학위논문, pp.38-40, 2009.
  32. 박재산. 병원 입원환자가 인지하는 의료서비스 질, 만족도, 서비스 가치, 병원 재이용 의사간의 인과관계 분석. 병원경영학회지, 제7권, pp.123-151, 2002.
  33. 윤성준, 박종원. 의료서비스 품질과 고객만 족에 관한 연구. 서비스경영학회지, 제3권 1호, pp.151-168, 2002.
  34. 이응재. 노인 전문병원의 의료서비스 품질이 고객만족과 재이용의도에 미치는 영향. 공주대학교 경영행정대학원 석사학위논문, pp.34-35, 2009.
  35. Hulka, B. S., and Zyzanski, S. J., Validation of patient satisfaction scale, Medical Care, Vol. 20, pp. 649-653. 1982. https://doi.org/10.1097/00005650-198206000-00011
  36. Ware, J E, and W. Snynder. Dimensions of patients attitudes Regarding doctors and medical cares service. medicare 88, pp.62-82, 1975.
  37. Zeithaml, V., Berry, L., and Parasuraman, A., The behavioral consequences of service quality. Journal of Marketing, 602, pp.31-46, 1996.
  38. Bopp, K. D., How Patients Evaluate the Quality of Ambulatory Medical Encounters : A Marketing Perspective, Journal of Healthcare Marketing, 101, pp.6-16, 1990.
  39. 조철호, 강병서, 김양균, 정영화. 환자만족과 성과에 영향을 미치는 의료서비스 품질 결정요인에 관한 연구. 고객만족경영연구, 제8권, 1호, pp.115-127, 2006.
  40. 송균석. 의료서비스 품질을 평가하기 위한 척도개발에 대한 연구. 상품학연구, 제29 권, pp.165-191, 2003.
  41. 설상철, 김수배. 의료서비스 품질, 재이용 의도, 구전효과 사이의 인과관계 모형. 대한경영학회지, 제45권, pp.1485-1512, 2004.
  42. 김양균, 정기택, 안영송. 치과병원의 의료 서비스 품질이 고객만족과 충성도에 미치 는 영향에 관한 연구. 병원경영학회지, 제 8, 권 3호, pp.49-71, 2003.
  43. 김승희. 한방병원 의료서비스 개선방안에 관한 실증적 연구. 경희대학교 행정대학원 석사학위논문, pp.12-14, 2000.
  44. 김두종. 한국의학사. 서울, 탐구당, p.30, 1996.