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Strategy for Contents Composition of Food Storytelling

음식 스토리텔링의 콘텐츠 구성 전략

  • 송영애 (전주대학교 식품산업연구소)
  • Received : 2013.06.10
  • Accepted : 2013.07.11
  • Published : 2013.07.28

Abstract

This study attempts to deal with the form of new storytelling by contemplating the study on food-related storytelling which has been studied in earnest since 2008 and analyzing the story. In case of the study on storytelling so far, the studies on the emphasis of necessity of discovering materials and the suggest of the way of development of the menu and tourism commercialization through the story and the attitudes of customers by storytelling have been conducted. Also, this study is explained by being divided into version 1.0, 2.0, 3.0 depending on the composition of the story, and attempts to suggest new version 4.0 strategy of food storytelling which we should aim for in the future as well. This will provide the new paradigm of the field of food storytelling.

본 연구는 2008년 이후 본격적으로 진행되고 있는 음식과 관련된 스토리텔링에 대한 연구를 고찰하여 내용을 분석하였다. 이를 바탕으로 음식을 매개로 소비자와 소통할 수 있는 새로운 스토리의 구성 전략에 대해 논하고자 한다. 그간 스토리텔링의 연구를 살펴보면 스토리의 소재 발굴 및 필요성 강조의 연구, 스토리를 통한 음식 개발 및 관광 상품화 방안을 제시하는 연구가 주를 이루었다. 또 스토리텔링에 의한 소비자의 태도를 살펴보는 연구가 서서히 진행되고 있으나 음식 관련 스토리를 창작하기 위한 스토리의 내용 구성에 대한 연구는 전무한 실정이다. 따라서 오늘날까지 전해져 내려오는 또는 새롭게 창작된 스토리를 내용에 따라 version 1.0, 2.0, 3.0으로 나누어 분석하였으며, 최종적으로 우리가 앞으로 지향해야할 음식 스토리텔링의 새로운 version 4.0을 제시하고자 한다. 이는 음식 스토리텔링 창작 분야의 새로운 패러다임을 제공하게 될 것이다.

Keywords

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