DOI QR코드

DOI QR Code

TV Drama Producers' Changing Adaptive Behaviors in Terms of Genre Variety

환경특성이 TV 드라마 제작자의 장르 다양성 수준에 미치는 영향

  • 임성준 (중앙대학교 경영학부) ;
  • 이준근 (한국콘텐츠진흥원 전략콘텐츠본부) ;
  • 추승엽 (중앙대학교 대학원 경영학과)
  • Received : 2013.04.11
  • Accepted : 2013.06.05
  • Published : 2013.07.28

Abstract

Based on the strategic contingency theory, this study empirically examines Korean TV drama producers' changing adaptive behaviors in terms of genre variety given different levels of environmental uncertainty. The extant literature has suggested that firms tend to increase product variety in order to cope with increasing environmental uncertainty. This study attempted to verify the hypothesis that TV drama producers would employ wider variety of genre in the period with more uncertain environment(2003-2009) than the period with stable environment(1994-2002). Empirical results support the hypothesis, implying that TV drama producers tend to repeatedly produce dramas with the same genre in order to pursue efficiency in stable environment whereas they tend to employ a variety of different genre in order to cope with increasing environmental uncertainty.

본 연구는 한국 TV 드라마 제작 산업을 대상으로 하여 환경 변화에 따른 드라마 제작자의 대응 전략 변화를 분석하였다. 구체적으로 본 연구에서는 전략적 상황이론에 근거하여, 상이한 환경특성을 가진 두 시기 사이에 드라마 제작자들이 제작한 드라마의 장르 다양성 수준에 차이가 있는지를 검증하였다. 실증분석결과, 안정적인 환경특성의 시기(1994년-2002년)보다 불확실성이 높은 환경특성의 시기(2003년-2009년)에 장르 다양성 수준이 높은 것으로 나타났다. 이러한 결과는 드라마 제작자가 안정적인 환경에서는 동일한 장르를 반복적으로 활용하여 효율을 추구하는 반면, 불확실한 환경에서는 장르의 다양성을 높여 혁신을 추구하는 방식으로 환경특성에 적합한 전략을 사용한다는 것을 시사하고 있다.

Keywords

References

  1. 장규수, "한류의 어원과 사용에 관한 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제9호, pp.166-173, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.9.166
  2. 이장우, 이강복, "한류 드라마 콘텐츠의 국제경쟁력과 해외진출 전략", 경영학연구, 제36권, 제6호, pp.1419-1447, 2007.
  3. 장병희, 이양환, 임성철, "미디어 환경의 변화와 드라마 시청 - TV, PC, 모바일 플랫폼 간 적소분석", 방송통신연구, 2010년 가을호, pp.130-165, 2010.
  4. 이정훈, 박은희, "외주제작정책 도입 이후 지상파 드라마 제작 시스템의 변화", 방송문화연구, 제20 권, 제2호, pp.31-58, 2008.
  5. 임성준, 이준근, 추승엽, "환경변화에 따른 TV드라마 제작자의 적응행동변화", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제12호, pp.627-638, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.12.627
  6. D. Miller and J. Shamsie, "Strategic Responses to Three Kinds of Uncertainty : Product Line Simplicity at the Hollywood Film Studios," Journal of Management, Vol.25, pp.97-116, 1999. https://doi.org/10.1177/014920639902500105
  7. R. Raubitschek, "Hitting the Jackpot : Product Proliferation by Multiproduct Firms under Uncertainty," International Journal of Industrial Organization, Vol.6, pp.469-488, 1988. https://doi.org/10.1016/S0167-7187(88)80004-3
  8. D. C. Hambrick, "High Profit Strategies in Mature Capital Goods Industries: A Contingency Approach," Academy of Management Journal, Vol.26, pp.687-707, 1983. https://doi.org/10.2307/255916
  9. D. Miller, T. K. Land, F. J. Milliken, and H. J. Korn, "The Evolution of Strategic Simplicity : Exploring The Models of Organizational Adaption," Journal of Managemnet, Vol.22, pp.863-887, 1996.
  10. D. Miller and P. H. Friesen, "Momentum and Revolution in Organizational Adaptation," The Academy of Management Journal, Vol.23, No.4, pp.591-614, 1980. https://doi.org/10.2307/255551
  11. D. Miller and M. Chen, "The Simplicity of Competitive Repertoires: An Empirical Analysis," Strategic Management Journal, Vol.17, pp.419-439, 1996. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-0266(199606)17:6<419::AID-SMJ818>3.0.CO;2-Z
  12. J. G. March, "Exploration and Exploitation in Organizational Learning," Organization Science, Vol.2, pp.71-87, 1991. https://doi.org/10.1287/orsc.2.1.71
  13. K. Lancaster, "The Economics of Product Variety : A Survey," Marketing Science, Vol.9, pp.189-206, 1990. https://doi.org/10.1287/mksc.9.3.189
  14. S. Kekre and K. Srinivasan, "Broader Product Line : A Necessity to Achieve Success?," Management Science, Vol.16, No.2, pp.1216-1231, 1990.
  15. J. O. Whitney, Strategic Renewal for Business Units, Working Paper, Graduate School of Business, Columbia University, 1995.
  16. 임성준, 김종준, "환경특성이 영화제작사 작품장르의 다양성과 인적자원 활용패턴에 미치는 영향에 관한 연구: 1960년-1998년 한국영화제작산업을 대상으로", 인사조직연구, 제11권, 제2호, pp.79-108, 2003.
  17. 이정훈, 박은희, "외주제작정책 도입 이후 지상파 드라마 제작 시스템의 변화", 방송문화연구, 제20권, 제2호, pp.31-58, 2008.
  18. 김병선, "프로그램 편성 비율 고시가 지역 지상파 방송 편성에 미치는 영향-의무 외주 제작 비율 및 자체 편성 비율 고시를 중심으로", 언론과학연구, 제8권, 제3호, pp.5-541, 2008.
  19. 김진웅, "외주제작의 상업화 현상에 관한 연구", 방송과 커뮤니케이션, 제9권, 제1호, pp.6-35, 2008.
  20. 박소라, "경쟁도입이 텔레비전 프로그램 장르 다양성에 미치는 영향에 대한 연구 : 1989년 이후 지상파 방송 편성표 분석을 통하여", 한국언론학보, 제47권, 제5호, pp.222-250, 2003.
  21. 이종수, "TV 장르 트렌드 국제 비교 연구- 90년 대 이후 한국.미국의 지상파 TV의 인기 장르 비교를 중심으로", 방송연구, 제60호, pp.263-292, 2005.
  22. 주창윤, "텔레비전 프로그램 장르 분류기준에 관한 연구", 방송연구, 2004년 겨울호 pp.105-136, 2004.
  23. G. Creeber, T. Miller, and J. Tulloch, The Television Genre Book, 박인규(역), 텔레비전 장르의 이해, 산해: 서울, 2004.
  24. 박소라, 황용석, EPG 프로그램 DB화와 코팅 개발서, EPG, 2000.
  25. J. M. Matelski, Soap Opera Worldwide: Cultural and Serial Reality, Jefferson, NC: McFarland, 1999.
  26. K. K. Desai and S. Basuroy, "Interactive influence of genre familiarity, star power, and critics' reviews in the cultural goods industry: The case of motion pictures," Psychology & Marketing, Vol.22, No.3, pp.203-223, 2005. https://doi.org/10.1002/mar.20055
  27. N. Lavie, A. Hirst, J. W. Fockert, and E. Viding, "Load to theory of selective attention and cognitive control," Journal of Experimental Psychology, Vol.133, No.3, pp.339-354, 2004. https://doi.org/10.1037/0096-3445.133.3.339