DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Mental Representation of a Specific Data

특정 정보의 정신적 표상에 대한 연구

  • Kang, JeongGi (Namsan Middle School) ;
  • Roh, EunHwan (Department of Mathematics Education, Chinju National University of Education)
  • Received : 2013.01.21
  • Accepted : 2013.08.26
  • Published : 2013.08.31

Abstract

This paper started from a question: Can it help a student solve the problem to give supports in point of view of a teacher knowing the solution. We performed a case study to get an answer for the question. We analysed a case which students do not make full use of data in the mathematical problem from this point of view of the mental representation. We examined closely the cause for not making full use of data. We got that the wrong mental representation which the students get from data in the problem lead to not making full use of data. We knew that it is insufficient to present the data not making use of. To help a student truly, it is necessary to give a aid based on a student's mental representation. From the conclusion of study, We got that figuring out student's mental representation is important and hope that many investigation about student's mental representation for various problem occur with frequency.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2007). 중학교 교육과정 해설(III): 수학, 과학, 기술.가정. 서울: 교육과학기술부.
  2. 권성룡 (2003). 초등학생의 분수표상에 관한 연구. 대한수학교육학회: 학술대회논문집. 225-244.
  3. 권오남.백한미 (1997). 수학 문제 해결 전략 선택에 있어서의 성별 차이에 대한 연구. 대한수학교육학회 논문집. 7(2), 255-267.
  4. 김경미.황우형 (2012). 자연수와 분수 연산에 대한 학생들의 이해 분석. 한국수학교육학회지 시리즈A: <수학교육>, 51(1), 21-45. https://doi.org/10.7468/mathedu.2012.51.1.021
  5. 김동근.윤대원 (2012). 피타고라스 세 수를 구하는 다양한 문제해결 방법 탐구. East Asian Mathematical Journal, 28(4), 419-433. https://doi.org/10.7858/eamj.2012.032
  6. 김민경.권혁진 (2010). 수학 문제 해결에서 학업성취도에 따른 표상 활용 능력과 특징 분석. 한국수학교육학회지 시리즈E: <수학교육논문집>, 24(2), 475-502.
  7. 김부미 (2005). 경험적 구조주의에 의한 수학적 오류의 분류가능성 탐색. 대한수학교육학회지: 수학교육학연구, 15(4), 461-488.
  8. 김선유 (1995). 문제 해결의 전략과 평가 방안. 대한수학교육학회 논문집, 5(2), 79-89.
  9. 김영채 (1995). 사고와 문제 해결 심리학. 서울: 박영사.
  10. 김정희.조완영 (2004). 고등학교 학생들의 미분개념의 이해 및 오류유형 분석. 대한수학교육학회: 학술대회논문집, 26, 489-508.
  11. 김종백.이성원 (2011). 시각적 스키마 프로그램이 문장제 표상과 문제 해결력에 미치는 효과. 대한수학교육학회지: 학교수학, 13(1), 155-173.
  12. 김철환.박배훈.정창현 (1988). 문제 해결력과 수학문제의 분류의 관점에 관한 연구. 한국수학교육학회 시리즈A <수학교육>, 26(2), 9-13.
  13. 문성길.전평국 (2001). 개방형 교수법에 의한 수학지도가 문제 해결력과 신념 형성에 미치는 효과. 한국수학교육학회 시리즈E: 수학교육논문집, 11, 159-165.
  14. 박경미 (1993). 인지심리학적 정보처리이론의 관점에서 본 수학교육. 대학수학교육학회 논문집, 3(1), 117-126.
  15. 박선호.표성수 (2012). 교과서에 표현된 복소수와 이에 대한 학생들의 이해 실태 분석. 한국수학교육학회지 시리즈A: <수학교육>, 51(1), 1-19. https://doi.org/10.7468/mathedu.2012.51.1.001
  16. 박윤배 (1988). Expert-novice differences of mental representation and problem solving strategy in machanics problems. 한국과학교육학회지, 8(2), 43-52.
  17. 성인서 (1987). 교사.학생이 수학 문제 해결에서 사용하는 전략에 관한 연구. 한국수학교육학회 시리즈A <수학교육>, 26(1), 11-19.
  18. 신수진.강정기.노은환 (2012). 문제 해결 과정에서 규칙을 찾는 초등학생들의 사고 과정 분석. East Asian Mathematical Journal, 28(2), 173-195. https://doi.org/10.7858/eamj.2012.28.2.173
  19. 양성현.강옥기 (2011). GeoGebra를 활용한 역동적인 시각적 표상에 기반한 이차곡선 지도 방안. 대한수학교육학회지: 학교수학, 13(3), 447-468.
  20. 유윤재 (2009). 문제 해결에서 분석의 역할. 한국수학교육학회 시리즈A <수학교육>, 48(2), 141-148.
  21. 유익승 (2010). 수학적 문제 해결 과정에서 문제 정보의 분석과 활용에 관한 연구. 경상대학교 박사학위논문.
  22. 윤대원.김은주.유익승 (2006). 조합적 논증을 이용한 문제 해결에 대한 연구. 한국수학교육학회 시리즈E <수학교육논문집> 20(3), 373-389.
  23. 장혜원 (1997). 수학 학습에서의 표현 및 표상에 관한 연구. 서울대학교 박사학위논문.
  24. 전영주.정완수 (2002). 수준별 협동학습이 문제 해결 능력 신장에 미치는 영향. 한국수학교육학회 시리즈E <수학교육논문집>, 13(1), 275-286.
  25. 조경희.권오남 (2010). 소수(素數) 개념에 대한 중학생의 이해. 대한수학교육학회지: 학교수학, 12(3), 371-388.
  26. 최지영.방정숙 (2012). 초등학교 2, 4, 6학년 학생들의 함수적 관계 이해 실태 조사. 대한수학교육학회지: 학교수학, 14(3), 275-296.
  27. 한광희.임중우.김민식.이일병.변혜란 (2000). 인지과학, 서울: 학지사.
  28. 하수현.이광호 (2011). 초등학교 6학년 학생들의 변수 개념 이해에 관한 사례 연구. 한국수학교육학회지 시리즈A: <수학교육>, 50(3), 263-284.
  29. 한인기 (1998). 꼴랴긴의 수학문제 분류, 대한수학회 뉴스레터 62, 20-25.
  30. 한인기 (2003). 수학 문제 해결에서 아르키메데스의 공학적 방법에 관한 연구. 한국수학교육학회 시리즈E <수학교육논문집> 17, 115-126.
  31. Arcavi, A. (2003). The role of visual representations in the learning of mathematics. Educational Studies in Mathematics. 52, 215-241. https://doi.org/10.1023/A:1024312321077
  32. Engel, A. (1997). Problem-Solving Strategies. New York: Springe-Verlag Inc.
  33. Goldin G. A. (2008). Perspectives on representation in mathematical learning and problem solving, In L. D. English, (Ed.) Handbook of international research in mathematics education, 2nd Edition. New York, NY: Routledge.
  34. NCTM (1980). An agenda for action: Recommendations for school mathematics of the 1980s. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  35. NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  36. Nilssen, N. J. (1971). Problem solving methods in artificial intelligence . New York: McGraw-Hill.
  37. Polya, G. (1956). How to solve it - A New Aspect of Mathematical Method. 우정호(역) (2002). 어떻게 문제를 풀 것인가? 서울: 교우사.
  38. Schoenfeld, A. (1985) Mathematical Problem Solving. New York: Academic Press.
  39. Zeitz. P. (1999). The Art and Craft of Problem Solving. New York: John Wiley & Sons, Inc.

Cited by

  1. 연산 결과의 의미 이해를 돕기 위한 단위 사용에서의 교수학적 변환 연구 vol.17, pp.3, 2014, https://doi.org/10.7468/jksmec.2014.17.3.231