DOI QR코드

DOI QR Code

Staudy on Design Management of Rosenthal AG

독일 로젠탈사(社)의 디자인매니지먼트에 대한 고찰

  • 송현수 (경기대학교 산업디자인학과) ;
  • 최성운 (대진대학교 디자인학부)
  • Received : 2013.05.13
  • Accepted : 2013.08.28
  • Published : 2013.09.28

Abstract

To date, the technology competence and design have been understood as the pre-requirements required in the midst of unlimited competition age. It is true that the most of the companies handle the practical or the aesthetic part of the product individually especially in the field of ceramic industry. Accordingly, it is difficult to create the identity of the company. However, the Rosental Co., Ltd in Germany had acquired the corporate identity already by means of the creative process and the design as well from the middle of 1900s and it has been reputed as a company producing the products through the unique design management. Especially, the identity of Rosental has been formed more uniquely with "jury system" verifying not the design results but the development process, independent brand marketing and the experimental mind such as the collaboration with the pure artists. Especially, the participation of the artists to the design development enables to evaluate the ceramic products not only as the simple products for daily life but also as the luxury goods for appreciation and collection. In addition, Rosental shows that the corporate identity may be created not only with the products simply but also completed with the internal external factors of the company through design management skill.

오늘날 기업에게 기술력과 디자인은 무한경쟁시대에서 요구되는 전제조건으로 인식되고 있다. 대부분의 기업 특히 도자기기업에서는 실용적이거나 또는 제품의 미적인 부분을 개별적으로 다루고 있는 것이 사실이다. 이에 따라 기업의 아이덴티티를 형성하기에 어려움을 겪게 된다. 그러나 독일의 로젠탈사의 경우 이미 1900년대 중반부터 디자인과 더불어 독창적인 프로세스를 통하여 기업의 아이덴티티를 확립하였으며, 독창적인 디자인 매니지먼트를 통해 제품을 생산하는 기업으로 평가되고 있다. 특히 로젠탈의 아이덴티티는 디자인 결과물이 아니라 개발 프로세스를 검증하는 "Jury System"과 독립브랜드 마케팅 그리고 순수 예술가들과의 콜라보내이션과 같은 실험정신에 의해 더욱 독창적으로 형성되고 있다. 특히 디자인 개발에 예술가들이 참여함으로써 이 기업의 도자기 제품은 단순히 생활도자 제품만이 아니라 감상과 수집을 위한 명품으로 평가되고 있다. 또한 로젠탈은 기업 아이덴티티가 단순히 제품에 의해 생성되는 것이 아니라, 디자인 경영기술을 통한 기업 내 외적 요인에 의해 완성될 수 있음을 보여주고 있다.

Keywords

References

  1. Henk Staal, "Designmanagement in der Porzellanund Glasindustrie. Die Rosenthal AG," Die stillen Designer, p.189, 1994.
  2. Henk Staal, "Designmanagement in der Porzellanund Glasindustrie. Die Rosenthal AG," Die stillen Designer, p.190, 1994.
  3. http://www.rosenthal.de/cms/unternehmen/rosenthal-heute/
  4. Henk Staal, "Designmanagement in der Porzellanund Glasindustrie. Die Rosenthal AG," Die stillen Designer, p.1933, 1994.
  5. http://www.rosenthal.de/rosenthal-studio-line/
  6. http://www.rosenthal.de/thomas/
  7. Henk Staal, "Designmanagement in der Porzellanund Glasindustrie. Die Rosenthal AG," Die stillen Designer, p.193, 1994.
  8. http://www.rosenthal.de/rosenthal-meets-ver
  9. http://www.rosenthal.de/sambonet/
  10. http://www.rosenthal.de/hutschenreuther/
  11. Henk Staal, "Designmanagement in der Porzellanund Glasindustrie. Die Rosenthal AG," Die stillen Designer, pp.198-199, 1994.
  12. Henk Staal, "Designmanagement in der Porzellanund Glasindustrie. Die Rosenthal AG," Die stillen Designer, p.200, 1994.
  13. L. Weatherill, The Pottery Trade and North Staffordshire 1660-1760, Manchester, /en/. pp.60-61, 1976.
  14. Henk Staal, "Designmanagement in der Porzellanund Glasindustrie. Die Rosenthal AG," Die stillen Designer, p.194, 1994.
  15. Henk Staal, "Designmanagement in der Porzellanund Glasindustrie. Die Rosenthal AG," Die stillen Designer, p.195, 1994.
  16. B. E. Buerddek, Design, Geschichet, Theorie und Praxis der Produktgestaltung, Dumone, p.290, 1996.
  17. Henk Staal, "Designmanagement in der Porzellanund Glasindustrie. Die Rosenthal AG," Die stillen Designer, p.191, 1994.
  18. Henk Staal, "Designmanagement in der Porzellanund Glasindustrie. Die Rosenthal AG," Die stillen Designer, pp.194-196, 1994.
  19. Henk Staal, "Designmanagement in der Porzellanund Glasindustrie. Die Rosenthal AG," Die stillen Designer, pp.196-197, 1994.
  20. http:/news.heraldm.com/view.php?ud=201204160000248&20120416110802C