DOI QR코드

DOI QR Code

Differences in Corporate Crisis Management Between CEO's Leadership Styles

CEO의 리더십 유형에 따른 기업의 위기관리 차이에 관한 연구

  • 홍한국 (동의대학교 경영정보학과) ;
  • 우보현 (동의대학교 경영정보학과) ;
  • 이봉구 (동의대학교 관광경영학과)
  • Received : 2013.07.05
  • Accepted : 2013.07.26
  • Published : 2013.09.28

Abstract

Crisis management is one of the most important tasks of any business as business environments have been dramatically changed. In a sense the ability to manage crisis effectively is connected to the survival of any organization, whether it be a nation or company. In case of a company, the ability depends on CEO's leadership styles. Though some research have internationally investigated the relationship between crisis management and CEO's leadership styles, few research has dealt with the issue. The purpose of this study was to investigate the role of CEO's leadership styles in the perception of the importance of corporate crisis management and the level of crisis management. A self-administered questionnaire was distributed to CEOs of various types of business and a total of 259 questionnaires were collected from them. But only 201 questionnaires were used for testing hypotheses after getting rid of incomplete ones. The result showed that CEO's leadership styles have different roles in the issues raised in this study. Implications and further research suggestions were discussed.

최근 모든 분야에 변화의 속도는 빨라지고 다양한 위기 또한 더욱 빈번하게 발생하고 있다. 이로 인해 위기관리 능력은 국가를 포함한 모든 조직의 생존에 직결되는 문제인 동시에 조직의 능력이라고까지 말할 수 있게 되었다. 일반적으로 기업의 경우, 위기는 경영을 책임지는 최고경영자(CEO: Chief Executive Officer)와 밀접하게 연계될 수밖에 없으며, 기업의 위기관리 대비 정도는 CEO의 리더십 유형에 따라 크게 좌우되고 있다. 이에 따라 위기관리에 대한 CEO의 리더십은 갈수록 중요해지고 있다. 외국에서는 위기관리와 리더십 사이의 상관관계에 대한 연구가 부분적으로 진행되고 있으나, 국내에서는 매우 미미한 상태이며, 지금까지 리더십과 위기관리에 대해 개별적으로 연구되고 있다. 따라서 본 연구에서는 CEO의 리더십 유형에 따라 기업의 위기관리에 대한 중요성인식과 대응수준은 어떠한 차이를 나타내는가를 연구문제로 설정하였다. 국내 200 여개 기업의 CEO의 리더십 유형과 위기관리 중요성인식과 대응수준을 설문조사 하였다. 본 연구를 통해 CEO의 리더십 유형별로 기업의 위기관리 대응에 시사점을 제시하고자 한다.

Keywords

References

  1. D. W. Guth, "Organizational Crisis Experience and Public Relations Roles, Public Relations Review," Vol.21, No.2, Summer, pp.123-137, 1995. https://doi.org/10.1016/0363-8111(95)90003-9
  2. 유종숙, "CEO의 리더십스타일에 따른 위기관리 대비정도에 관한 연구", 숙명여자대학교 홍보학연구, 제11권(특별호), pp.197-248, 2007.
  3. Alfonso, Gonzalez-Herrero and B. Prat Cornelius, "How to Manage a Crisis Before or Whenever-It Hits," Public Relations Quarterly, Vol.40, No.1, Spring, pp.25-30, 1995.
  4. 안길상, "기업가의 위기관리능력", 산업과 경영, 제14권, 제1호, pp.1-38, 2001.
  5. M. C. Bligh, J. C. Kohles, and J. R. Meindl, "Charisma under crisis: Presidential leadership, rhetoric and media responses before and after the september 11th terrorist Attacks," Leadership Quarterly Vol.1, No.15, pp.211-239, 2004.
  6. B. M. Bass, Leadership and Performance Beyond Expectation, New York: Free Press., 1985.
  7. 김영춘, 정민숙, "리더십, 조직문화와 조직몰입과의 관계", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제11호, pp.539-548, 2012.
  8. W. T. Coombs, Ongoing crisis communication -planning, managing, and responding, Thousand Oaks, CA: AGE. 1999.
  9. 신계화, 김화례, "공공 공연장 CEO의 리더 스타일이 품질경영 활동과 경영 성과에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제5호, pp.1-526, 2013.
  10. 조세형, 위기는 없다, 신화, 1995.
  11. 김경해, "위기관리와 효과적인 언론대응, 한국 사회에 있어 위기관리 모델 구축에 관한 연구", 한국PR협회, pp.185-130, 1996.
  12. O. Lerbinger, The crisis manager: Facing risk and responsibility, ahwah, N. J.: Lawrence Erlbaum Associates, 1997.
  13. C. G. Linke, Crisis-Dealing with the Unexpected, in Bill Cantor(ed.), Expert in Action, London: Longman, pp.165-175, 1989.
  14. 민승규, 기업의 위기관리, 삼성경제연구소 CEO Reports, 2000.
  15. http://ko.wikipedia.org/wiki/
  16. 정동희, 김경석, "리더십 유형과 효용에 관한 연구,"한국방송통신대학교 논문집, pp.115-130, 1999.
  17. J. M. Burns, Leadership, New York, NY: Happer & Row, 1978.
  18. D. J. Dunn, "Directors Aren't Doing Their Jobs," Fortune, pp.117-119, 1987.
  19. D. T. Berge, The First 24Hours: A Comprehensive Guide to Successful Crisis Communications, Basil Blackwell: Cambridge, MA., 1990.
  20. Janis, Irving Lester, Crucial Decisions: Leadership in Policymaking and Crisis Management, NY: The Free Press., 1989.
  21. 이광옥, 김진강, "관리자의 리더십이 호텔종사원의 조직 동일시에 미치는 영향", 관광연구저널, 제23권, 제2호, pp.361-378, 2009.
  22. 신혜숙, "외식산업 관리자의 리더십 유형이 직무 만족 및 조직몰입에 미치는 영향", 한국호텔외식 경영학회, 제20권, 제1호, pp.187-202, 2011.

Cited by

  1. Content Analysis of Crisis Response Communication Strategies along Crisis Stages for Match-fixing Case in K-League vol.14, pp.5, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.05.390