DOI QR코드

DOI QR Code

A Review and Application of Library User Comments Data Analysis Tool: Focused on the LibQUAL+ Survey Comments

도서관 이용자 코멘트 데이터 분석도구 리뷰 및 적용: LibQUAL+ 설문 데이터를 중심으로

  • 변제연 (성균관대학교 문헌정보학과 대학원) ;
  • 심원식 (성균관대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2013.08.20
  • Accepted : 2013.09.21
  • Published : 2013.09.30

Abstract

Using user satisfaction surveys and LibQUAL+ instruments, libraries are increasingly gathering qualitative data such as verbatim user comments as well as quantitative data. Such qualitative data can be utilized as clues in establishing library service strategies: to better understand user issues, to identify areas for service improvement, and to prioritize user needs. For this, it is necessary to analyze user comments data and to apply results to the delivery of service and the library policies. This study is an attempt to investigate ways in which user comments data can be made useful in libraries. It identifies different methods of analyzing user comments data from LibQUAL+ surveys and compares qualitative data analysis software programs and taxonomies. It also presents the results of applying these tools to a subset of actual user comments data gathered from a recent LibQUAL+ survey at a major university library in Korea.

최근 도서관에서 실시하는 이용자 만족도 조사, LibQUAL+ 평가 등을 통해 계량적 데이터뿐만 아니라 이용자의 직접적 견해를 담은 이용자 코멘트 데이터가 점점 더 많이 수집되고 있다. 이러한 질적 데이터는 이용자의 입장을 이해하고, 도서관 서비스의 환경 개선이 필요한 영역을 확인하며, 이용자 니즈의 우선순위를 파악하는 등 도서관 서비스 개선을 위한 전략 수립에 유용한 자료로써 활용될 수 있는 것이다. 따라서 이용자 코멘트 데이터는 그 내용이 분석되고, 분석 결과를 서비스 및 정책에 반영할 필요가 있다. 본 연구는 이용자 코멘트 데이터의 활용성을 높일 수 있는 기반을 제공하고자, LibQUAL+ 설문의 이용자 코멘트 분석을 중심으로 하여 실제 외국 도서관의 LibQUAL+ 설문 이용자 코멘트 분석 방법을 알아보고, 분석을 위해 사용된 질적 데이터 분석 소프트웨어 및 분류표 등 분석도구에 대해 살펴보았다. 또한, 대표적 질적 데이터 분석 소프트웨어와 외국에서 LibQUAL+ 이용자 코멘트 분석을 위해 개발된 분류표를 최근 국내 대학도서관에서 시행된 LibQUAL+ 설문의 이용자 코멘트 일부에 적용하여 분석해봄으로써 그 유용성을 확인하였다.

Keywords

References

  1. 김영천, 김진희 (2008). 질적 연구에서의 자료분석: 소프트웨어 접근의 이해. 교육인류학연구, 11(1), 1-35.(Kim, Young-chun, & Kim, Jin-hee (2008). Data analysis in qualitative research: Understanding software program. Anthropology of Education, 11(1), 1-35.)
  2. 심원식, 이은철 (2013). LibQUAL+를 활용한 국내 대학도서관 서비스 품질 측정 사례 조사. 정보관리학회지, 30(2), 245-268. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2013.30.2.245(Shim, Won Sik, & Lee, Eun-Chul (2013). Service quality assessment of university libraries in Korea using LibQUAL+: A case study. Journal of the Korean Society for Information Management, 30(2), 245-268. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2013.30.2.245)
  3. 심원식, 이은철, 정승찬, 윤주영 (2013). 대학도서관 품질 평가를 위한 기초 연구. 서울: 한국교육학술정보원.(Shim, Won Sik, Lee, Eun-Chul, Chung, Seong-Chan, & Yoon, Ju-Young (2013). Basic research on evaluating service quality in academic library. Seoul: Korea Education & Research Information Service.)
  4. Begay, W., Lee D. R., Martin, J., & Ray, M. (2004). Quantifying qualitative data: Using LibQUAL+ comments for library-wide planning activities at the University of Arizona. Journal of Library Administration, 40(3-4), 111-119. http://dx.doi.org/10.1300/J111v40n03_09
  5. Brown University (2005). Brown University's LibQUAL+ taxonomy. Retrieved from http://www.libqual.org/documents/admin/BrownU_2005_LQ_qual_method.pdf
  6. Dennis, B., & Bower, T. (2008). Using content analysis software to analyze survey comments. Portal: Libraries and the Academy, 8(4), 423-437. http://dx.doi.org/10.1353/pla.0.0015
  7. Gibbs, G., Taylor, C., Lewins, A., & Fielding, N. (2007, April). International survey of users of qualitative data analysis and CAQDAS. Paper presented at CAQDAS 07: Advances in Qualitative Computing Conference, University of London. Quoted in Kim, Young-chun, & Kim Jin-hee (2008, p.7).
  8. McNiff, L. (2013, February 26). Email conversation with librarians from several institutions.
  9. Neurohr, K., Ackermann, E., O'Mahony, D. P., & White, L. S. (2013). Coding practices for LibQUAL+(R) open-ended comments. Evidence based Library and Information Practice, 8(2), 96-113. Retrieved from https://ejournals.library.ualberta.ca/index.php/EBLIP/article/view/19648/15251
  10. Oklahoma State University (2009). A taxonomy for open-ended comments. Retrieved from http://libraryassessment.org/bm-doc/neurohr-karen-2012-poster.pdf
  11. Rehman, S. U., & El Hadi, W. M, (2012, March). Perceptions of Pakistani users about library service quality: LibQUAL Comments. Library Philosophy and Practice, 2012. Retrieved from http://unllib.unl.edu/LPP/rehman-elhadi.htm
  12. Rettie, R., Robinson, H., Radke, A., & Ye, X. (2007, April). The use of CAQDAS in the UK market research industry. Paper presented at CAQDAS 07: Advances in Qualitative Computing Conference, University of London. Quoted in Kim, Young-chun, & Kim Jin-hee (2008, p. 7).
  13. Rodriquez, J. (2007). Summary analysis of qualitative comments from LibQual survey, Spring 2007. Retrieved from http://www.library.umass.edu/assets/aboutus/assessment/attachments/SADRIreport.pdf
  14. Thompson, B., Kyrillidou, M., & Cook, C. (2007). User library service expectations in health science vs. other settings: a LibQUAL+(R) Study. Health Information & Libraries Journal, 24(1), 38-45. http://dx.doi.org/10.1111/j.1471-1842.2007.00744.x
  15. Wilson, F. (2004). LibQUAL+ 2002 at Vanderbilt University. Journal of Library Administration, 40(3), 197-240. http://dx.doi.org/10.1300/J111v40n03_15

Cited by

  1. A Study on Measuring the Benefits of Public Libraries vol.48, pp.2, 2014, https://doi.org/10.4275/KSLIS.2014.48.2.307