DOI QR코드

DOI QR Code

Improvement of Elementary English Digital Textbook Design

초등학교 3학년 영어 디지털 교과서의 디자인 연구

  • 김정희 (예술과 공간 디자인실, 숙명여자대학교)
  • Received : 2013.07.08
  • Accepted : 2013.09.01
  • Published : 2013.09.30

Abstract

This research comes from the premise that a student-oriented English digital textbook's design should be age appropriate. Our study is intended for third-year elementary students, since that age is the onset of English education within the Korean national curriculum. Our proposal focuses on this age's need for concrete information. Three popular textbooks' designs were analyzed using Cress's "Grammar Flame of Visual Design [Cress 2006]," and the results reflected in our modified book design. Via two case studies, a focus group interview, questionnaire, and observation analysis, we learned that the design of an age-appropriate digital English textbook changes the effectiveness of the education. An age-appropriate modified digital English textbook improves student satisfaction and interest. Our research proposes a systematic textbook design guide for age-specific preferences and characteristics.

본 연구는 특정 학습자를 대상으로 한 영어 디지털 교과서는 사용자를 고려한 디자인이 필요하다는 데서 출발하였으며 사용자는 영어 공교육의 시작 학년으로 구체적 사물의 제시에 의한 인지와 이해가 쉬운 초등학교 3학년 어린이를 대상으로 하였다. 이를 위하여 선호도가 높은 3종 교과서를 중심으로 '크레스의 시각디자인 문법틀[Gunther Kress, 2006]'에 의해 디자인 분석을 시행하였고 그 결과에 의해 수정된 디자인으로 초등학교에서 두 차례의 사례 연구, FGI, 설문, 관찰 분석을 통해 사용자의 특성을 고려한 영어 디지털 교과서 디자인에 의한 교육 효과에 변화가 있는지 실험하였다. 분석 결과 사용자를 고려한 디자인 요소로 수정한 영어 디지털 교과서가 학생들에게 만족도가 높았으며, 어린이들이 흥미를 가지고 수업에 집중하는 것이 관찰 되었다. 한편 사례 연구 결과 사용자에 맞춘 디자인 요소로 영어 디지털 교과서를 기획하는 것이 교육의 선호도 및 효과에 영향을 주는 것이 확인되었다. 본 연구 결과는 향후 초등학교 3학년 어린이를 대상으로 한 영어 디지털 교과서 디자인 기획에 있어서 디지털 교과서만을 위한 체계적인 디자인 가이드와 사용자 연령의 선호도 및 특성을 고려한 디자인 제안이 될 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 김태련 외 15인, 발달심리학, 학지사, 2011.
  2. 정동빈, 어린이 영어교육, 한국문화사, 2009.
  3. 김정희, 초등학교 디지털교과서 디자인에 대한 연구, 숙명여자대학교, 석사학위논문, 2008.
  4. 김정희, 초등학교 3학년 영어교과서의 부록디자인에 관한 연구, v.24, 한국 일러스트레이션학회, 2010.
  5. 김정희, EBS 어린이 영어 교육 Web Site의 인터렉션 디자인 분석, v.25, 한국 일러스트레이션학회, 2010.pp.33-34
  6. 김정희, 영어 교육 디지털 콘텐츠 UX디자인에 관한 연구, v.31, 한국 일러스트레이션학회, 2012, pp.35-37
  7. Dong, Ying, A Cross-cultural Comparative Study on Users' Perception of the Webpage: With the focus on Cognitive Style of Chinese, Korean and American, 석사학위논문, 한국과학기술원, 2007. pp.80-88
  8. Ben Shneiderman, Designing the user inteface: strategies for effective human- computer interraction, Upper Saddle river Haelow, Person Education, 2010.
  9. Bill scott & Theresa neil, Designing web interfaces, O'Reilly, 2009.
  10. Catriona Campbell, Customer experience and web design, Henry stewart talks, 2010.
  11. Dan Saffer, Designing for Interactive, Acon, 2010.
  12. G. Kress, The Grammar of Visual Design, Theovan Leeuwen, Routledge, Vol. 2006, No. 1, pp. 16-78
  13. Kim golombiskye & Rebecca, White space is not your enemy, Focal Press, 2010.
  14. Lindsey marshall, How to use images, Laurence king, 2010.
  15. M. Sime, Children's Perception of Piaget, Hakjisa, 1996.
  16. 한국교육학술정보원 LG 전자 디자인 센터 디지털 교과서 관련 프로젝트(2010-2011)