DOI QR코드

DOI QR Code

Trend Analysis of Secondary School Chemistry Teacher Certification Examination: School Years 2009~2013

2009~2013학년도 중등교사 임용시험 화학교과 내용학 문항의 출제 경향 분석

  • Received : 2013.08.05
  • Accepted : 2013.10.02
  • Published : 2013.10.31

Abstract

This study analyzed questions related to the content knowledge on the subject of chemistry for middle and high school teacher employment examinations conducted from the school years 2009 to 2013 based on the evaluation scope of the chemistry subject content knowledge and evaluation contents that were presented by the Korea Institute for Curriculum and Evaluation (KICE). To achieve the objectives of this study, a total of 140 questions were collected with respect to the questions that appeared on the test over the last 5 years, which aimed to evaluate the level of applicants' knowledge related to the contents of chemistry subject. The ratio of the contents covered in the test was assessed based on the scope of evaluation and the items for evaluation among the 4 subjects. Based on the results, suggestions were presented in relation to the operation of the chemistry curriculum for the Department of Chemistry Education at the college of education or the restructuring of the evaluation scope. There was a significant difference in the ratio of items that appeared on the test among the 4 subjects related to the content knowledge on chemistry. Also, there was a remarkable difference in the ratio of items covered in the test among the evaluation scope by subject. The results of the analysis on the evaluation content items suggested that 41 items out of 122 did not appear in the teacher employment examination for 5 years. Based on such results of analysis, this study discussed the need for readjusting the ratio of items covered in the test on content knowledge related to chemistry or the evaluation scope and evaluation content items.

본 연구는 교육과정 평가원이 제시한 화학과 교과 내용학 평가 영역 및 평가 내용 요소에 따라 2009학년도부터 2013학년도까지, 중등교사 임용시험에서 출제된 화학과 문항을 분석한 것이다. 연구의 목적을 달성하기 위해 5년간 출제된 화학과 교과내용학 1차 시험 140 문항을 수집하여 4개 과목간, 평가영역 및 평가내용요소에 따라 출제된 비율을 분석하였고, 그 결과를 토대로 사범대학 화학교육과 교육과정의 운영이나 평가 영역의 재조정에 대한 시사점을 도출하였다. 연구 결과 화학과 4개 과목 간 출제 비중에 있어서 현저한 차이가 있으며, 과목별 평가영역 간에도 출제비중에 있어서 큰 차이가 있는 것으로 나타났다. 평가내용요소의 분석에 있어서도 122개 중에서 41개가 5년 동안 교사 임용시험에 출제되지 않은 것으로 나타났다. 이러한 분석 결과에 근거하여 화학과 임용시험의 출제 과목 간의 비중이나 평가영역 및 평가 내용요소에 대한 재조정의 필요성을 제언하였다.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부 (2006). 신규 교사의 자질과 능력에 관한 일반기준.
  2. 박승재, 조희형 (1993). 과학 교직관과 과학 교사상에 대한 문헌 연구 및 실태 조사. 한국과학교육학회지, 13(3), 377-388
  3. 손충기 (2004). 사범대학 교육과정 편성.운영방법 개발을 위한 교사의 요구 분석 연구. 교육과정연구, 22(4), 251-271.
  4. 장인나 (2010). 2009학년도 개정안 이전과 이후의 중등화학교사 임용시험 출제 경향 비교.분석. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  5. 최영준(2006). 중등과학교사 임용시험에서 과학교육론의 출제경향분석. 교육연구, 2(1), 99-112.
  6. 최호성, 박창언, 최병옥 (2012). 교육과정 : 이론과 실천. 서울 : 교육과학사.
  7. 한국교육과정평가원 (2008). 표시과목 "화학" 의 교사 자격 기준 개발과 평가 영역 상세화 및 수업 능력 평가연구 : 2009학년도 개편 중등교사임용후보자 선정경쟁시험. 서울 : 한국교육과정평가원.
  8. 홍맹표 (2002). 공통과학(물리) 교사 양성의 문제점 및 개선방안. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문.

Cited by

  1. Analysis according to Evaluation Contents Item of Problems Related 'Biology' Subject Contents Knowledge in Secondary School Teacher Certification Examination vol.53, pp.1, 2013, https://doi.org/10.15812/ter.53.1.201403.143
  2. Implications of Teacher Training for Pre-service Secondary Biology Teachersat the College of Education through Analysing the Examinationfor Appointing Secondary School Biology Teachers vol.44, pp.1, 2013, https://doi.org/10.15717/bioedu.2016.44.1.179
  3. 중등물리교사임용시험의 광학 문항 분석 vol.28, pp.5, 2013, https://doi.org/10.3807/kjop.2017.28.5.187
  4. Analysis of the Examination for Selecting Secondary School Chemistry Teachers vol.21, pp.4, 2017, https://doi.org/10.24231/rici.2017.21.4.303
  5. An Exploration of Validity of the Essay Type Examination on Pedagogy for Secondary-School Teacher’s License vol.21, pp.4, 2017, https://doi.org/10.24231/rici.2017.21.4.367
  6. Analysis of Biology Contents in the Secondary School Teacher’s Certification Examination of 2014-2017: Focus on Core Concepts, Inquiry Skills, Problem Solving Skills and Answer Structure vol.21, pp.4, 2013, https://doi.org/10.24231/rici.2017.21.4.383