DOI QR코드

DOI QR Code

Intermedia Agenda-setting Effects: Political Debates on TV and Twitter

트위터의 매체 간 의제설정 : TV 토론 방송과 트위터의 여론 형성 과정에 관한 연구

  • 이승희 (이화여자대학교 언론홍보영상학과) ;
  • 임소혜 (이화여자대학교 언론홍보영상학과)
  • Received : 2013.09.30
  • Accepted : 2013.10.30
  • Published : 2014.01.28

Abstract

This study attempts to explore the inter-media agenda setting effect between television and Twitter based on the framework of the two-step flow theory. Twitter's increasingly important role in political communication can be effectively addressed by examining the process by which Twitter users form their opinions on television debate program. Content analyses of Twitter discussions after television debate of the Korean presidential candidates provided interesting insights into how Twitter's opinion leaders reflect on the televised debates. The results show that Twitter mentions rather focus on personality traits of the candidates while television debates emphasize the candiates' policy issues. Specifically, Twitter users mainly concentrated on the political ideology and morality of the candidates. In sum, Twitter seems to have its own way of influencing the public opinion separately from the television.

본 연구는 기존의 대중매체를 통한 정보전달의 두 번째 단계로서의 트위터의 여론형성에 대한 탐색적 연구로서, 정당의 대중매체를 통한 메시지가 화자, 발언의 목적, 발언의 주제에 따라 트위터 이용자들이 어떤 여론을 형성하며 메시지를 재확산 시키고 있는지를 2012년 3차 대선토론 프로그램을 통해 탐구하고자 했다. 연구결과, TV토론이 트위터 이용자로 하여금 "대선후보 토론"이라는 공통된 의제에 주목시키고 트위터 상에서 관련 논의를 증가시켰다는 점에서 광의적으로는 매체 간 의제설정이 기능했다고 볼 수 있다. 그러나 실제로 TV토론에서 정책 주제가 주로 다루어진 데 반해 트위터에서는 후보의 인간적 특성에 대한 논의가 주로 이루어졌으므로, TV토론과 관련된 세부적인 주제에 있어서 트위터는 TV토론과 독립적으로 분리된 별개의 여론을 형성하는 것으로 이해될 수 있다. 또한 트위터의 여론은 상대후보의 정치적 이상이나 인간적 자질에 대한 공격을 통해 다른 이용자들의 공감을 얻는 과정으로 형성이 되고 있었으며, 이데올로기와 도덕성이 주요 이슈인 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 박상호, "SNS의 여론형성과정과 참여행태에 관한 고찰", 한국언론정보학보, 제58권, pp.55-73, 2012.
  2. 홍주현, "소셜 네트워크 서비스(SNS:Social Network Service)상의 담론 분석을 통한 인지적, 정서적 측면의 여론 변화 연구", 커뮤니케이션학연구, 제19권, 제3호, pp.5-25, 2011.
  3. 강장묵, "스마트폰이 정치 참여 과정에 미치는 영향과 사례 그리고 거버넌스에 관한 소고", 사이버사회문화, 제2권, 제1호, pp.147-163. 2011.
  4. 박준, 최홍, 박성민, 소셜미디어가 여는 새로운 정책 환경, 삼성경제연구소-CEO Information, 2011.
  5. 최민재, 이홍천, 김위근, "소셜네트워크서비스 이용이 정치적 의사결정에 미치는 영향 : 2011년 10.26 서울특별시장 보궐선거 사례", 언론과학연구, 제12권, 제2호, pp.502-533, 2012.
  6. 민정식, "트위터(Twitter) 이용과 정치 참여 : 트위터 이용 형태를 중심으로", 언론과학연구, 제12권, 제2호, pp.274-303, 2012.
  7. 박선영, "SNS를 통한 구전 효과가 영화 흥행에 미치는 영향 : <써니>의 사례를 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제7호, pp.40-53, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.07.040
  8. D. A. Shamma, L. Kennedy, and E. Churchill, "Tweet the debates," ACM Multimedia Workshop on Social Media(WSM), 2009.
  9. 김재범, 이계현, "여론과 미디어: 다원적 무지와 제3자 가설에 대한 연구", 한국언론학보, 제31호, pp.63-86, 1994.
  10. http://www.koreanclick.com/information/info_data_view.php?id=294
  11. biron.usc.edu/-kumarsun/Reports/EE599.pdf
  12. Cuneyt Gurcan Akcora, Murat Ail Bayir, Murat Demirbas, and Hakan Ferhatosmanoglu, "Identifying Breakpoints in Public Opinion," In 1st Workshop on Social Media Analytics, 2010.
  13. Diakopolous A. Nicholas and D. A. Shamma, "Characterizing debate performance via aggregated twitter sentiment," In Conference on Human Factors in Computing Systems(CHI), 2010.
  14. J. W. Dearing and M. E Rogers, Agenda setting, Sage, 1998.
  15. P. F. Lazarsfeld, B. Berelson, and H. Gaudet, The people's choice: How the voter makes up his mind in a presidential campaign, Columbia University Press, 1944.
  16. 이원태, 차미영, 양해륜, "소셜미디어 유력자의 네트워크 특성", 언론정보연구, 제48권, 제2호, pp.44-79, 2011.
  17. blog.globis.co.jp/hpri_english/2010/05./public-opinion.html
  18. 박호성, 곽해운, 차미영, 문수복, "소셜 네트워크에서의 인플루엔셜 랭킹", 정보과학회지, 제28권, 제3호, pp.24-30, 2010.
  19. 김효동, "메시지 특성, 행위의 결과, 추구 가치에 기반한 리트윗 행위", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제3호, pp.131-140, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.03.131
  20. Jae Kook Lee, "The Effect of The Internet on Homogeneity of The Media Agenda: A Test of The Fragmentation Thesis," J&MC Quarterly, Vol.84, No.4, pp.745-760, 2007.
  21. B. Lee, Karen M. Lancendorfer, and K. Lee, "Agenda-Setting and the Internet: The Intermedia Influence of Internet Bulletin Boards on Newspaper Coverage of the 2000 General Election in South Korea," Asian Journal of Communication, Vol.15, pp.57-71, 2005. https://doi.org/10.1080/0129298042000329793
  22. Mark Tremayne, Nan Zheng, J. Lee, and J. Jeong, "Issue Publics on the Web: Applying Network Theory to the War Blogosphere," Journal of Computer-Mediated Communication, Vol.12, pp.290-310, 2006. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2006.00326.x
  23. S. D. Reese, L. Rutigliano, K. Hyun, and J. Jeong, "Mapping the Blogosphere Professional and Citizen-Based Media in the Global News Arena," Journalism, Vol.8, No.3, pp.235-261, 2007. https://doi.org/10.1177/1464884907076459
  24. D. Williams, M. F. P. Ursu, K. Bergstron, I. Kegel, and J. Meenowa, "An emergent role for TV in social communication," In European Interactive Television Conference(Euro TV), 2009.
  25. 임소혜, 정지인, "3D 영상의 입체성이 콘텐츠 특성에 따라 이용자의 심리적 반응에 미치는 효과: 콘텐츠의 유인가와 각성도를 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제6호, pp.211-222, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.06.211
  26. 권태형, 소셜 네트워크 서비스가 선거유권자에게 미치는 영향에 관한 연구, 숭실대학교 박사학위 논문, 2012.
  27. http://www.segye.com/Articles/News/Politics/Article.asp?aid=20121204024673&subctg1=&subctg2=&OutUrl=naver
  28. Y. Choi and William L. Benoit, "A Functional Analysis of French and South Korean Political Leaders' Debates," Speaker and Gavel, Vol.46, pp.59-80, 2009.
  29. http://review.chosun.com/site/data/html_dir/2012/12/18/2012121800436.html
  30. 이준웅, 김은미, 김현석, "누가 인터넷 토론에서 영향력을 행사하는가? : 온라인 의견 지도자의 속성", 한국언론학보, 제51권, 제3호, pp.358-384, 2007.
  31. 장덕진, 김기훈, "한국인 트위터 네트워크의 구조와 동학", 언론정보연구, 제48권, 제1호, pp.59-86, 2011.
  32. B. Berelson, Content analysis for the social sciences and humanities, Addison-Wesley, 1952.
  33. O. Holsti, Content analysis in communication research, Free Press, 1969.

Cited by

  1. A Study on the Agenda Rank-Order Correlation between Twitter and Portal News about Sewol Ferry Catastrophe vol.16, pp.3, 2015, https://doi.org/10.7472/jksii.2015.16.3.105