DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Effects of a Bibliotherapy Program on the Stress Recognition and Reactions of Middle School Students: With a Focus on Picture Books and Paper Craft Art Activities

독서치료 프로그램이 중학생의 스트레스 인지와 반응에 미치는 영향에 관한 연구 - 그림책 조형활동을 중심으로 -

  • Received : 2014.11.15
  • Accepted : 2014.12.08
  • Published : 2014.12.30

Abstract

This study aims to present the effects that a bibliotherapy program based on picture books and paper craft art activities had on middle school students' stress recognition and the changes in their reactions. To this end, we adopted an experimental research design model with pre/post-test measurements of stress recognition and reactions using first grade middle school students with emotional difficulties. The results show that a bibliotherapy program based on picture books and paper craft art activities does have significant effects on the stress recognition and reactions of middle school students. The 5 of 5 sub-domains of the stress recognition had significant difference. The sub-domains are: family environment, friends, study, teacher/school. The 6 of 7 sub-domains of the stress reactions except fatigue had significant difference. The sub-domains are: tention, frustration, anger, depression, somatization, aggression.

본 연구는 중학생을 대상으로 종이조형을 활용한 그림책 독서치료프로그램을 실시한 후 학생들의 스트레스 인지와 스트레스 반응에 어떠한 영향을 미치는지 파악하고자 수행되었다. 이를 위하여 정서적 어려움을 겪고 있는 것으로 밝혀진 중학교 1학년 학생을 대상으로 연구를 수행하였다. 연구결과, 종이조형을 활용한 그림책 독서치료 프로그램은 중학생의 스트레스 인지와 스트레스 반응에 효과적인 것으로 나타났다. 스트레스 인지의 하위요인 중 가정환경, 친구, 학업, 교사/학교는 모두 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 스트레스 반응의 하위요인에서는 피로를 제외하고 긴장, 좌절, 분노, 우울, 신체화, 공격성에 통계적으로 유의한 차이가 나타났다.

Keywords

References

  1. 강신자. 2012. 종이조형기법을 활용한 창의적 미술표현 지도 방안: 초등학교 고학년을 중심으로. 석사학위논문. 한국교육대학교 교육대학원.(Kang, Shinja. 2012. A Study to Guide Creative Art Expression Utilizing Paper Sculpture Techniqueide: Centering on Upper Grade of Elementary School. M.A. thesis, The Graduate School of Education Korea National University of Education Chung-Buk.)
  2. 강태순. 2003. 종이조형을 활용한 수업 방안에 관한 연구: 중학교 1학년 꾸미기와 만들기 수업을 중심으로. 석사학위논문. 건국대학교.(Kang, Tae Soon. 2003. A Study on Teaching Plan Made Efficient Use of Paper Formativeness: Mainly Decoration and Making at Art Class in 1st Year of Middle School. M.A. thesis, The Graduate School of Education Konkuk University.)
  3. 고경봉, 김찬형, 박중규. 2000. 스트레스반응척도의 개발. 신경정신의학, 157: 707-719.(Koh, Kyung Bong, Chan Hyung Kim, and Joong Kyu Park. 2000. "Development of the Stress Response Inventory." Journal of Korean Neuropsychair, 157: 707-719.)
  4. 김수영. 2000. 중학생의 스트레스 요인과 대처양식에 관한 연구. 석사학위논문. 전북대학교 교육대학원.(Kim, Su Young. 2000. A Study on the Factors of Stress and the Stress Coping Style of Middle School Students. M.A. thesis, The Graduate School of Education Chonbuk University.)
  5. 도기봉. 2008. 학교폭력에 영향을 미치는 공격성과 생태체계요인의 상호작용 효과. 청소년복지연구, 10: 73-92.(Do, Gie Bong. 2008. "The Interaction Effects between Factors in Ecology System and Aggression Affecting School Violence." Studies on Youthwelfare, 10: 73-92.)
  6. 서기자. 2006. 청소년의 부정적 정서 해소를 위한 독서치료 연구. 독서치료연구, 2: 73-97.(Seo, GiJa. 2006. "The Study of Bibliotherapy for Relief of Negative Emotion in Young Adults." Korean Association of Bibliotherapy, 2: 73-97.)
  7. 서석진. 2012. 독서치료가 품행장애 청소년의 부적응행동에 미치는 효과. 박사학위논문. 대구대학교 대학원.(Seo, Seok-Jin. 2012. The Effects of Bibliotherapy on Maladjusted Behavior of Adolescents with Conduct Disorder. Ph. D. diss., The Graduate School of Daegu University.)
  8. 손혜련. 2011. 합리.정서.행동치료를 바탕으로 한 독서치료가 아동의 일상적 스트레스와 스트레스 대처행동에 미치는 효과. 석사학위논문. 경북대학교 대학원.(Son, Hye Ryeon. 2011. The Effect of Literature Therapy Based on Rational Emotive Behavior Therapy Regarding Daily Stress in Children and their Strategies for Coping with Stress. M.A. thesis, The Graduate School of Education Kyung Pook University.)
  9. 양승연. 2004. 청소년의 자살생각과 스트레스와의 관계에 관한 연구. 석사학위논문. 한남대학교대학원.(Yang, Seung-Youn. 2004. A Study on the Relationship Between Suicidal Ideation and Stress of Adolescents. M.A. thesis, The Graduate School Hannam University.)
  10. 이정화. 2008. 중학교 국어교과서에 기초한 독서치료 프로그램이 중학생의 자아존중감에 미치는 효과. 석사학위논문. 부경대학교 교육대학원.(Lee, Joung Hwa. 2008. The Effect of Bibliotherapy Program Based upon Literature Units of Korean Language Textbook on Self-esteem of Middle School Students. M.A. thesis, The Graduate School of Education Pukyong University.)
  11. 임미례. 2010. 청소년의 스트레스, 절망감, 사회적 지지와 자살생각과의 관계. 석사학위논문. 중앙대학교 교육대학원.(Yim, Mi Lye. 2010. Relationship between Suicidal Ideation and Stress, Despair, and Social Support in Adolescence. M.A. thesis, The Graduate School of Education Chung-Ang University.)
  12. 장혜경. 2013. 아동.청소년을 위한 독서치료의 실제. 서울: 중문출판사.(Jang, Hye-Kung. 2013. The Practice of Bibliotherapy for Child and Youth. Seoul: Joongmoon Publisher.)
  13. 전정림. 2011. 중학교 미술교육에서 자기표현을 위한 미술치료 활용방안에 관한 연구. 석사학위논문. 한양대학교 교육대학원.(Jeon, Jeong Lim. 2011. A Study on the Application of Art Therapy to Self-expression in Secondary Art Education. M.A. thesis, The Graduate School of Education Hanyang University.)
  14. 조은주. 2011. 독서치료 프로그램이 노인 스트레스 감소에 미치는 효과 연구. 박사학위논문. 상명대학교 대학원.(Cho, Eun-Joo. 2011. A Study on the Effectiveness of Bibliotherapy Program to Reduce Stress of the Elderly. Ph. D. diss., The graduate school of Sangmyung University.)
  15. 조현영. 2013. 독서치료 프로그램이 청소년의 주관적 안녕감과 영적 안녕감에 미치는 영향. 석사학위논문. 고려대학교 교육대학원.(Cho, Hyun Young. 2013. The Effect of Bibliograpy on the Adolescents' Subjective Well-being and Spiritual Well-being. M.A. thesis, The Graduate School of Korea University.)
  16. 최윤정. 2001. 그림책. 서울: 비룡소.(Choi, Youn-Jeong. 2001. Picturebook. Seoul: Biryongso.)
  17. 통계청. 2012. 2012 청소년 통계 [online]. [cited 2014.3.4]. .(Statistics Korea. 2012. Adolescent Statistics [online]. [cited 2014.3.4]. .)
  18. 한국도서관협회. 2007. 독서치료를 위한 상황별 도서목록: 증보편. 서울: 한국도서관협회.(Korean Library Association. 2007. Bibliographic Tool for Bibliotherapy Practices: Enlarged Edition. Seoul: KLA.)
  19. 한상영. 2005. 중학생의 스트레스, 정신건강 및 신체증상에 관한 조사 연구. 석사학위논문. 관동대학교 일반대학원.(Han, Sang-Young. 2005. A Study on the Stress, Mental Health, and Physical Symptoms of Middle School Students. M.A. thesis, The Graduate School of Kwandong University.)
  20. 현명희. 2005. 종이 접기 활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향. 석사학위논문. 한남대학교 교육대학원.(Hyeon, Myeong-Hui. 2005. The Effects of Paper Folding Activity on Children's Emotional Intelligence. M.A. thesis, The Graduate School of Education Hannam University.)
  21. Causey, D. L. and E. F. Dibow. 1992. "Development of a Self-Report Coping Measure for Elementary School Children." Journal of Clinical Child Development, 21: 47-59.
  22. Nodelman, Perry. 2001. 어린이 문학의 즐거움. 서울: 시공주니어.(Nodelman, Perry. 2001. The Pleasure of Children Literature. Seoul: Sigongjunior.)

Cited by

  1. 독서교육프로그램의 자아존중감 및 독서태도에 대한 영향 - M고등학교 학생을 대상으로 - vol.27, pp.3, 2014, https://doi.org/10.14699/kbiblia.2016.27.3.235