DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of Research Behaviors in Bibliotherapy Programs: Focusing on Journal Articles during 2001-2014

독서치료 프로그램의 연구행태 분석 - 2001년-2014년 학술논문을 중심으로 -

  • 이명희 (상명대학교 인문사회과학대학 문헌정보학과)
  • Received : 2014.11.16
  • Accepted : 2014.12.09
  • Published : 2014.12.30

Abstract

This study was conducted to contribute to the improvement of bibliotherapy programs in the LIS field by analyzing 76 bibliotherapy program researches of 6 different major fields published in journals during 2001 to 2014. The programs were analyzed in terms of research trends, major areas, subjects and detail subjects. According to the study, the proportion of graduate students was higher than that of professors and instructors in terms of researchers' status in LIS and psychology. Also, programs for elementary students were found to be frequently carried out in schools and libraries by all fields. As for the topics of the programs, self-esteem was the most frequent topic and others such as depression, broken families, sociality, academic achievement and interpersonal relationships were also being dealt with. Detail subjects, measurement tools and application data have been proposed according to different research subjects.

본 연구는 문헌정보학 분야의 독서치료 프로그램 수준 향상에 기여하기 위해 2001년도부터 2014년도까지 학술지에 기록된 총 6가지 전공분야의 독서치료 프로그램에 대한 논문들을 대상으로 수행되었다. 논문들의 연구경향, 전공영역별 내용과 연구주제별 내용, 연구주제별 세부주제 등을 분석한 결과, 일반적으로 연구자의 신분은 교수 강사의 비중이 대학원생보다 높았으나 문헌정보학과 심리학 분야에서는 대학원생의 비중이 교수 강사의 비중보다 높았다. 또한, 모든 분야에서 초등생을 대상으로 학교와 도서관에서 프로그램이 자주 실시된 것으로 나타났다. 연구주제별로는 자존감 관련 프로그램이 가장 많이 진행되었으며 그 외에 우울증, 결손가정, 사회성, 학업성취, 대인관계 등의 주제들이 다루어지고 있었다. 연구주제별로 세부주제와 측정도구, 활용자료 등이 제시되었다. 제언으로 독서치료 프로그램의 추후 독후 활동에 대한 분석, 심리학적 제 이론의 적용 등을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 고용남, 이명우. 2011. 독서치료 집단상담 프로그램의 효과에 대한 메타분석. 상담학연구, 12(2): 489-504.(Ko, Yong-Nam and Myung-Woo Lee. 2011. "A Meta-Analysis on the Effectiveness of Group Bibliotherapy." Journal of Counseling, 12(2): 489-504.)
  2. 김갑선. 2007. 독서치료 관련 학위논문의 연구경향 분석: 1984-2006. 독서문화연구, 6: 153-187.(Kim, Kap Seon. 2007. "Research Trend in the Korean Theses of Bibliotherapy: 1984-2006." Reading Culture Research Institute Journal, 6: 153-187.)
  3. 김욱준. 1999. 독서요법이 초등학생의 주의력 결핍 과잉행동 감소에 미치는 효과. 석사학위논문. 동아대학교 교육대학원, 교육학과.(Kim, Uk-Jun. 1999. Effects of Bibliotherapy on the Attention Deficit Hyperactivity Disorder of Elementary School Students. M.A. thesis. Dong-A University, Graduate School of Education, Dept. of Education.)
  4. 김현희 외. 2001. 독서치료. 서울: 학지사.(Kim, Hyun-Hee et al. 2001. Bibliotherapy. Seoul: Hakjisa.)
  5. 윤인현. 2005. 독서치료에 관한 자료 연구. 독서문화연구, 5: 117-139.(Yoon, In-Hyun. 2005. "A study on the Reference of Bibliotherapy." Reading Culture Research Institute Journal, 5: 117-139.)
  6. 이명희. 2014. 독서치료 연구의 전공영역별 연구행태 분석. 한국문헌정보학회지, 48(1): 215-235.(Lee, Myeong-Hee. 2014. "An Analysis of Research Behaviors in Bibliotherapy Study among 5 Fields." Journal of Korean Library and Information Society, 48(1): 215-235.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2014.48.1.215
  7. 인형숙. 2008. 어린이를 위한 독서치료 연구의 국내 동향분석: 2001년-2007년 학위논문을 중심으로. 석사학위논문. 총신대학교 교육대학원, 교육학과.(In, Hyung-Sook. 2008. An Analysis on the Current Trend of Bibliotherapy Study for Young Children in Korea Based on the Research Papers from 2001 to 2007. M.A. thesis. Chongshin University, Graduate School of Education, Dept. of Education.)
  8. 장원영, 김재준. 1976. 학교도서관을 통한 부적응 학생지도에 관한 실천연구. 경북도협, 3집: 9-22.(Chang, Won-Young and Jae-Jun Kim. 1976. "Counseling for Maladjusted Students Using School Libraries." KyungBuk LA, vol. 3: 9-22.)
  9. 정수연, 이명규. 2011. 초등학생 독서치료 프로그램 관련 학위논문의 동향분석: 2003-2010. 한국비블리아학회지, 22(3): 317-333.(Jung, Soo-Youn and Myoung-Gyu Lee. 2011. "A Trend Analysis on the Bibliotherapy Program for Elementaiy School Students in Korea: 2003-2010." Journal of the Korean Biblia Society)
  10. 최선희. 1997. 아동의 자아개념과 인간관계 증진을 위한 독서요법의 효과. 석사학위논문. 경북대학교 교육대학원, 교육학과.(Choi, Sun-Hee. 1997. Effects of Bibliotherapy of Elementary School Children on Social Self- Concepts and Human Relations. M.A. thesis. Kyungpook National University, Graduate School of Education, Dept. of Education.)
  11. 최태산 외. 2006. 국내 독서치료 연구동향: 독서치료 관련논문을 중심으로 (1988-2005). 놀이치료연구, 9(1): 17-31.(Choi, Tae San et al. 2006. "The Trends of Bibliotherapy Study in Korea: Based on Published Articles about Bibliotherapy (1988-2005)." Korean Journal of Play Therapy, 9(1): 17-31.)
  12. 한윤옥. 2003. 독서치료를 위한 상황별 독서목록의 기초적 요건에 관한 연구: 상황설정 및 분류체계와 관련하여. 한국문헌정보학회지, 37(1): 5-25.(Han, Yoon-Ok. 2003. "A Study of the Basic Factors of Bibliographic Tool for the Bibliotherapy." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 37(1): 5-25.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2003.37.1.005
  13. 황금숙. 2005a. 국내 독서치료 연구동향 분석연구. 한국도서관.정보학회지, 36(1): 117-130.(Hoang, Gum-Sook. 2005a. "An Analytical Study on Research Trends of Bibliotherapy in Korea." Journal of Korean Library and Information Society, 36(1): 117-130.)
  14. 황금숙. 2005b. 외국 독서치료 연구동향 분석연구. 한국문헌정보학회지, 39(2): 305-320.(Hoang, Gum-Sook. 2005b. "An Analytical Study on Research Trends of Bibliotherapy in Overseas." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 39(2): 305-320.)
  15. Pardeck, J. T. 1994. "Using Literature to Help Adolescents Cope with Problems." Adolescence, 29(114): 421-427.
  16. Robinson, S. 2002. "A Valuable Resource for Children's Nursing Care." Paediatric Nursing, 14(5): 26-31. https://doi.org/10.7748/paed.14.3.26.s24
  17. Tanrikulu, I. 2011. "Self-Help Books and Bibliotherapy: Reflections for Turkey." Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30: 1862-1866. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.361