DOI QR코드

DOI QR Code

The outlook and challenges of teaching and learning material industry

유아교육 관련 교재교구 산업의 과제와 전망

  • Kim, Kyu-Soo (Department of Early Childhood Education, Wonkwang University)
  • 김규수 (원광대학교 유아교육과)
  • Received : 2013.09.27
  • Accepted : 2014.01.09
  • Published : 2014.01.31

Abstract

This paper investigates the challenges and outlook of textbook teaching and learning material industry. 1. The challenges of teaching and learning material industry. First, classification criteria are needed. Second, Evaluation Standard are needed. Third, quality control is needed. Fourth, ready-made products are insufficient. Fifth, economic policy for teaching and learning material industry is required. Sixth, manage system for teaching and learning material is necessary. Seventh, distribution system for teaching and learning material should be reformed. 2. The outlook of teaching and learning material industry. First, accreditation system will be introduced. Second, teaching and learning material industry will develop continually. Third, eco-friendly and sustainable system will be built. Fourth, multimedia industry will be extended. Fifth, managing system to enhance usage rate will be settled.

본 연구는 유아교육 관련 교재교구 산업의 과제와 전망에 대해 고찰한 연구이다. 교재교구 산업의 과제는 첫째, 분류기준 제시가 시급하다는 것, 둘째, 평가기준이 마련되어야 한다는 것, 셋째, 질 관리가 허술하다는 것, 넷째, 상품화된 자료가 부족하다는 것이며, 다섯째는 교재교구 산업에 대한 정부의 정책이 없다는 것과 여섯째, 교재교구의 활용에 대한 관리 시스템이 없다는 것, 마지막으로 일곱째, 교재교구 유통구조가 개선되어야 한다는 것이다. 교재교구산업의 전망은 첫째, 평가인증 제도의 도입되어야 한다는 것이고, 둘째 교재 교구산업이 성장 할 것 이라고 보는 시사점과, 셋째, 친환경적이며 지속가능한 소재가 확대된다는 것이다. 또한, 넷째, 멀티미디어 사용이 증가되며. 다섯째로 활용률 제고를 위한 관리 시스템 정착이 필요하다는 것이다. 이러한 전망을 근거로 교재교구 산업의 미래를 긍정적으로 보았다.

Keywords

References

  1. A. H. Yoon. and G. M. Park, Teaching and learning material industry for early childhood teachers, Daumsaedae, 1997.
  2. M.O.E. Early Childhood Education development plan policy research 5 years. 2013.
  3. E. Y. Kim, J. K. Kim, K. S. Choi, W. J. Cho, H. J. Cho, and J. Ann, A Study on Developing Facility Standard of Kindergartens and Day-care Centers. Korea institute of Child Care and Education, 2009.
  4. Ministry of Health and Welfare, Ministry of Health and Welfare, Evaluation Authentication Guideline for Day-care Centers. Ministry of Health and Welfare, 2012.
  5. R. K. Park, study on the actual condition of play materials in kindergarten by age, theme and interest center. MS Thesis Paichail University, 2005.
  6. Y. M. Shim, Analysis on Educational Materials of Toddler Classes in Child Care Center. MS Thesis Kong Ju National University, 2012.
  7. S. J. Yoom, Design and Implementation of Teaching Material and Tools Management Program for Kindergartens. MS Thesis Chosun University, 2002.