DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Stage Costume Designs of the Children's Play, 'The Nutcracker'

호두까기 인형의 아동극 무대의상 디자인 연구

  • 이성은 (성신여자대학교 의류학과) ;
  • 이명희 (성신여자대학교 의류학과)
  • Received : 2013.08.30
  • Accepted : 2013.12.15
  • Published : 2014.01.31

Abstract

The purpose of this study was to identify the characteristics of stage costumes of a children's play and to creatively design them for the play, 'The Nutcracker', in an attempt to expand the means of expressing designs for stage costumes for children's plays. The Nutcracker, a play written by the German author, E. T. A. Hoffman in 1816, is better known today through its ballet adaptation by Tchaikovsky, and various versions have been presented by ballet companies and drama producers. The characteristics of the stage costume in a children's play are visual artistry, decoration, activity, and visual attention. The costume shows visual artistry because stage costumes with high artistry can increase the elements of fantasy and visual satisfaction in a play for children. The various decorative elements in stage costumes can help capture the attention of children and enhance their interest in the play. As dynamic movement and lines are often used to prevent children from becoming bored, activity must be taken into account when designing stage costumes. Visual attention is required to help children become better immersed in a play, and color selections for the stage costumes need to be emphasized. Thirteen characters were selected to develop a total of 13 pieces of stage costume in a standard size for a 9-year-old child. The design was focused on enhancing the fantastic elements and the entertainment value, and diversified surface decoration techniques were applied to the costume to draw the attention of children and express the formative beauty.

Keywords

References

  1. 김현숙 (1995), 무대의상 디자인의 세계, 서울: 고려원, p. 25.
  2. Anderson, B., & Anderson, C. (1999), Costume design, Fort Worth, Texas: Harcourt Brace, p. 20.
  3. 이영숙 (2005), 무대의상, 서울: 도서출판 삼영, p. 9.
  4. 신경섭, 조규화 (1998), 무대의상의 의미전달에 관한 연구, 복식, 38, p. 83.
  5. 김영자 (1993), 패션디자인, 서울: 경춘사, p. 99.
  6. 이승연 (2006), 실물제작을 통한 오페라 마술피리 무대 의상 연구, 중앙대학교 예술대학원 석사학위논문, p. 10.
  7. 정흥숙, 이승연 (2004), 무대의상의 이해와 디자인 과정 연구, 중앙대학교 생활과학논집, 20, p. 52.
  8. 김영삼 (2006), 무대의상, 서울: 중앙대학교 출판부, p. 9.
  9. 이승연 (2006), 실물제작을 통한 오페라 마술피리 무대 의상 연구, 중앙대학교 예술대학원 석사학위논문, p. 9.
  10. 김희라 (2001), 무대의상을 통한 어린이 음악극의 이해 연구: '피터와 늑대'를 중심으로, 단국대학교 교육대학원 석사학위논문, p. 18.
  11. 남화진 (1991), 아동극 피터팬을 위한 무대의상디자인 연구, 이화여자대학교 산업미술대학원 석사학위논문, p. 26.
  12. 장혜숙 (2003), 창조적 무대의상디자인을 위한 표면 표현기법, 한국연극학회지, 21, p. 452.
  13. 장혜숙 (2003), 창조적 무대의상디자인을 위한 표면 표현기법, 한국연극학회지, 21, p. 453.
  14. 이승연 (2006), 실물제작을 통한 오페라 마술피리 무대 의상 연구, 중앙대학교 예술대학원 석사학위논문, p. 14.
  15. Goldburg, M. (1974), Children's theatre: A philosophy and method, New Jersey: Prentice-Hall Inc., p. 4.
  16. 한은숙 (2004), 한국 어린이연극의 발달과정에 관한 연구, 성균관대학교 대학원 박사학위논문, p. 18.
  17. 이상현 (1987), 아동문학강의, 서울: 일지사, p. 102.
  18. 강하리 (2003), 어린이 뮤지컬 무대의상 연구: MBC 뮤지컬 '인어공주'를 중심으로, 성균관대학교 대학원 석사학위논문, p. 21.
  19. 이상현 (1987), 아동문학강의, 서울: 일지사, p. 76.
  20. 남화진 (1991), 아동극 피터팬을 위한 무대의상디자인 연구, 이화여자대학교 산업미술대학원 석사학위논문, p. 9.
  21. 석용원 (1998), 아동문학원론, 서울: 학원사, p. 25.
  22. 조동희 (1987), 아동연극개론, 서울: 범우사, p. 72.
  23. 석용원 (1998), 아동문학원론, 서울: 학원사, p. 32.
  24. 조동희 (1987), 아동연극개론, 서울: 범우사, p. 21.
  25. 윤은경 (2006), 어린이 뮤지컬 '인어공주'의 무대의상 연구, 대전대학교 대학원 석사학위논문, p. 7.
  26. 남화진 (1991), 아동극 피터팬을 위한 무대의상디자인 연구, 이화여자대학교 산업미술대학원 석사학위논문, p. 35.
  27. 강하리 (2003), 어린이 뮤지컬 무대의상 연구: MBC 뮤지컬 '인어공주'를 중심으로, 성균관대학교 대학원 석사학위논문, p. 25.
  28. 고명신 (2009), 관객층에 따른 분장의 변화에 관한 연구, 한성대학교 예술대학원 석사학위논문, p. 37.
  29. 김희라 (2001), 무대의상을 통한 어린이 음악극의 이해 연구: '피터와 늑대'를 중심으로, 단국대학교 교육대학원 석사학위논문, p. 40.
  30. 김나연 (2009), 아동미술의 색채표현 심리 연구, 한국아동미술학회지, 8, p. 100.
  31. 강하리 (2003), 어린이 뮤지컬 무대의상 연구: MBC 뮤지컬 '인어공주'를 중심으로, 성균관대학교 대학원 석사학위논문, p. 25.
  32. 남화진 (1991), 아동극 피터팬을 위한 무대의상디자인 연구, 이화여자대학교 산업미술대학원 석사학위논문, pp. 52-92.
  33. 김희라 (2001), 무대의상을 통한 어린이 음악극의 이해 연구: '피터와 늑대'를 중심으로, 단국대학교 교육대학원 석사학위논문, pp. 38-51.
  34. 강하리 (2003), 어린이 뮤지컬 무대의상 연구: MBC 뮤지컬 '인어공주'를 중심으로, 성균관대학교 대학원 석사학위논문, pp. 40-91.
  35. 윤은경 (2006), 어린이 뮤지컬 '인어공주'의 무대의상 연구, 대전대학교 대학원 석사학위논문, pp. 6-7, pp. 22-61.
  36. Hoffmann, E. T. A. (1816), Nussknaker, 한미희 역 (2008), 호두까기 인형, 서울: 책그릇, p. 160.
  37. Hoffmann, E. T. A. (1816), Nussknaker, 최민숙 역 (2001), 호두까기 인형, 서울: 비룡소, p. 134.
  38. The Bolshoi Ballet (2004), The Nutcracker DVD, Moscow: Bolshoi Theatre.
  39. 산업자원부 기술표준원 (2004), Size Korea: 제5차 한국인 인체치수조사 사업 보고서.
  40. Barton, L. (1963), Historic costume for the stage, Boston: Walter H. Baker Co., pp. 336-337.
  41. 유태순 외 (2006), 세계민속 의상의 이해, 서울: 도서출판 신정, p. 127.
  42. Wolff, C. (1996), The art of manipulating fabric, Iola, Wisconsin: Krause, p. 155.
  43. Anawalt, P. R. (2007), The worldwide history of dress, 금기숙 외 역 (2009), 세계복식문화사, 서울: 예담, p. 234.
  44. 유태순 외 (2006), 세계민속 의상의 이해, 서울: 도서출판 신정, p. 250.
  45. 유태순 외 (2006), 세계민속 의상의 이해, 서울: 도서출판 신정, p. 122.
  46. Anawalt, P. R. (2007), The worldwide history of dress, 금기숙 외 역 (2009), 세계복식문화사, 서울:예담, p. 117.
  47. Wolff, C. (1996), The art of manipulating fabric, Iola, Wisconsin: Krause, p. 19, p. 51.
  48. Wolff, C. (1996), The art of manipulating fabric, Iola, Wisconsin: Krause, pp. 64-65.

Cited by

  1. '미디어 어린이 영어뮤지컬 마술피리' 무대의상 디자인 vol.64, pp.7, 2014, https://doi.org/10.7233/jksc.2014.64.7.114
  2. A Study on the Stage Costume Design about Feminism Play The Children's Hour vol.32, pp.None, 2014, https://doi.org/10.17246/jkdk.2014..32.014