Predictability of M-Learning Outcomes by Time management, Usefulness, and Interest in Science Education

모바일 과학학습 성과에 대한 시간관리, 유용성, 흥미의 예측력 검증

  • 이정민 (이화여자대학교 교육공학과) ;
  • 노지예 (이화여자대학교 교육공학과)
  • Received : 2013.07.30
  • Accepted : 2013.12.19
  • Published : 2014.01.30

Abstract

The purpose of this study is to examine how time management, usefulness, and interest predict m-learning outcomes. For this study, 144 high school students participated in m-learning activities during science classes. After 5 week of classes, they responded the following surveys: time management, usefulness, interest, satisfaction, perceived achievement and learning persistence. Multiple regression analyses with correlation applied to this study as a data analysis method. The results showed that time management, usefulness, interest significantly predicted learning satisfaction and persistence. In addition, time management and usefulness significantly predicted perceived achievement, Therefore, these findings imply that time management, usefulness should be considered for designing m-learning activities in high school science class.

본 연구는 시간관리, 유용성, 흥미가 모바일 과학학습 성과를 예측하는지 검증하고자 하였다. 이를 위해 A여자 고등학교 2학년 학생 144명을 대상으로 약 5주 동안 모바일 기기를 활용하여 과학수업을 진행하였다. 수업 후, 시간관리, 유용성, 흥미, 만족도, 성취도, 학습지속의향에 관한 설문 결과를 수집하여, 상관분석 및 다중회귀분석으로 데이터를 분석하였다. 연구결과, 시간관리, 유용성, 흥미가 학습성과 중 만족도, 학습지속의향을 예측하였고, 시간관리, 유용성은 인지된 성취도를 유의미하게 예측하였다. 이는 모바일 과학수업에서 학습성과를 높이기 위해서는 시간관리전략에 대한 교육프로그램 제공과, 모바일학습에 대한 긍정적인 태도를 함양할 수 있도록 하는 교육이 마련되어야 함을 시사한다.

Keywords