DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Factors Influencing SMEs' internet marketing Adoption

중소기업 인터넷마케팅 도입 영향요인에 관한 연구

  • Won, Dongjun (B&A Consulting, Dept. of Marketing) ;
  • Jo, Hyungrae (Gachon University, Dept. of Business Administration)
  • Received : 2014.10.28
  • Accepted : 2014.12.29
  • Published : 2014.12.31

Abstract

This study examines the key factors which influence the strategic consideration and intention of adoption of internet marketing of small-and-medium sized companies, based on theoretical consideration of innovation diffusion theory and previous studies related. The result of analysis shows that the degree of market competitiveness, customer dependency, the level of internet marketing knowledge and experience have significant effects on both of strategic consideration and adoption intention for internet marketing. Also, learning commitment has negative influence on strategic consideration only, while environmental dynamism does on adoption intention. Comprehensively, the findings implies that firms consider selection of internet marketing to reduce the severity of competitiveness and that firms which has more knowledge or experience about internet marketing seems to consider selection of internet marketing through the perception of the effects of internet marketing or possible access to internet marketing. Based on the findings that the level of internet marketing knowledge and experience have much significant effects on both of strategic consideration.

본 연구는 국내 중소기업을 대상으로 인터넷마케팅의 전략적 고려와 도입의도 형성에 관여하는 요인을 파악하기 위한 목적으로 진행되었다. 혁신확산이론과 선행연구에 대한 이론적 고찰을 통하여 변수의 선정을 거쳤으며, 각 변수의 영향력을 확인하기 위한 목적으로 실증적 분석을 실시하였다. 설문조사를 통해 최종적으로 135개 기업들의 자료가 확보되었고 이들 자료들이 실증분석에 사용되었다. 실증분석 결과 경쟁강도, 거래처의존도, 인터넷마케팅 지식수준, 인터넷마케팅 경험수준은 두 개의 종속변수인 인터넷마케팅 전략적 고려 및 도입의도에 모두 유의한 영향을 미쳤으며, 학습몰입은 인터넷마케팅 전략적 고려에만 부의 영향력을, 환경동태성은 인터넷마케팅 도입의도에만 부의 유의한 영향을 미치는 것이 확인되었다. 실증분석을 종합적으로 본 결과 현재의 중소기업들은 치열한 경쟁을 완화할 수 있는 수단으로 인터넷마케팅 도입을 고려하며, 인터넷마케팅의 지식이나 경험 수준 등이 중요한 영향요인으로 나타남으로서 사전적으로 그런 지식과 경험을 가진 기업들이 그 효과성에 대한 인식이나 접근성이 더 높은 것으로 해석된다. 인터넷마케팅 지식과 경험 수준이 모든 종속변수에 매우 유의한 관련성을 보이는 것으로 나타나서 사후적으로 세부적인 인터넷마케팅 각 수단들의 지식이나 경험 수준과 종속변수들간의 관련성을 상관분석에 의해 더 심도있게 분석하고 그에 따른 결과들도 논의하였다. 본 연구는 종합적으로 인터넷마케팅 도입에 영향을 주는 변수들을 파악하고자 하였다는 점에서 가장 기본적인 의의가 있으며, 좀 더 실무적으로 의미 있는 연구방법 등을 통해 시사점을 얻고자 하였다는 점에서 의미를 찾을 수 있었다.

Keywords

References

  1. D. Kolb, "Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development," Vol. 1. Engle wood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1984.
  2. E. Abrahamson, & L. Rosenkopf, "Institutional and Competitive Bandwagons: Using Mathematical Modeling as a Tool to Explore Innovation Diffusion," The Academy of Management Review 18(3), pp. 487 -517, 1993.
  3. E. Rogers, "Diffusion of Innovations(5th edition)," Ne w York, NY: Free Press, 2003.
  4. H. Bang, "internet marketing of SME", Marketing, Vol. 35, No. 2, pp. 44-49, 2001.
  5. H. Lee, "Empirical analysis on the effect of uncertaint y on the investment", Korean development research, Vol. 27, No. 2, 2005.
  6. J. Kim, "A comparative study on the success factors of internet export marketing in Korean SMEs", Regional development research, Vol. 7, No. 2, 2007.
  7. J. Lee, J. Nam, S. Oh, J. Kim, Y. No, and S. Kim, "Failure of SME financial system and it's policy supplementation", Small and medium business corporation report, 2009.
  8. J. Shin, C. Song, S. Hong and M. Kang, "A study on the decision factors of the intention of SME's internet marketing ", SME research, Vol. 26, No. 2, 2004.
  9. J. Sinkula, W. Baker & T. Noordewier, "A Framewor k for Market-Based Organizational Learning: Linking Values, Knowledge, and Behavior." Journal of the Academy of Marketing Science 25.4, pp. 305-318, 1997. https://doi.org/10.1177/0092070397254003
  10. J. Utterback, "Innovation in Industry and the Diffusion of Technology," Science, 183, pp. 620-626, 1974. https://doi.org/10.1126/science.183.4125.620
  11. N. Erlend, "Learning Orientation, Innovativeness and Financial Performance in Traditional Manufacturing Firms: a Higher-order Structural Equation Mode l," International Journal of Innovation Management 16(5), pp. 28, 2012.
  12. P. Cragg & M. King, "Small-firm Computing: Motivators and Inhibitors," Mis Quarterly, pp. 47-60, 1993.
  13. R. Calantone, S. Cavusgil & Y. Zhao, "Learning Orientation, Firm Innovation Capability, and Firm Performance," Industrial Marketing Management 31, pp. 515-524, 2002. https://doi.org/10.1016/S0019-8501(01)00203-6
  14. S. Laforet, "Size, Strategic, and Market Orientation Affects on Innovation," Journal of Business Research 61, pp. 753-764, 2008. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2007.08.002
  15. T. Shin and S. Kim, "An exploratory study on the interaction between learning orientation and environ mental dynamism: Focused on the Korail firm", Journal of Korean rail study society, 2010.
  16. X. Li, M. Troutt, A. Brandyberry & T. Wang, "Decision Factors for the Adoption and Continued Use of Online Direct Sales Channels among SMEs," Journal of the Association for Information Systems 12(1), pp. 1-31, 2011.
  17. Y. Kwon, M. Hu and U. Kwon, "A study on the environmental dynamism, market orientation, innovation orientation and performance: comparison between Korean and U.S. Venture firms", International management review Vol. 11, No. 2, 2004.

Cited by

  1. 인터넷 비즈니스 소셜커머스 충성도에 관한 연구 -중국소비자들을 중심으로- vol.16, pp.3, 2014, https://doi.org/10.9728/dcs.2015.16.3.471