DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Psychiatric Nursing Practicum using Simulated Patients on Self-Directed Learning Readiness, Learning Self-Efficacy, Satisfaction of Learning

모의환자를 활용한 정신간호 시뮬레이션 교육이 자기주도적 학습, 학습 자기효능감, 교육만족도에 미치는 효과

  • Received : 2013.11.05
  • Accepted : 2014.02.13
  • Published : 2014.02.28

Abstract

The purpose of this study is to examine the effect of the psychiatric nursing simulation practicum, which was developed for the therapeutic relationship forming and communication, psychiatric nursing assessment training utilizing simulated patients, on self-directed learning, learning self-efficacy and learning satisfaction. As a one group pre-test and post-test design, this test conducted 8 hours of intervention on 119 senior nursing students as study subjects. As a result, self-directed learning and learning self-efficacy were seen to be significantly improved after the program compared to before the program, and these variables displayed a moderate-level static correlation with learning satisfaction. These results can be deemed representative of the fact that, concerning psychiatric nursing practicum, a simulation teaching using simulated patients is effective. The results of this study are expected to contribute to improving field-centered psychiatric nursing practicum and the quality of psychiatric clinical work.

본 연구는 치료적 관계형성 및 의사소통, 정신간호사정 교육을 위해 개발한 모의환자를 활용한 정신간호 시뮬레이션 교육프로그램이 자기주도적 학습, 학습 자기효능감 및 교육만족도에 미치는 효과를 검증하고자 시행하였다. 본 연구는 단일군 전후설계 실험연구로 119명의 간호학과 3학년을 대상으로 8시간의 시뮬레이션 교육 중재를 시행하였다. 그 결과 시행 전보다 시행 후에 자기주도적 학습, 학습 자기효능감이 유의하게 향상된 것으로 나타났으며, 이들 변수들은 교육만족도와 중간정도의 정적인 상관관계를 보였다. 이는 정신간호 실습교육에 있어서 모의환자를 이용한 시뮬레이션 교육이 효과적임을 보여주는 결과라 할 수 있다. 본 연구는 현장중심의 정신간호 실습교육 및 정신간호 임상실무의 질을 향상시키는데 기여할 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 이우숙, 조갑출, 양선희, 노영숙, 이규영, "시뮬레이션 연계 문제중심학습이 간호학생의 간호 기본역량에 미치는 효과", 기본간호학회지, 제16권, 제1호, pp.64-72, 2009.
  2. 박경숙, 황윤영, 최은희, "간호학생의 중환자실 임상실습 체험 연구", 성인간호학회지, 제15권, 제3호, pp.373-382, 2003.
  3. 양진주, 박미영, "간호학생의 임상수행능력과 자기주도적 학습의 관계", 한국간호교육학회지, 제16권, 제4호, pp.636-647, 2004.
  4. http://news.donga.com/3/all/20110602/37715705/
  5. http://www.kuksiwon.or.kr/index.aspx
  6. D. A. Y. Lewis and A. D. Ciak, "The impact of a simulation lab experience for nursing students," Nursing Education Perspectives, Vol.32, No.4, pp.256-258, 2011. https://doi.org/10.5480/1536-5026-32.4.256
  7. 김순옥, 박소영, "일 대학 간호학생의 학습유형별 시뮬레이션 교육 효과", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제11호, pp.1046-1057, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.1046
  8. 박신영, 표준화환자를 적용한 간호대학생의 정신간호학 실습교육 효과, 조선대학교 대학원, 석사학위논문, 광주, 2012.
  9. K. R. Rosen, J. M. McBride, and R. L. Drake, "The use of simulation medical education to enhance students' understanding of basic science," Medical Teacher, Vol.31, No.9, pp.842-845, 2009. https://doi.org/10.1080/01421590903049822
  10. J. Kurz, K. Mahoney, L. Martin-Plank, and J. Lidicker, "Objective structured clinical examination and advanced practice nursing students," Journal of Professional Nursing, Vol.25, No.3, pp.186-191, 2009. https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2009.01.005
  11. B. Happell, A. Robin, and K. Gough, "Developing more positive attitudes toward mental health nursing in undergraduate students: Id-Does more theory help?," Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, Vol.15, No.6, pp.439-446, 2008. https://doi.org/10.1111/j.1365-2850.2007.01203.x
  12. K. Kameg, V. Howard, J. Clochesy, A. Mitchell, and J. Suresky, "The impact of high fidelity human simulation on self-efficacy of communication skills," Issues in Mental Health Nursing, Vol.31, No.5, pp.315-323, 2010. https://doi.org/10.3109/01612840903420331
  13. A. Tully, "Stress, sources of stress and ways of coping among psychiatric nursing, students," Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, Vol.11, No.1, pp.43-47, 2004. https://doi.org/10.1111/j.1365-2850.2004.00682.x
  14. B. Happell and K. Hayman-White, "Nursing students attitudes to mental health nursing: Psychometric properties of a self-report scale," Archives of Psychiatric Nursing, Vol.23, No.5, pp.376-386, 2009. https://doi.org/10.1016/j.apnu.2008.10.005
  15. C. Patterson, D. Grooks, and D. Lunyk-Child, "A new perspective on competencies for self-directed learning," Journal of Nursing Education, Vol.41, No.1, pp25-31, 2002.
  16. S. B. Slusarski, "Enhancing self-direction in the adult learner: Instructional techniques for teachers and trainers," New Directions for Adult and Continuing Education, Vol.94, No.64, pp.71-79, 1994.
  17. C. Riley-Doucet, "Self-directed learning tool for nurses who precept student nurses," Journal Nurses Staff Development, Vol.24, No.2, pp.7-14, 2004.
  18. D. Lunyk-Child, D. Crooks, P. J. Ellis, C. Ofosu, L., O'Mara, and E. Rideout, "Self-directed learning: Faculty and student perceptions," Journal of Nursing Education, Vol.40, No.3, pp.116-123, 2001.
  19. 현주, 차정은, 김태은, "학교급별 성취목표지향성이 자기효능감과 학교적응에 미치는 영향", 교육심리연구학회, 제20권, 제2호, pp.443-465, 2006.
  20. B. J. Zimmerman, A. Bandura, and M. Martinez-Pons, "Self-motivation for academic attainment: The role of self-efficacy beliefs and personal goal setting," American Educational Research Journal, Vol.29, No.3, pp.663-676, 1992. https://doi.org/10.3102/00028312029003663
  21. 송소라, 비디오 레코딩을 통한자가평가 학습법이 기본간호실습 수행능력과 자기주도적 학습능력, 문제해결능력, 학업적 자기효능감에 미치는 영향, 성신여자대학교 대학원, 서울, 2013.
  22. 김해란, 최은영, 강희영, 김성민, "시뮬레이션기반 응급간호교육을 받은 간호학생의 학업성취도와 자기효능감, 학습태도 및 수업만족도의 관계", 한국간호교육학회지, 제17권, 제1호, pp.5-13, 2011. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2011.17.1.005
  23. 김영희, "일 대학 간호학생의 임상실습 교육에 대한 자기효능감, 자기주도성 및 임상실습 만족도와의 관계", 기본간호학회지, 제16권, 제3호, pp.307-315, 2009.
  24. 이정섭, 박수미, 전성숙, 최정순, 김명옥, 김란, 김정은, "정신과 병동 간호사의 환자와의 의사소통 경험", 정신간호학회지, 제11권, 제4호, pp.596-608, 2002.
  25. S. E. Idczak, "I am a nurse: Nursing students learn the art and science of nursing," Nursing Education Perspectives, Vol.28, No.2, pp.66-71, 2007.
  26. 이경희, 주세진, 김영숙, 김상남, 최신정신건강간호학, 퍼시픽출판사, 2013.
  27. L. M. Guglielmino, Development of the self-directed learning readiness scale, Unpublished doctoral dissertation, University of Georgia, Dissertation Abstracts International, 1977.
  28. 유귀옥, 성인 학습자의 자기주도성과 인구학적 및 사회심리학적 변인 연구, 서울대학교 대학원 박사학위논문, 서울, 1997.
  29. H. W. Ayres, Factors related to motivation to learn and motivation to transfer learning in a nursing population. Doctoral Dissertation, North Carolina State University, USA, 2005.
  30. H. S. Barrows, "The essentials of problem-based learning," Journal of Dental Education, Vol.62, No.9, pp.630-633, 1998.
  31. 고금자, 김수진, 강희경, "일 대학 간호학생의 문제중심 학습전략이 교육만족도에 미치는 영향에 관한 연구", 한국간호교육학회지, 제16권, 제1호, pp.33-42, 2010. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2010.16.1.033
  32. H. E. Peplau, Interpersonal relations in nursing, New York : G.P. Putman, p.21, 1952.
  33. P. Wallace, Coaching standardized patients:For use in the assessment of clinical competence, New York, NY: Springer Publishing, 2007.
  34. 엄미란, 김현숙, 김은경, 성가연, "표준화환자를 활용한 실습교육이 피하주사 간호수행능력, 자기주도학습 준비도 및 문제해결능력에 미치는 효과", 대한간호학회지, 제40권, 제2호, pp.151-160, 2010. https://doi.org/10.4040/jkan.2010.40.2.151
  35. C. Midgley, M. L. Maehr, L. Hicks, R. Roeser, T. Urban, and E., Anderman, Manual: patterns of adaptive learning survey (PALS), leadership and learning laboratory, University of Michigan, Ann Arbor, MI, 2001.
  36. S. P. Brown, S. Ganesan, and G. Challagalla, "Self-efficacy as a moderator of informationseeking effectiveness," Journal of Applied Psychology, Vol.86, No.5, pp.1043-1051, 2001. https://doi.org/10.1037/0021-9010.86.5.1043
  37. 김예은, 강희영, "표준화 환자를 활용한 시뮬레이션 학습시나리오 개발 및 적용 : 신경계 환자 간호를 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제11호, pp.236-248, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.236
  38. M. Rhodes and C. Curran, "Use of the human patient simulator to teach clinical judgement skills in a baccalaureate nursing program," Computers, Informatics, Nursing, Vol.23, No.5, pp.256-264, 2005. https://doi.org/10.1097/00024665-200509000-00009
  39. P. A. Jarzemsky and J. McGrath, "Look before you leap: Lessons learned when introducing clinical simulation, Nurse Educator, Vol.33, No.2, pp.90-95, 2008. https://doi.org/10.1097/01.NNE.0000299513.78270.99

Cited by

  1. The Effects of Lessons using Action Learning on Nursing Students vol.22, pp.1, 2016, https://doi.org/10.5977/jkasne.2016.22.1.42