Sixth Grade Students' Understanding on Unit as a Foundation of Multiple Interpretations of Fractions

분수의 다양한 의미에서 단위에 대한 초등학교 6학년 학생들의 이해 실태 조사

  • Received : 2014.01.10
  • Accepted : 2014.02.14
  • Published : 2014.02.28

Abstract

The purpose of this study was to explore students' understanding on units embedded in multiple interpretations of fractions: (a) part-whole relationships, (b) measures, (c) quotients, (d) ratios, and (e) operators. A total of 150 sixth graders in elementary schools were surveyed by a questionnaire comprised of 20 tasks in relation to multiple interpretations of fractions. As results, students' performance on units varied depending on the interpretations of fractions. Students had a tendency to regard the given whole as the unit, which led to incorrect answers. This study suggests that students should have rich experience to identify and operate various units in the context of multiple fractions.

본 연구에서는 분수 학습을 마친 초등학교 6학년 학생 150명을 대상으로 분수의 5가지 의미에 관한 20개의 문항을 제시하였고, 학생들의 반응을 단위의 이해에 초점을 두어 분석하였다. 연구 결과, 전체-부분으로서의 분수에 익숙한 학생들은 분수의 다른 의미에서도 주어진 전체를 단위로 인식하는 오류를 많이 보였다. 또한, 각 의미별로 단위와 관련된 다양한 반응들이 나타났다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 각각의 분수의 의미를 지도할 때 단위와 관련된 강조사항을 확인하여 시사점을 제공하고자 한다.

Keywords